Słowa kluczowe odgrywają niezmiernie ważną rolę w pozycjonowaniu artykułów, a co za tym idzie – również strony internetowej. Warto brać przykład z witryn należących do innych firm, które znajdują się najwyżej w pozycjach wyszukiwarki Google. W tym celu należy zbadać, na jakich słowach kluczowych pozycjonuje się dana witryna. W gruncie rzeczy nie jest to skomplikowane działanie. Chcesz dowiedzieć się, jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji? W poniższym artykule przeczytasz, jak to zrobić oraz poznasz kilka narzędzi, które mogą Ci się przydać. 

Sprawdź, kto jest Twoją konkurencją

Aby wiedzieć, skąd czerpać informację na temat słów kluczowych, na początku musimy sprawdzić, kto jest naszą konkurencją. Jak to zrobić?

Szybką i prostą analizę możemy przeprowadzić za pomocą zwykłej wyszukiwarki Google. Należy pamiętać, aby wykorzystać w tym celu przeglądarkę otwartą w trybie incognito (ctrl + shift + N). Następnie wybieramy odpowiednie dla nas słowo kluczowe, na które chcemy się wypozycjonować i wpisujemy w wyszukiwarce. Z wyników jakie otrzymamy, wybieramy kilka pierwszych pozycji (z wyłączeniem tych, które zaznaczone są jako reklama). W ten łatwy sposób uzyskaliśmy informację o tym, z którymi stronami możemy rywalizować o naszą pozycję. Teraz możemy przejść do kolejnych działań.

Jak analizować słowa kluczowe

Sprawdzanie kodu źródłowego strony

Mimo skomplikowanej nazwy jest to jeden z najprostszych sposobów, w jaki możemy dokonać analizy pod kątem słów kluczowych. Aby to zrobić, wystarczy wejść na stronę, którą chcemy zbadać, następnie na pustym polu kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję ‘’wyświetl źródło strony’’. Na naszym ekranie pojawi się kod strony, w którym musimy znaleźć sekcję <head>. Teraz możemy przystąpić do analizy poszczególnych elementów:

  • <title> – tutaj znajdziemy frazę, na którą strona jest pozycjonowana;
  • <meta name=”description” content=”…” /> – jest to opis strony, który również podlega pozycjonowaniu. W tej linijce czasem znajdziemy też słowa kluczowe;
  • <meta name=”keywords” content=”fraza_1, fraza_2, fraza_3″ /> – dodatkowa zawartość meta tagu. Zawiera frazy kluczowe, jednak obecnie wiele przeglądarek nie zwraca na to uwagi, dlaczego nie zawsze znajdziemy tutaj frazy i słowa kluczowe. 

Keyword Planner Google

To darmowe narzędzie służy głównie do planowania słów kluczowych, jednak możemy w nim dokonać również prostej analizy. Aby do tego przystąpić, należy zalogować się na konto Google i przejść do sekcji ‘’poznaj nowe słowa kluczowe’’. Następnie wybieramy ‘’zacznij od witryny’’ i po wpisaniu wybranego adresu, poznamy najbardziej istotne słowa kluczowe, jakie zostały użyte na danej stronie. Warto się nimi zainspirować i użyć ich do pozycjonowania swojej witryny. Nie jest to bardzo dokładny sposób na tego typu analizę, jednak jest całkowicie darmowy i prosty do wykonania, dlatego każdy użytkownik powinien z niego skorzystać.

Darmowa analiza dzięki Ubersuggest

Ten program oferuje darmową możliwość prostej analizy stron pod kątem SEO. Aby do tego przystąpić wchodzimy na stronę, wpisujemy adres witryny, którą chcemy sprawdzić, a następnie wybieramy kraj i język. W ten prosty i szybki sposób zbadaliśmy konkurencję. W kategorii ‘’SEO Keywords’’ ukażą nam się słowa, na które dana strona jest pozycjonowana. Możemy skorzystać z tej wiedzy i zacząć umieszczać podobne wyrazy na własnej witrynie. Oprócz tej jednej sekcji, warto przyjrzeć się całemu raportowi, jaki otrzymaliśmy – być może wyciągniemy dodatkowe wnioski.

