Ile kosztuje strona internetowa? To dobre pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Bo wszystko zależy od tego, jaka ma być ta strona internetowa i kto ją będzie robił.

Koszt (i cena!) strony są istotne z perspektywy każdego, kto potrzebuje własnej strony www.

Niezależnie od tego, czy prowadzisz własną działalność gospodarczą i chcesz, żeby Twój biznes miał wizytówkę w sieci, czy zależy Ci po prostu na prowadzeniu rozbudowanego bloga. Niemal zawsze strona internetowa wiąże się z pewnymi kosztami.

Żeby to jakoś uregulować zanurzyłem się w odmęty internetu i postarałem się uporządkować informacje, które dotyczą cen za stronę internetową.

Z tego artykułu dowiesz się ile kosztuje strona internetowa – zarówno taka zrobiona na zlecenie przez agencję, jak i taka, którą zrobisz… samodzielnie! Nie wiesz jak zrobić stronę? Odpowiedź znajdziesz też w tym tekście :).

Ile kosztuje strona internetowa (statyczna) zamawiana w agencji reklamowej lub u freelancera? I za co wtedy płacisz?

Przeglądając oferty na portalach dla freelancerów czy orientacyjne wyceny niektórych agencji reklamowych doszedłem do pewnych wniosków.

Zebrałem informacje o proponowanych cenach i tym, co za to możesz dostać, gdy zamawiasz stronę u kogoś.

Wyceny stron internetowych wahają się od niemal śmiesznych (kilkaset złotych) do zawrotnych. Wiąże się to z wieloma czynnikami, bo sam efekt, czyli własna strona internetowa może na początku być wyceniana bardzo różnie. Już tłumaczę, dlaczego tak się dzieje.

Za co płacisz, gdy zamawiasz stronę?

Tak ogólnie ujmując – za czas, wiedzę i doświadczenie kogoś, kto tę stronę robi.

Czasem da się to łatwo wyliczyć: ktoś wycenia godzinę pracy na tyle i tyle. Stronę zrobi w tyle i tyle. Sytuacja jest jasna.

Innym sposobem wyceny jest umówienie się na koszt ostatecznego produktu. Czyli strona jest gotowa, podoba Ci się, więc wszystko jest gotowe, a Ty przelewasz konkretną kwotę na konkretne konto.

Jednak w zależności od tego, czy zamawiasz stronę w agencji, czy u freelancera, to te ceny znacznie się od siebie różnią.

Wiąże się to z rzeczami takimi jak wybór formy strony (ile ma mieć podstron), czy ma być stroną statyczną (czy coś ma się dziać, mają być jakieś zapisy, blog; czy strona ma być aktualizowana), czy może nie?

Odpowiedzi na wiele z takich pytań sygnalizują komuś, kto robi stronę, kierunek, w którym musi pójść. I na ile wyceni swoją pracę.

Poza czasem musisz też pamiętać o rzeczach takich jak hosting, domena i certyfikat SSL. To też dodatkowy koszt, który może być zaskoczeniem.

Niezależnie od tego, czy robisz stronę samodzielnie czy zlecasz to komuś, kto zajmuje się tworzeniem stron internetowych – te trzy rzeczy są ZAWSZE dodatkowym kosztem, z którym musisz się liczyć.

To najczęsciej dodatkowe 200-300 złotych w pierwszym roku (sensowny i szybki hosting, rejestracja domeny, certyfikat SSL). Po roku ta cena może podskoczyć nawet do 500-800 złotych (przedłużenie domeny, wiele szybkich hostingów woła sobie po roku więcej).

Za co płacisz zamawiając stronę w agencji reklamowej/interaktywnej?

Zamawiając stronę w agencji płacisz nie tylko za sam finalny produkt, czyli adres w internecie. Na cenę realizacji projektu składają się rzeczy takie jak:

  • unikalny projekt strony wykonany przez grafika / UX designera;
  • konsultacje projektu ze specjalistami od prowadzenia stron;
  • czas programistów, którzy przeniosą projekt do sieci i nadadzą mu kształt;
  • czas copywriterów, którzy przygotowują treści na stronę;
  • grafiki (najczęściej z płatnych banków zdjęć);
  • czasem – unikalne zdjęcia produktów;
  • gwarancję działania strony;
  • testy;
  • czas accountów i project managerów;
  • przygotowanie strony do pozycjonowania;
  • optymalizację samej strony i przygotowanie jej zgodnie z obowiązującymi standardami;
  • obsługę posprzedażową strony;
  • instrukcję obsługi i niekiedy szkolenie z obsługi strony;
  • hosting, czasem domenę;
  • zakodowanie systemu, na którym stoi strona.

