Ranking użytkowników kreatorów stron www.
Jak stworzyć stronę internetową? Jaki kreator wybrać?

Analityka internetowa – o co w ogóle chodzi?

Analityka internetowa wielu osobom kojarzy się z czymś trudnym. Bardzo trudnym. Jest jednak zupełnie inaczej! Jeśli początkowo wystraszysz się słupków i diagramów, to może warto się w nie wgłębić i spróbować zrozumieć, o co w tym chodzi. Dzisiaj nie brakuje narzędzi, które pozwolą szybko zrozumieć o co w tym wszystkim chodzi. Do tego łatwo podpiąć odpowiednie narzędzia do własnej strony www. Dzięki temu dowiesz się dużo o ludziach, którzy odwiedzają Twoją stronę! Zobacz, co możesz z tym zrobić :).

Analityka internetowa pozwali Ci obserwować ludzi, którzy odwiedzają stronę. I poznać ich lepiej!

Od kiedy powstała, analityka dostarcza cennych informacji o prowadzeniu biznesu online. Pozwala obserwować odbiorców i ich zachowanie. Co to znaczy? Wiemy na co zwracają uwagę osoby odwiedzające stronę. Ile czasu spędzają na każdej z podstron i – na przykład – jak trafili na tę stronę. Pozwala zdobyć wiedzę na temat tego, co interesuje odbiorców. Oraz stworzyć jeszcze lepszą ofertę, a dzięki temu: zdobyć klientów.

Brzmi dobrze, nie sądzisz?

Dlaczego analityka jest ważna dla biznesu?

Prawda jest taka, że każda firma, która wyciąga wnioski z analityki, wyszła na tym bardzo dobrze. To nie jest tak, że „po prostu trzeba”. Po prostu warto.

Wiedząc o tym ile czasu użytkownicy spędzają na stronie możemy wyciągnąć wiele wniosków. Na przykład tekst był przeczytany do końca. Odbiorca zapoznał się dokładnie z ofertą.

Dzięki analityce dowiesz się, które podstrony podobają (i nie podobają) się odbiorcom. Poznasz ich zachowanie, a to prawie to samo, co spytanie ich o zdanie. Przecież nikt nie będzie długo korzystał ze strony, której nie lubi. To bardzo przydatna wiedza!

Obserwując użytkowników na stronie można dowiedzieć się dużo o tym, co lubią. Może wolą klikać w przyciski? Albo częściej wchodzą na stronę z telefonu niż z komputera?

Taką wiedzę łatwo przekuć w lepszą stronę internetową. Taką, która pomoże zdobywać nowych klientów albo po prostu będzie przyjazna użytkownikowi. Żeby zebrać takie informacje wystarczy podpiąć do swojej strony bezpłatne narzędzie Google Analytics (czyli GA). Dzięki niemu dowiedz się o swoich użytkownikach naprawdę dużo!

Nie będziemy tłumaczyć jak dokładnie korzystać z Google Analytics. Tę wiedzę znajdziesz w kursach udostępnianych przez Google. Warto do nich zajrzeć.

Jak podłączyć Google Analytics do swojej strony?

Jest kilka sposobów na podpięcie Google Analytics do strony internetowej. My opiszemy jak podłączyć Google Analytics do strony stworzonej w WebWave (nasza recenzja). Dlaczego akurat WebWave? Bo w WebWave zrobisz to kilkoma kliknięciami. Bez kodowania, szukania nagłówków i tak dalej. Wystarczy po prostu wkleić odpowiedni kod :).

Ale zanim podłączysz Google Analytics do swojej strony – musisz mieć konto w tym serwisie. Założysz je w kilka chwil.

Założenie konta w Google Analytics

Jeśli jeszcze nie masz konta w Google Analytics to musisz je stworzyć. W tym celu wystarczy przejść na główną stronę Google Analytics i kliknąć w przycisk „Utwórz konto”. W oknie, które się pojawi, podaj swoje dane. Gdy wprowadzisz wszystkie – kliknij w przycisk „Następny krok”.

Zapoznaj się z warunkami korzystania z usług Google’a. Jeśli chcesz korzystać z narzędzia musisz się na nie zgodzić.

W kolejnym kroku musisz potwierdzić swój adres e-mail. Przejdź na swoją pocztę i kliknij w link przesłany przez Google. Po aktywacji konta możesz przejść do konfigurowania usługi.

Kliknij w „Przejdź do Google Analytics”. Na stronie głównej wybierz „Zaloguj się” w prawym górnym roku.


Fot: WebWavecms.com

Teraz musisz skonfigurować swoje konto GA. Podaj nazwę konta, witryny i jej adres www. Wybierz branżę i kraj (strefa czasowa ustawi się automatycznie). Poniżej znajdziesz formularz „Ustawienia udostępnianych danych”. Warto zaznaczyć każde z pól.

Po wypełnieniu wszystkich danych kliknij w przycisk „Pobierz identyfikator śledzenia”. Musisz zaakceptować warunki korzystania z usług Google (po raz kolejny, ale to inna usługa). Na środku Twojego ekranu wyświetli się kod śledzenia, który będzie wyglądał mniej więcej tak:

Jak podłączyć Google Analytics do strony internetowej stworzonej w WebWave?

Skopiuj całą zawartość okienka i przejdź do edycji swojej strony internetowej stworzonej w WebWave. Z górnego paska menu wybierz „Ustawienia” i „Edytuj sekcję head”.


Fot: WebWavecms.com

W otwartym oknie wklej skopiowany kod śledzenia z Google Analytics.


Fot: WebWavecms.com

Kliknij „Zmień kod” i… to wszystko! Naprawdę. Od teraz możesz analizować wszystkie działania użytkowników na swojej stronie internetowej.

Nie wiesz jak zacząć? Zapoznaj się z poradnikami Google tutaj.

Powodzenia!