Myślisz o tym by założyć bloga? Skoro tu jesteś to może to znak, aby działać?

 

Blogi już wiele lat temu zadomowiły się w sieci. Ta forma przekazu spełniała na początku rolę internetowego pamiętnika. Treści były bardziej spontaniczne i nieprzemyślane.  Czas mocno zmienił podejście do tej formy przekazu.

Obecnie jest to jedna z najpopularniejszych metod przekazywania treści użytkownikom w sieci.

Dlaczego tak jest i czy faktycznie warto wybrać taką forme? Jak zacząć działać i założyć swój własny blog?

To spróbuję Wam wyjaśnić w poniższym artykule.

 

Lista tematów ukryj

Czym jest blog

Blog jest rodzajem strony internetowej, na której dominującą rolę odgrywają teksty.

Może być samodzielnym bytem lub częścią większej witryny. Treść bloga stanowią wpisy, nazywane też artykułami.

Artykuły najczęściej pojawiają się w określonych odstępach czasowych (na przykład co tydzień lub co dwa).

Wszystko zależy od inicjatywy twórcy treści. Oczywiście najlepiej sprawdzają się regularne wpisy, ponieważ dzięki temu utrzymujemy płynny kontakt z naszym odbiorcą. Za blog odpowiada zazwyczaj jeden twórca lub bardziej kameralna grupa.

Istnieją jednak bardziej rozbudowane serwisy, które zatrudniają wielu redaktorów. Bardzo często firmy korzystają z tej formy w celu przekazania jakiś ciekawych informacji, tematów, pytań…

Z reguły wpisy blogowe dotyczą konkretnej dziedziny.

O czym najczęściej piszą blogerzy?

Rozpiętość tematów jest ogromna. W sieci możemy znaleźć tego typu strony poświęcone zarówno tematyce moglibyśmy powiedzieć bardziej lekkiej jak np. hobby, ale też zagadnieniom politycznym lub np. biznesowym…a to nie wszystko.

Zagadnienia jakie sobie obierzemy do naszej strony mogą być naprawdę dowolne. Szczególnie jeśli blog będzie należeć do nas.

Jakie wyróżniamy rodzaje bloga

 

Mogłoby się wydawać, że blog to blog. Nic bardziej mylnego. Oprócz tradycyjnego bloga, od którego wszystko się zaczęło możemy wyróżnić wiele typów, o których katergorii decyduje kilka czynników.  Aby uprościć ten proces systematyzacji wyróżniono pewne kryteria.

Charakter i tematy treści:

  • odsobiste
  • specjalistyczne

Ilość autorów:

  • blogi indywidualne
  • blogi  mające kilku autorów (kolektywne)

Rodzaj treści:

  • blog tekstowy
  • videoblog (tzw. vlog)
  • photoblog
  • audioblog (np. popularne w tym momencie podcasty)
  • linklog

Częstotliwość publikacji oraz towarzyszących im komentarzy:

  • dynamiczny- z dużą aktywnością
  • niedynamiczny

Rodzaj urządzenia wykorzystywanego do blogowania:

  • przy użyciu komputera- blogi tradycyjne
  • przy użyciu urządzeń mobilnych- blogi mobilne (moblog)

 

Ten podział nie daje pewnośći w przyporządkowaniu kategorii bloga. Jest on bardziej poglądowy. Sugeruje nam gdzie można by było zakwalifikować nasz blog.

 

Co daje prowadzenie bloga?

Korzyści z prowadzenia bloga możemy podzielić na kilka kategorii, ale też i w różny sposób. Oto jeden z nich:

Dzielenie się ze światem swoją pasją

Dotyczy to przede wszystkim osób, które piszą dla własnej przyjemności.

Dobrze prowadzone strony blogowe  zrzeszają wokół siebie grupy osób o wspólnych zainteresowaniach. Dzięki formie przekazu i samym treściom mogą zwrócić uwagę osób, które wcześniej nie interesowały sie danym tematem.

Dają tym samym szansę na nawiązanie nowych znajomości czy poszerzenie wiedzy.