A to tylko kilka rzeczy, które oferują agencje interaktywne swoim klientom. Każda z tych rzeczy jest ważna z perspektywy ostatecznego kształtu strony internetowej. I oczywiście – nie są to wymysły.

W praktyce – wycena strony internetowej przez agencję zakłada, że przy projekcie będzie pracować kilka osób posiadających wiedzę i doświadczenie.

A to oznacza, że za ten czas trzeba zapłacić. I dlatego cena strony robionej przez agencję jest często wysoka.

Ile kosztuje strona w agencji reklamowej?

Chyba żadna agencja reklamowa nie wyskoczy z konkretnym cennikiem, bo „to nie jest oferta w rozumieniu prawa handlowego” i tak dalej. Dlatego agencje interaktywne bardzo zachęcają do kliknięcia w przycisk „wycena”. Powiedzmy, że tutaj opiszę ceny stron robionych przez profesjonalne agencje, takie +10 osób.

Jednak z tego, co udało mi się wypatrzeć w sieci, cena strony wykonanej w agencji reklamowej/interaktywnej wyglądają mniej więcej tak:

  • prosta strona statyczna, oparta o jakiś szablon (5-6 podstron) – 2500-3500 złotych;
  • prosta strona statyczna, indywidualny projekt graficzny (5-6 podstron) – 3500-4500 złotych;
  • strona oparta o CMS, na szablonie (dodatkowy koszt szablonu) – 3500-5500 złotych;
  • większa strona oparta o indywidualny projekt graficzny (lub portal internetowy) – tu ceny zaczynają się od 6000 złotych i nie ma dla nich w praktyce górnej granicy.

Warto nadmienić, że koszt sklepu internetowego to najczęściej dodatkowe kilka tysięcy złotych. W zależności od stopnia skomplikowania i formy to może być od 2 do 10, a nawet więcej tysięcy złotych.

Tak, jest dosyć drogo. Tak, agencje się cenią. Jednak masz wtedy gwarancję, że taka strona będzie działała. Czasem dostajesz w cenie hosting i domenę (oraz certyfikat SSL), czyli płacisz tylko raz.

Wszystko zależy oczywiście od indywidualnych ustaleń, jednak takie są orientacyjne koszty zamówienia strony w agencji reklamowej lub interaktywnej.

Dlatego freelancerzy często są dobrą alternatywą. Do tego wiele bardzo małych agencji (do 10 osób) wycenia wiele projektów jak freelancerzy lub niewiele wyżej. Dlatego wrzucam ich do jednego worka.

Ile kosztuje strona zrobiona przez freelancera?

W przypadku freelancerów trochę trudno wycenić ich pracę. Najczęściej mają konkretne stawki, które podają, gdy odzywasz się do nich w sprawie strony.

Większość z nich w praktyce klepie strony. Mają pewien wzór, kilka znanych szablonów, konsultują z klientem temat strony, ustalają obowiązki i robią stronę.

Najczęściej robią strony w oparciu o WordPressa, bo to jeden z najpopularniejszych i najlepiej znanych systemów CMS. Więc niezależnie od tego, czy to ma być strona statyczna czy nie – leci WordPress.

Do tego freelancerzy najczęsciej tworzą proste strony internetowe. To wynika z bardzo prostego powodu: mniejszych mocy przerobowych.

Zrobienie niedużego projektu przez jedną-dwie osoby zajmuje mniej czasu niż gdyby te same dwie osoby robiły duży portal. Oczywiście: da się, jednak czas oczekiwania klienta na gotowy produkt robi się nieprzyzwoicie długi.

A ile kosztuje strona na WordPressie, którą zrobi freelancer? Ceny zaczynają się od 500 złotych i idą w górę, w zależności od doświadczenia, poziomu skomplikowania czy konieczności zrobienia nowego projektu strony. Bo wtedy za projektowanie strony też musisz płacić.

Można powiedzieć, że cennik freelancerów wygląda mniej więcej tak:

  • prosta strona na WordPressie – 500-1500 złotych;
  • prosta strona na WordPressie, ale z nowym projektem lub płatnym szablonem – 1500-3000 złotych;
  • większy serwis (portal internetowy) – tu rzadko pojawiają się oferty, jednak ceny zaczynają się od 4000 złotych.

Podobnie jak w przypadku agencji interaktywnej, dodatkowy koszt sklepu na stronie zaczyna się od tysiąca złotych i idzie w górę.

Zrobienie, ale ile kosztuje utrzymanie strony internetowej?

To zupełnie inny temat.

Utrzymanie i prowadzenie strony internetowej to najczęściej koszt uzależniony od tego, co ma się dziać. Czy chodzi tylko o konserwację, a może mają się pojawiać nowe treści?

