Ranking użytkowników kreatorów stron www.
Jak stworzyć stronę internetową? Jaki kreator wybrać?

Analityka internetowa – o co w ogóle chodzi?

Analityka – słowo, które wielu osobom kojarzy się z czymś skrajnie zaawansowanym i zrozumiałym tylko dla najściślejszych umysłów po dwóch fakultetach na politechnice. Prawda jest jednak zupełnie inna. Analityka, a dokładniej mówiąc analityka internetowa, może być dostępna i zrozumiała dla wszystkich. Łatwo ją też podłączyć do własnej strony internetowej. Nie da się ukryć, że staje się ona powoli niezbędną przy prowadzeniu skutecznej strony internetowej.

Analityka internetowa zaraz po ‚narodzinach’ stała się bardzo ważnym elementem w prowadzeniu biznesu online. Dzięki niej możemy dokładnie zbadać zachowania użytkowników na swojej stronie internetowej. Właściciel strony www jest w stanie poznać dokładnie co dany użytkownik robi na jego witrynie, jakie ma przyzwyczajenia i oczekiwania. Mówiąc inaczej: prowadząc dobrą analitykę internetową można tak dostosować wygląd swojej strony www i ofertę, że zainteresuje ona jak największą ilość użytkowników. Po prostu umożliwia większą sprzedaż i przychody firmy. Brzmi zachęcająco?

Dlaczego analityka jest ważna dla biznesu?

Prawda jest taka, że każda firma, która zastosowała analitykę w rozwoju swojego biznesu, wyszła na tym bardzo dobrze. Trudno inaczej argumentować konieczność korzystania z analityki niż „bo po prostu trzeba”. Spróbujemy jednak lepiej rozwinąć ten temat zadając kilka pytań.

1. Czy wiedza o tym ile czasu użytkownicy spędzają na twojej stronie www może być przydatna?

2. Czy wiedza o tym, na której z podstron użytkownicy najczęściej wyłączają twoją stronę www może być przydatna?

3. Czy wiedza o tym, na której z podstron użytkownicy spędzają najwięcej czasu może być przydatna?

4. Czy wiedza o tym, w który przycisk na twojej stronie www użytkownicy klikają najczęściej może być przydatna?

Zakładamy, że na każde z pytań Twoja odpowiedź brzmi „tak” i już masz pierwsze pomysły do czego można by taką wiedzę wykorzystać. Mierzenie wszystkich powyższych zachowań (i wielu innych) jest możliwe dzięki analityce internetowej. Wystarczy podłączyć do swojej strony Google Analytics, dzięki któremu dowiesz się dosłownie wszystkiego o swoich użytkownikach.

W tym artykule nie będziemy jednak robić kursu na temat ‘Jak korzystać z Google Analytics’ bo nie to jest tematem naszego bloga. Szczegółową wiedzę na temat GA będziesz musiał znaleźć samodzielnie. Sam Google udostępnia dziesiątki instrukcji i tutoriali na temat Google Analytics. Wystarczy, że znajdziesz na to trochę czasu. Twój portfel za to Tobie podziękuje 🙂

Jak podłączyć Google Analytics do swojej strony?

Jest kilka sposobów podłączenia Google Analytics do swojej strony internetowej. My opiszemy jednak jak podłączyć Google Analytics do swojej strony www stworzonej w kreatorze stron internetowych bez kodowania WebWave (tutaj przeczytacie naszą recenzję tego kreatora stron www!). Dlaczego akurat WebWave? Bo w WebWave jest po prostu najłatwiej. Zanim przejdziemy do samego podłączenia kodu śledzenia w WebWave najpierw przeczytajcie krótka instrukcję jak założyć swoje konto w Google Analytics.

Założenie konta w Google Analytics

Jeśli jeszcze nie masz konta w Google Analytics to musisz je stworzyć. W tym celu wystarczy przejść na główną stronę Google Analytics i kliknąć w przycisk ‘utwórz konto’. W oknie, które się pojawi podaj swoje dane po czym kliknij w przycisk ‘następny krok’. Teraz zostaniesz uraczony warunkami korzystania z usług Google i polityką prywatności – jeśli masz czas czytaj całość, jeśli nie to po prostu kliknij ‘zgadzam się’, bo bez akceptacji tych regulaminów i tak nie mógł byś skorzystać z Google Analytics!

W kolejnym kroku musisz potwierdzić swój adres e-mail. Przejdź na swoją pocztę i kliknij w link przesłany przez Google. Teraz właśnie zaczyna się konfiguracja konta.

Kliknij w ‘przejdź do Google Analytics’, następnie wybierz przycisk ‘Rejestracja’ po prawej stronie.


Fot: WebWavecms.com

Teraz musisz skonfigurować swoje konto GA. Podaj nazwę konta, nazwę witryny, jej adres URL, wybierz kategorią branży i strefę czasową w której się znajdujesz. Niżej znajdują się ‘ustawienia udostępnianych danych’, zalecamy w tym miejscu zaznaczyć wszystkie pola. W końcu możesz kliknąć w przycisk ‘Pobierz identyfikator śledzenia’ i zaakceptować po raz kolejny warunki korzystania z usług Google. 🙂 Na środku Twojego ekranu wyświetli się teraz kod śledzenia, który będzie wyglądał mniej więcej tak:

Jak podłączyć Google Analytics do strony internetowej stworzonej w WebWave?

Skopiuj całą zawartość okienka i przejdź do edycji swojej strony internetowej stworzonej w WebWave.
Z górnego paska menu wybierz ‘ustawienia’ i ‘edytuj sekcję head’.


Fot: WebWavecms.com

W otwartym oknie wklej skopiowany kod śledzenia z Google Analytics.


Fot: WebWavecms.com

To tyle. Naprawdę. Od teraz możesz analizować wszystkie działania użytkowników na swojej stronie internetowej. Nie wiesz od czego zacząć? Zapoznaj się z poradnikami Google tutaj.

Powodzenia!