Senuto

To płatny program w którym dokonamy dokładnej analizy SEO. Obecnie jest jedną z najbardziej uznawanych przez specjalistów w zakresie marketingu aplikacji. Dzięki opcji ‘’Analiza widoczności’ prześledzimy domenę konkurencji pod kątem pozycji w wyszukiwarce oraz porównamy do własnej. W raporcie przeczytamy o wspólnych słowach kluczowych czy o skuteczności działań marketingowych. Senuto wskaże nam też konkurencyjne serwisy, poda ich słowa i frazy kluczowe oraz pokaże nam potencjał każdej strony w kontekście SEO. To bardzo intuicyjne narzędzie – idealne dla osób prywatnych, jak i większych agencji. Koszt za najtańszy pakiet to 29zł miesięcznie.

Semstorm 

To bardzo podobny program do Senuto. W nim również dokonamy podobnej analizy. Co go wyróżnia? Istotny jest fakt, że zbadamy nie tylko obecną konkurencję, ale również potencjalne strony, które dopiero mogą się nią stać. Poza tym w Semstorm sprawdzimy, które frazy dadzą nam najlepszy wynik w pozycjonowaniu, a z których powinniśmy zrezygnować. Za korzystanie z niego zapłacimy nie mniej niż 99 zł miesięcznie. Warto wziąć pod uwagę fakt, że Semstorm to program raczej dedykowany profesjonalistom i specjalistom w dziedzinie SEO. Niekoniecznie może okazać się łatwy w użyciu dla przeciętnego użytkownika.

Wyszukiwane fraz long-tailowych

Long-tail (tzw. długi ogon) to fraza składająca się z więcej niż z dwóch słów, która precyzuje zamiary odbiorcy, np. ‘’najlepsza pizza Warszawa’’. Dany użytkownik po wpisaniu frazy w wyszukiwarce, zapewne wybierze którąś z trzech pierwszych pozycji wyświetlających się w wynikach i stanie się nowym klientem pizzerii. Frazy long-tail to około 70% wszystkich zapytań. Nie powtarzają się zbyt często, jednak dzięki ich szczegółowości mogą dać nam naprawdę dobry wynik w pozycjonowaniu strony. Aby je znaleźć, możemy skorzystać z wcześniej wspomnianych narzędzi, takich jak: Senuto czy Ubersuggest. W pierwszym z nich, identycznie jak w przypadku pojedynczych wyrazów, musimy przejść do sekcji ‘’baza słów kluczowych” i dopasować wyniki za pomocą trybów (wąskie lub szerokie). Ubersuggest pokaże nam kilka podstawowych fraz zaraz pod słowami kluczowymi, które już wcześniej udało nam się wyszukać. 

Dlaczego warto analizować słowa kluczowe konkurencji?

Światowi giganci poświęcają dużo czasu na dogłębną analizę konkurencji. Jest to bardzo istotny zabieg, który może znacząco pomóc w tworzeniu strategii działań SEO. Słowa i frazy kluczowe to jedne z głównych elementów, które mają wpływ na pozycjonowanie strony. Wgląd do działań konkurencji pozwoli poznać jej sposoby, dzięki którym jest widoczna w pierwszych wynikach przeglądarek oraz da nam pomysły na to, jak zmienić i zaplanować własne działania. Z niemal każdej strony możemy wyciągnąć przydatny dla nas wniosek. Pamiętajmy, że walka o pozycję w Google trwa cały czas. Warto przeznaczyć trochę więcej czasu na analizę konkurencji i nie zapomnieć, że moda na frazy i słowa kluczowe się zmienia, dlatego należy nieprzerwanie je monitorować. W tym celu wykorzystaj powyższe sposoby i zacznij dbać o swoje pozycjonowanie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o działaniach marketingowych, które możesz wdrożyć na swojej stronie koniecznie sprawdź ten artykuł!