W zależności od tego koszt prowadzenia strony zaczyna się od tysiąca złotych za rok, a potem leci aż do 5-6 tysięcy i wyżej. I to niezależnie od tego, czy robi to freelancer czy agencja.

Ale da się też inaczej.

Ile kosztuje samodzielne zrobienie strony internetowej?

Idealnie: nic, albo tyle, ile koszt hostingu.

Samodzielne zrobienie strony wymaga oczywiście pewnej wiedzy. Nie jest niemożliwe, ba – jest jak najbardziej możliwe! Jednak jeśli chcesz zrobić własną stronę samodzielnie, to musisz to tego nieco przysiąść.

Więc tak: o koszcie robienia strony na WordPressie pisałem już kilka miesięcy temu (ostatnio zaktualizowałem nieco ten wpis). Wydatki na stronę zaczynają się od 400-500 złotych.

Czyli można powiedzieć: minimalny koszt sensownego hostingu, który nagle nie podrożeje, a do tego koszt szablonu strony (innego niż jeden z tysięcy identycznych darmowych).

Wtedy musisz zapanować nad hostingiem, działaniem WordPressa i też konfiguracją serwerów.

Chociaż wiele hostingów oferuje autoinstalatora WordPressa, to dalej nie jest to idealnie intuicyjne i niestety – mało który hosting ma aktualną bazę wiedzy. Jeśli nie masz pewnego dygu do robienia stron www, to niestety będziesz się męczyć.

Potem pojawia się kwestia zarządzania stroną lub dostosowywania jej do Twoich potrzeb. Musisz wiedzieć, czego oczekujesz i na czym Ci zależy.

Musisz się też przygotować na to, że w WordPressie wielu rzeczy nie zrobisz łatwo. Możesz skorzystać z kreatora stron jako wtyczki do WP, ale to może powodować sporo kłopotów. Oczywiście Gutenberg, czyli nowa odsłon WordPressa pomaga, jednak wciąż jest to rozwiązanie dalekie od idealnego.

Ile kosztuje strona internetowa w kreatorze stron?

No i wreszcie. Skoro piszemy o kreatorach stron, to pora powiedzieć sobie, ile kosztuje zrobienie strony w kreatorze stron www.

Musisz przede wszystkim wiedzieć, jaka to ma być strona. Prosta wizytówka, czy może blog albo sklep internetowy? Jak zrobić coś takiego w kreatorze stron?

I tu już pojawia się pierwsza selekcja, bo wiele kreatorów nie oferuje na przykład możliwości sprzedaży. Do niedawna był tylko Wix, od niedawna do tego grona dołączyły WebWave i Webflow.

Ile kosztuje strona www w WebWave?

Powiedzmy, że prosta strona internetowa, którą zrobisz samodzielnie w kreatorze, to koszt zaczynający się od 150 złotych za rok. Na przykład WebWave ma rabat na dobry początek (50%) i za stronę, z pocztą, rejestracją domeny .pl i SSL-em płacisz tylko tyle. Po roku – 300 złotych + koszt przedłużenia domeny. I wszystko zrobisz samodzielnie, a do tego masz gwarancję ceny.

Ile kosztuje strona www w Wixie?

W Wixie ten koszt jest nieco mniej wesoły, bo pierwszy sensowny pakiet, w którym zrobisz własną stronę internetową zaczyna się od około 420 złotych bez żadnego rabatu (bardzo rzadko się pojawiają). Dostajesz wtedy domenę .com, SSL-a, jednak ten pakiet nie oferuje poczty (dodatkowo płatna). Po roku cena wygląda mniej więcej tak samo, ale nie masz gwarancji ceny. Jeśli chcesz prowadzić sklep – musisz liczyć się z wydatkiem około 800 złotych rocznie na start (najniższy pakiet ze sklepem).

Ile kosztuje strona www w Click Web?

Z kolei kreator home.pl kusi niskimi cenami na początek – czasem śmiesznymi. Ale nie daj się zwieść. Podstawowy (najtańszy) pakiet Kreator Standard nie pozwala prawie na nic, a za 400 złotych netto nie dostajesz nawet certyfikatu SSL (płatny na 2 lata z góry, czyli dodatkowe 120 złotych). Kolejny pakiet (obecnie w promocji) to koszt 96 złotych przez pierwszy rok (netto), a potem – 800. Jeśli chcesz mieć sklep, to musisz wykupić najdroższy pakiet, za 144 zł na początek i 1000 po roku.

A jak zrobić własną stronę internetową? Koniecznie rzuć okiem na ten poradnik :).

To tylko kilka ofert kreatorów. Sprawdź to, jak plasują się one na tle innych, mniej korzystnych ofert w naszym rankingu.