Blogi często stanowią platformę wymiany poglądów. Nierzadko osoby skupione wokół danego bloga spotykają się w realnym świecie tworząc zaangażowane społeczności. Można więc stwierdzić, że zakładając bloga kreujemy pewien krąg zaineresowania. Trochę tak jak kiedyś w szkole uczestniczyło się w kołach albo klubach.

Z mojego punktu widzenia mogę jeszcze powiedzieć, że samo prowadzenie bloga daje niezwykłą satysfakcje. Pisze i sprawdzam tematy, które mnie interesują, a dodatkowa świadomość, że mam swoich czytelników, których zarażam swoją pasją daje mi dużą motywacje by wciąż udoskonalać swój content.

 

Ćwiczenie warsztatu pisarskiego

Jest to kolejny plus założenia bloga internetowego.  Dlaczego? Mając swoją własną stronę musimy ciągle tworzyć nowe treści. Cotygodniowe artykuły to czasem nielada wyzwanie, ale nie ma co się zniechęcać. Pisząc regularnie ćwiczymy nie tylko prędkość pisania, ale też sam jego sposób. Z czasem nasze treści mogą nabrać lepszej formy.

Mogą stać się bardziej konkretne i bezpośrednie lub wręcz przeciwnie bardziej kreatywne- artystyczne. Wszystko zależy od tematyki naszego bloga.

W każdym przypadku ważne jest jednak, żeby sam proces tworzenia był dość swobodny- nie wymuszony.

To dobre miejsce na zaprezentowanie światu pierwszych próbek własnej twórczości.

Dlatego właśnie z tej formy przekazu często i chętnie korzysta wiele osób, które na codzień zajmują się (lub mają w planach) słowem. Możemy tu wyszczególnić conajmniej kilka grup:

  • początkujący pisarze
  • dziennikarze
  • copywriterzy
  • recenzenci

 

Zdobywanie doświadczenia na “własną renkę”

Pisanie na blogu to dobry sposób na stworzenie portfolio i wcześniej wspomnianej przeze mnie wprawy pisarskiej.

Daje możliwość zdobycia doświadczenia osobom, które nie miałyby szansy “zabłysnąć” w inny sposób. Korzystają z niej na przykład mieszkańcy małych miejscowości, którzy nie mogą liczyć na staże w redakcjach dziennikarskich czy też osoby chcące spróbować swoich sił w copywritingu.

Własny blog to miejsce, gdzie można podzielić się swoją twórczością nie tylko ze “zwykłymi”użytkownikami internetu, ale też z potencjalnymi pracodawcami.

Dzięki naszej działalności w internecie poszerzamy nasze doświadczenie. Nie mówię tutaj tylko o pisaniu. Założenie własnego bloga i jego regularne prowadzenie (najlepiej jeszcze z dobrymi wynikami) automatycznie świadczy o dobrej organizacji i umiejętności zainteresowania odbiorcy.

Dzięki regularnemu sprawdzaniu odbioru naszych treści możemy analizować, które z nich cieszą się większym zainteresowanie i nauczyć się jak nalepszego podejścia do contentu i jego grupy docelowej.

 

Sposób na marketing internetowy

Blog może mieć bardzo duże znaczenie marketingowe. Coraz więcej firm decyduje się na skorzystanie z tej formy komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami.

Prowadzenie bloga firmowego jest ważnym elementem content marketingu. Jeśli chcecie wiedzieć więcej na ten temat to możecie zerknąć na artykuł, w którym wyjaśniam całą istotę tego pojęcia.

Generalnie rzecz biorąc chodzi tutaj o działania polegające na promowaniu marki poprzez dostarczanie odbiorcom treści, które są dla nich interesujące. Nie ma się więc co dziwić, że ten sposób reklamy niesie ze sobą wiele korzyści.

Sposób na odejście od tradycyjnych komunikatów reklamowych

Większość użytkowników sieci jest nimi zmęczona. Uważają je za denerwujące “wypełniacze”, które utrudniają poruszanie się w internecie i w sposób nachalny promują produkty lub usługi.

