Ranking użytkowników kreatorów stron www.
Jak stworzyć stronę internetową? Jaki kreator wybrać?

Firmowa strona www

Wiele firm potrzebuje strony internetowej. To pomaga im rozwinąć biznes, zarobić więcej czy po prostu – zdobyć nowych klientów. Innymi słowy: firmowa strona www spełnia bardzo ważną rolę w każdym biznesie, który planuje skalowanie.

Jednak na początku działalności strona wydaje się sporym wydatkiem. Tak jest i tak… nie jest. A przynajmniej – nie musi.

Strona firmy sprawdza się bardzo dobrze jako forma wizytówki w internecie, jednak nie tylko. Ról, które spełnia firmowa strona www jest znacznie więcej i wykraczają daleko poza sztampową „promocję w sieci”.

 

Co powinno znaleźć się na stronie firmowej?

Przede wszystkim – na stronie firmy przyszli klienci znajdą najważniejsze informacje. Adres, godziny pracy, ofertę. To kluczowe rzeczy!

Daleko wykraczają poza możliwości, które dają agregatory firmowych wizytówek i nie oszukujmy się: własna strona to własna strona. I do tego daje naprawdę spore możliwości promocji, również tej mniej oczywistej.

Firmowa strona www jest miejscem, do którego odeślesz swoich klientów.

Masz wizytówki? Chociaż czasy papieru powoli mijają (chociaż nie aż tak szybko, co też jest dobre), to klasyczne kawałki kartonu z podanym adresem, numerem telefonu i mailem dalej się sprawdzają.

Chociażby po to, żeby umieścić na nich adres www strony. Na którą nowy właściciel wizytówki może wejść.

Taka strona pozwala na atrakcyjne przedstawienie oferty. Podanie adresu, orientacyjnych cen i tak dalej. Jeśli prowadzisz restaurację, to na stronie umieść też… menu!

Ciekawe jest też to, że transparentność, którą jest podanie nawet orientacyjnej ceny usługi, częściej przyciąga klientów niż ich odstrasza.

Nawet wysoka cena za usługę jest ważną informacją dla klienta. To też dobry efekt psychologiczny, dzięki któremu klient poważniej traktuje firmę, która jest transparentna.

To często pomijany aspekt strony. Jasne postawienie warunków świadczonych usług jest bardzo ważne. Świadczy o profesjonalizmie.

O takiej firmie można pomyśleć, że nie robi rzeczy „jako tako i jakoś się dogadamy”, ale wie co robi. Skoro podaje cennik, to orientuje się co ile kosztuje.

Wbrew pozorom to dobra podstawa do przekonania użytkownika strony, żeby został klientem.

 

Dobre zaprezentowanie firmy

Firmowa strona www pozwala na łatwe zaprezentowanie się klientom. Jednak – dlaczego nie warto ograniczyć się do wizytówek w kilku agregatorach stron i założeniu strony firmowej w Google i na LinkedIn? Jest kilka powodów.

Przede wszystkim – masz większą kontrolę nad taką stroną. To dosyć ważna rzecz (jeszcze do niej wrócę, ale takie ogólne założenie jest proste), zwłaszcza że wiele agregatorów z dnia na dzień zaczęło oczekiwać opłat za wizytówkę lub ograniczało możliwości.

 

Dlaczego nie agregator informacji o firmach?

Tak to mniej więcej wygląda. Agregatory są OK jeśli chcesz zostawić kontakt w większej bazie, która często się wyświetla w wynikach wyszukiwania, ale na takich stronach nie ma niemal potrzebnych informacji dodatkowych.

Często są nieaktualne numery telefonów (bo na przykład zmieniła się lokalizacja firmy, a hasło czy login do konkretnego serwisu gdzieś zaginął) lub na stronie jest milion reklam.

Wielu użytkowników nie zwróci uwagi na to, że te reklamy są na takich portalach po prostu. Wielu z nich uzna, że to Ty je tam umieściłeś. Innym minusem takich agregatorów jest to, że reklamy są dopasowane kontekstowo do tego, co jest na stronie.

Więc może się okazać, że Twój przyszły klient przejdzie do konkurencji, bo zobaczy jej reklamę (!). To spory kłopot zwłaszcza w przypadku warsztatów samochodowych, które rzadko kiedy mogą wytrzymać konkurencję oferujących tańsza usługi sieciówek.

Dlatego firmowa strona internetowa jest narzędziem, które pomaga uniknąć takich nieprzyjemności. Oczywiście – trzeba ją zrobić. Właśnie dlatego wspomniałem o kontroli nad stroną.

 

Strona firmowa na WordPressie?

Wiele razy mówi się o tym, żeby postawić firmową stronę na WordPressie. To też jakieś rozwiązanie, jednak nie jestem pewien, czy w pełni opłacalne.

Zwłaszcza jeśli popatrzeć na to z perspektywy przeciętnego użytkownika. Ktoś zaczyna i musi od raz wyłożyć sporo czasu na zrobienie strony (chociaż ten CMS nie jest jakoś szczególnie skomplikowany, to jest wbrew pozorom bardzo nieintuicyjny dla wielu osób).

Wyłożyć, bo ten czas może być poświęcony na zrobienie czegoś w obrębie biznesu. A to może się też przełożyć na zyski. W sumie – jedno i drugie.

Dlatego warto zainteresować się rozwiązaniami, które pasują do konkretnych potrzeb. W tym wypadku – Twoich i Twojej firmy.

