Nikt nie jest idealny i każdy popełnia błędy.

Jednak jedną z milszych w życiu rzeczy jest uczenie się nie na swoich błędach, tylko na czyiś.

 

Twój URL jest tworzony automatycznie

To mój osobisty pet peeve.

URL to skrót z angielskiego Uniform Resource Locator, oznaczający format adresowania zasobów w Internecie. Po wpisaniu go w przeglądarkę dotrzemy do strony, która nas interesuje.

Składa się z nazwy protokołu (https), nazwy usługi internetowej (www), nazwy domeny (kreatorystronwww) i rozszerzenia (.pl).

Gdy tworzysz podstronę lub piszesz artykuł często może się zdarzyć, że automatycznie zostanie mu dopisany URL, który będzie składał się z ciągu znaków, zarówno cyfr, jak i liter, czasami też znaków typu „?”, „= ” i “%”.

Zawsze zwróć uwagę, aby ręcznie zmieniać takie rzeczy, ponieważ profesjonalna strona nie powinna mieć nieintuicyjnych adresów podstron. W szczególności tyczy się to pozycjonowania, ponieważ im prostszy i wyraźniejszy względem słów kluczowych link, tym bardziej adekwatną pozycję można uzyskać.

 

Stockowe zdjęcia w złej jakości

Nie każdy jest fotografem, a co więcej nie może sobie pozwolić na własne zdjęcia na stronie. Jednak korzystanie z najpopularniejszych zdjęć i stałe powielanie ich w kolejnym artykule to bardzo kiepska droga. Szczególnie jeśli nie są one najlepszej jakości. Najczęściej jest tak na stronach, którym zależy na jak najkrótszym czasie ładowania. Jednak ma to swoją cenę, gdyż artykuły wyglądają nieprofesjonalnie.

Pamiętaj o trzech zasadach:

Rozdzielczość

Zawsze należy skalować zdjęcie w taki sposób, aby jak najbardziej dopasować je do wymiarów przeglądarki. Błędem jest dodawanie grafik w oryginalnych rozdzielczościach, ponieważ i tak zostaną one dopasowane do danego ekranu, a niepotrzebnie będą zajmować miejsce na serwerze. Jako górną granicę rozdzielczości można uznać Full HD, czyli 1920 × 1080 pikseli. Więc nigdy nie ma potrzeby przekraczać tych wymiarów.

 

Format

Najbardziej popularne są dwa formaty: .jpg, które posiadają pliki z grafiką rastrową i .png, który posiada bezstratną kompresję i przede wszystkim w przeciwieństwie do .jpg obsługuje przezroczystość tła.

Najprościej powiem tak: zdjęcia zapisujemy w formacie .jpg (mniejsza ilość kolorów w porównaniu do .png powoduje mniejszy rozmiar pliku), a wszystko inne (tabele, wykresy, infografiki) w .png – dzięki temu będzie mniej szumów i lepsza jakość całości.

Kompresja

Czyli manualne zmniejszenie rozmiaru obrazu. Często wiąże się to z pogorszeniem jakości, jednak istnieją zaawansowane i (przede wszystkim) darmowe narzędzia online, które umożliwiają drastyczne zmniejszenie rozmiaru przy jednoczesnym zachowaniu jakości. Do takich narzędzi polecam stronę ReduceImages.

Brak CTA

Zastanawiasz się czym jest ten tajemniczy skrót? To niedobrze, bo może to znaczyć, że nie używasz zabiegu Call-to-action, czyli po polsku nie wzywasz do działania. A nie ma go blisko 70% stron!

Są to wezwania tekstowe lub przyciski graficzne, które kierują użytkownika do kolejnych treści. Mogą to być proste zwroty typu “Zobacz więcej” lub “Przejdź dalej”, jednak najlepiej sprawdzają się rozwinięte frazy w pierwszej osobie. Może to być “Chcę zobaczyć więcej” czy też “Chcę otrzymać darmowy e-book”.

CTA powinno przede wszystkim znajdować się w widocznym miejscu, aby osoba w prosty sposób mogła zostać przeniesiona do kolejnych informacji.

Zobacz najlepszy ranking kreatorów stron dostępnych na rynku

Jeżeli go nie posiadasz, Twój użytkownik nie wie jaką ścieżkę dla niego zaplanowano. I przez to Twoja strona nie będzie w stanie konwertować. Musisz naprowadzać i kierować każdą osobę w taki sposób, aby dotarła do najważniejszych dla Ciebie treści.

A skoro już mówimy o intuicyjnym korzystaniu z witryny.

 

Trudna w obsłudze nawigacja

Ukryte menu to najgorsze co może być. Musisz dokładnie pokazać, gdzie i w jaki sposób można zobaczysz wszystkie Twoje podstrony, jak dotrzeć do konkretnych treści i się przy tym nie pogubić.

Nieintuicyjne menu i sama nawigacja na stronie to jeden z najczęstszych powodów, dla którego nowi użytkownicy nie konwertują.

Jeżeli zamiast „poprzedni artykuł” i „następny artykuł” masz tylko dwie strzałki, to na pewno część osób nie będzie w stanie ich zauważyć i opuści Twoją stronę.

Przy tworzeniu swojej witryny poproś kogoś, aby wykonał na Twojej witrynie jakieś zadanie. Zobacz, czy potrafi bez problemu znaleźć koszyk, rozumie wszystkie przyciski i czy nic nie sprawia mu problemu.

I czy uważa, że Twoja strona jest bezpieczna.

 

Brak SSL

Niedawno opowiadałam o istotności posiadania certyfikatu SSL.

Jeśli masz na swojej stronie możliwość wypełniania formularzy, przesyłanie gdzieś danych lub możliwość dokonania zakupu przy pomocy karty bankowej koniecznie musisz posiadać ten certyfikat. Zabezpiecza dane Twoich użytkowników przed ich wykradnięciem i bezpiecznie przechowuje je na dedykowanym serwerze.

Nowi użytkownicy bardzo niechętnie spędzają czas na niezabezpieczonej stronie i szybko z niej wychodzą. To podnosi współczynnik odrzuceń przez co Twoja strona może spaść w wynikach wyszukiwania.

 

Jak nie robić błędów?

Nie da się.

To dzięki nim się uczymy, ale warto zawsze czytać co można zmienić na lepsze i jak tego dokonać. Dlatego czytaj artykuły i uważnie śledź Kreatory Stron WWW, aby robić jak najmniej błędów 🙂