 

Content marketing (w tym tworzenie blogów) działa zupełnie inaczej. Proponuje użytkownikom treści, które są dla nich wartościowe. W ten sposób komunikat reklamowy staje się na tyle interesujący, że sami chętnie będą go poszukiwać.

Tym samym blog okazuje się idealnym narzędziem content marketingowym. Możecie zastanawiać się dlaczego…chociaż myślę, że już bardzo dobrze wiecie.

Umożliwia on bowiem tworzenie rozbudowanych, ciekawych artykułów. Ich promocja (na przykład w mediach społecznościowych) pomoże przyciągnąć na stronę stałych użytkowników, a nawet zdobyć nowych. Mogą nam w tym pomóc treści viralowe, które będą chętnie share’owane.

Świadomość marki może na tym sporo zyskać. Warto bowiem budować w wirtualnym świecie pozytywny wizerunek, ponieważ przeniesie się on również do tego “realnego”.  Zadowoleni z jakości treści użytkownicy chętnie będą dzielić się nimi ze znajomymi, co jeszcze bardziej zwiększy zainteresowanie ofertą firmy.

 

Pozycjonowanie treści

Algorytmy przeglądarek internetowych obniżają ranking niezaktualizowanym stronom. Przychylnym okiem patrzą za to na witryny, w których regularnie pojawiają się nowe treści.

Co za tym idzie wpisy blogowe będą dobrym sposóbem na poprawę oceny witryny. Pokazują bowiem algorytmom (ale oczywiście też i użytkownikom), że strona jest regularnie aktualizowana.

Poza tym, długie, merytoryczne wpisy są dodatkowo premiowane i pomagają wypozycjonować witrynę na wybrane słowa kluczowe. Oczywiście krótsze teksty również dobrze się sprawdzą. Wszystko zależy od tematu naszego artykułu. Czasem nie warto naciągać na siłę swojej wypowiedzi tylko po to żeby miała określoną ilość słów.

O czym należy pamiętać przed założeniem bloga

Droga do założenia bloga nie zawsze będzie prosta. Wiele zależy od naszej organzacji, dlatego warto znać pierwsze kroki, które pozwolą usprawnić działanie.

Tematyka

Należy ustalić czego dytyczyć będzie proponowany przez nas content. To bardzo ważne, ponieważ blog na którym będzie panować chaos nie wzbudzi dużego zainteresownia, a nawet jeśli sam temat przykuje uwagę odbiorcy, to możemy ją stracić właśnie przez sam nieporządek, który utrudni odnajdywanie się na stronie.

Oczywiście w przypadku gdy zakładany blog ma być nasz to najlepiej będzie postawić na zagadnienia, które nas interesują, o których chcemy pisać lub nawet nagrywać materiały. Nasza szczerość i zainteresowanie (a co za tym idzie, również jej brak) najprawdopodobniej będą zauważone przez użytkownika.

W momencie gdy wiemy już o czym będzie blog możemy przejść do pozostałych kwestii organizacyjnych.

Jakich?

 

Nazwa

Zakładając blog należy wymyśleć do niego nazwę. Oczywiście jeśli ma on być firmowy to tak naprawdę nie trzeba się długo zastanawiać. Do nazwy firmy/marki wystarczy dopisać słowo blog.

Inaczej jest gdy mówimy o witrynach prywatnych. Warto postawić na nazwę kreatywną, ale nie przekombinowaną. Taką, która zapada w pamięć, ale wiąże się z tematyką naszego bloga albo najzwyczajniej z naszym imieniem lub nazwiskiem.

Nasza decyzja powinna być dobrze przemyślana, ponieważ bardzo możliwe, że taka nazwa pozostanie z nami przez długi czas. Najlepiej nie zmieniać jej w trakcie, ponieważ słabo zorientowany użytkownik może nie trafić do naszej odnowionej wersji strony.