 

Pozycjonowanie firmy w internecie

Jest też kwestia SEO strony firmowej. Warto o nie zadbać, żeby nie przekonać się nagle, że jednak jest to albo niemożliwe, albo trudne. Lub nieefektywne.

Znajdziesz masę stron, które obiecują TOP3 w kilka dni i na kilka dni. Za duże pieniądze. Pół biedy, jeśli to prawda. Gorzej, jeśli to nie jest prawda.

Więc warto zająć się pozycjonowaniem stron samodzielnie, zwłaszcza że podstawy nie są trudne, a późniejsze poprawienie SEO strony nie jest też strasznie trudne.

Podobnie jak w przypadku stron – dobre poradniki znajdziesz w sieci :).

Pisałem też o tym na naszym blogu, więc informacje o tym, jak pozycjonować stronę zrobioną w kreatorze, znajdziesz tu.

 

Czy strona może być problemem?

Firmowa strona www nie powinna być kamieniem w bucie. Serio. Jeśli już na początku wiesz, że będą z nią tylko kłopoty lub nie będzie zupełnie czasu na jej robienie lub prowadzenie (albo środków): może warto odpuścić. Zwłaszcza jeśli masz włożyć w nią sporo czasu (na przykład na naukę nowego CMS-a).

Jest też jednak inna opcja. Piszemy od lat o kreatorach stron jako o świetnej alternatywie dla klasycznych narzędzi do robienia stron. Wbrew pozorom, to już nie te same narzędzia, które wiele lat temu sprawiały, że strony ładowały się latami. Dzisiaj to pełnoprawne programy do robienia stron.

Ich duży plus to łatwość obsługi. Jednak nie wszystkie są równe, jeśli chodzi o skalowanie. Nie na darmo wspomniałem o tym na początku, bo warto wybierać takie narzędzia, które pomogą rosnąć, a przy okazji – mogą rosnąć razem z firmą.

W przypadku CMS-ów rośnięcie strony wymaga już co najmniej podstawowej, jeśli nie średniozaawansowanej wiedzy z zakresu kodowania lub obsługi HTML. Są wprawdzie edytory kodu typu DIVI, jednak… to w praktyce kreator stron, który wypluwa dziwny kod do nieidealnego kodu WordPressa. Więc w dalszej perspektywie takie rozwiązania powodują problemy.

Z drugiej strony firmowa strona może być z czasem przekazana zewnętrznej firmie do utrzymania. Jednak to też może powodować kłopoty w pracy z firmą lub osobą, która się tym zajmuje. I prowadzić do serii nieporozumień. Lub sporych kosztów.

 

Które kreatory nadają się do zrobienia strony firmy?

Dlatego kreatory stron znowu są realną i dobrą alternatywą. Jednak nie wszystkie. Wiele z nich po prostu wyrzuca stronę, którą można rozbudować, jednak jej obsługa w pewnym momencie staje się problematyczna.

Duże strony w niektórych kreatorach publikują się dramatycznie długo. Planujemy test publikowania stron z zegarkiem w ręku, ale to pieśń przyszłości, bo niektóre z nich są strasznie powolne.

Nie uwzględniliśmy tego parametru w naszych testach, jednak nawet na początkowym etapie okazywało się, że niektóre z kreatorów są po prostu powolne, a im więcej podstron, tym gorzej.

Wiemy, że WebWave pozwala na zrobienie bardzo dużego serwisu (główna strona tego kreatora powstała w tym kreatorze), Wix jest bardzo oporny, bo jednak nie pozwala na wiele poza szablonem. Click-Web to po prostu schemat blokowy i też jest oporny.

Są jeszcze inne, na przykład Webflow, ale to narzędzie półprofesjonalne dla designerów, którzy dokładnie wiedzą, czego potrzebują. Chociaż daje spore możliwości, to jednak wymaga niewiele mniej niż taki WordPress.

 

Ile kosztuje firmowa strona www?

Do tego jest łatwość użytkowania i – chyba jedna z dwóch najważniejszych rzeczy – cena.

Ta pierwsza jest istotna, zwłaszcza gdy chcesz zrobić stronę swojej firmy samodzielnie. To jak najbardziej do wykonania, zwłaszcza że w internecie znajdziesz pełno wartościowych samouczków na temat tego, jak zrobić własną stronę internetową.

Z drugiej strony polityka cenowa kreatorów jest czasem jasna (WebWave daje gwarancję ceny), czasem nie (w praktyce każdy zagraniczny kreator ma estymowane ceny na podstawie kursu dolara), a czasem te ceny są po prostu grubymi nićmi szyte (Click-Web, czyli „za grosze teraz, za duuuuuuużo więcej za rok”).

Jednak porównanie cen też jest istotne i jest to temat, do którego wrócimy w osobnym tekście. Póki co – informacje o polityce cenowej znajdziecie w recenzjach każdego z kreatorów.

Warto też patrzeć na ograniczenia konkretnych planów cenowych w kreatorach, bo może się okazać, że niby jest tanio, a tam – reklama (tak, to o Wixie). Więc na to też warto zwrócić uwagę.

Drugą rzeczą, która liczy się przy robieniu strony firmowej jest pomoc. Najlepiej – po polsku. Pisałem o tym wcześniej, więc nie ma co się powtarzać na temat pomocy w kreatorach stron.

 

Jak widzisz, firmowa strona www nie jest niczym strasznym, a co więcej – jest do ogarnięcia, a do tego pomaga w zdobywaniu klientów. Może rosnąć razem z firmą, jednak warto wybrać do jej zrobienia takie narzędzia, które są opłacalne w bliższej i dalszej perspektywie: zarówno czasowo, jak i finansowo.