 

Domena i hosting

Jak nazwa to i domena, a jak domena to i hosting. Skoro wybraliśmy już nazwę naszego bloga to możemy przejść teraz do adresu strony, czyli właśnie domeny- naszego “nazwiska w internecie”.

Najczęściej stawia się na użycie tej samej frazy co w nazwie. Dlaczego?

Wszystko po to aby zachować porządek i łatwość wyszukiwania. To jednak nie koniec naszych działań w tym kierunku. Należy podjąć decyzję co do końcówki w naszej domenie. Czy stawiamy na standardowe .pl lub .com czy może na te żadziej spotykane jak np. .net, .biz, . org.

Poza tym musimy też znaleźć dobrą, ale też i korzystną pod względem cenowym ofertę. Wyjątkiem będą tutaj sytuacje gdy domenę otrzymujemy w pakiecie z narzędziem do tworzenia strony.

Pora na hosting, czyli nasza przestrzeń na serwerze.

Posiadając już wstępny zamysł co do naszych treści i ich formy jesteśmy w stanie stwierdzić jakie rozmiary będą się najlepiej sprawdzaały w przypadku naszej witryny (mniejsze, większe, a może średnie?).

Poza samą objętością możemy też zadecydować o tym czy chcemy, aby nasza przestrzeń była prywatna, czy współdzielona. Trzeba jednak pamiętać, o tym, że ta druga jest bardziej narażona na wolniejsze działanie, ale nie ukrywam, że będzie też tańsza.

Kiedy mniej więcej udało nam się określić nasze zapotrzebowanie, tak samo jak w przypadku domeny należy teraz znaleźć dystrybutora.

 

Koncepcja wizualna

Zasadniczo ten punkt mógłby się znaleźć zarówno wcześniej jak i później, ale znacznie praktyczniejsze jest opracowanie swojego szkicu przed podjęciem decyzji co do wyboru urządzenia, na którym powstanie nasz blog.

Jeśli nie zdecydujemy się na formę kodowaną to ostateczny wybór urządzenia będzie uzależniony od jego możliwości- Czy będziemy w stanie uzyskać na nim taki efekt jaki chcemy?

Mówiąc o koncepcji wizualnej oczywiście mam na myśli kolorystykę i czcionkę, ale to zdecydowanie nie wszystko. Powiedziałbym wręcz, że to tylko ułamek tego na co się składa projekt bloga.

W przypadku koloru możemy ustalić swój brand book czyli zestaw kolorów na których będzie opierał się wygląd naszej strony blogowej. Jeśli miałaby należeć do firmy to najpewniejsze będzie postawienie na barwy marki…ale oczywiście nie jest to aż tak rygorystyczny wymóg.

Należałoby opracować swój zarys wyglądowy- szablon oraz zastanowić się nad formą i sposobem nawigacji po stronie.

Warto też wziąć pod uwagę sam rodzaj strony. Czy będzie to OnePage czy raczej MultiPage, z kilkoma zakładkami. Ta druga forma będzie znacznie wygodniejsza do utrzymania porządku i przejrzystości na stronie.

Istotne jest również podjęcie decyzji co do form grafik– zdjęcia, czy obrazy rysunkowe albo wektorowe. Oczywiście można to połączyć, ale trzeba tu mimo wszystko zadbać o spójność.

Polecałbym też od razu zastanowić sie nad tym czy chcemy sami tworzyć nasze materiały wizualne, czy może wolimy skorzystać z witryn, które nam to oferują za darmo lub za drobną opłatą.

Ta druga opcja nie sprawdzi się w każdej tematyce bloga. Jeśli np. piszemy, o czymś wykonanym przez nas to nie możemy umieścić pod tym zdjęcia, które nie jest nasze. Stracimy wtedy na oryginalności, a przede wszystkim na wiarygodności.

Jak założyć bloga

Istnieje kilka sposobów, za pomocą których możemy założyć blog.

Kodowanie

Oczywiście do najbardziej standardowej, jak i też najstarszej metody  będzie należało kodowanie.  Blog powstaje tak samo jak każda inna strona, więc przynajmniej w dużej części do jego stworzenia możemy użyć identycznych narzędzi.

Ponieważ wszystko powstaje praktycznie od zera, pozwala to na uzyskanie projektu takiego jakie są założenia.

Dużą rolę odegrają tu umiejętnści programisty– nieważne czy będziemy to my, czy stworzenie bloga zostanie komuś zlecone.

Nie zmienia to jednak faktu, że przy użyciu kodowania możemy cieszyć się  pełną kontrolą nad stroną.

Jest jednak jedno ale…musimy wiedzieć co robimy. To prawda, że użycie kodu daje nam szerokie pole do popisu, ale sama potrzeba znajomości języka kodowania, dla wielu może okazać się wadą.

Nie jest to przecież język powszechnie znany.

 

Platformy blogowe

W tym wypadku samo założenie i prowadzenie bloga jest proste. Z tym zadaniem poradzi sobie każdy, kto w podstawowym stopniu opanował obsługę komputera. Wiele osób z nas chyba przynajmniej kojarzy taką nazwę jak Blogger. To właśnie jedna z tego typu witryn.

To jednak również nie jest optymalne rozwiązanie. Blogi stworzone na specjalnych platformach są do siebie bardzo podobne wizualnie, a mówiliśmy przecież o pokazaniu oryginalności swoich treści.

Poza tym w wyniku spadku popularności takich platform (w stosunku do ubiegłych lat) zdarza się, że mogą one zawieszać  lub nawet kończyć swoją działalność. Wtedy pojawia się ryzyko, że wszystkie wpisy (o ile nie mamy ich kopii) przepadają.

 

Kreatory stron internetowych

Jeśli zastanawiamy się nad tym jak założyć blog, to tutaj bardzo dobrym roziązaniem będzie skorzystanie z tego typu urządzenia.

Kreatory stron www łączą bowiem zalety obu wyżej opisanych rozwiązań, a przy okazji pozbawione są wad, które ich dotyczyły.  Ta forma projektowania witryny WWW z  jednej strony umożliwia stworzenie strony dokładnie według pomysłu autora, a z kolei z drugiej jest prosta w obsłudze.

Co więcej…Do właściciela strony należą też umieszczone na założonym blogu treści, dzięki czemu nie ma wtedy obaw o ich utratę.

Do popularnych narzędzi działających w ten sposób należy m.in. Zyro, WebWave albo Webnode.

Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości co do wyboru, to polecam mój ranking.

 

Jak stworzyć blog w kreatorze stron WWW

Powiedzieliśmy sobie już, że jeśli zastanawiamy się jak założyć bloga i jaką metodę przy tym wybrać to najlepiej będzie zdecydować się na jeden z kreatorów, które znajdziemy na rynku.

Teraz należy przekonać się jak to zrobić.

Stronę bloga tworzy się w kreatorze z grubsza tak, jak każdą inną witrynę.

Przypomnijmy: w większości przypadków mamy możliwość stworzenia bloga na podstawie istniejącego szablonu.

Niektóre urządzenia udostępniają jednak opcję, w której poza szablonami do wyboru mamy również pustą kartkę, czyli projekt powstaje od podstaw.

Mamy dzięki temu większe możliwości w nadaniu indywidualnego charakteru naszemu blogowi.

Wygląd i funkcjonalność strony zależy w stu procentach od osoby, która ją tworzy. Możemy wybierać spośród gotowych elementów – kształtów, menu, pól tekstowych, przycisków i wielu innych.

W zależności od wybranego kreatora możliwości edycji są różne. W prostych narzędziach można umieszczać elementy w z góry ustalonych miejscach. Z kolei bardziej elastyczne kreatory dają większą swobodę twórczą. Możemy tam pozostawić element w dowolnie wybranym przez nas miejscu. W WebWave ta funkcja nazywana jest np. Pixel Perfect czyli udogodnienie pozwalające na przesuwanie obiektu z dokładnością do 1px.

W przypadku tworzenia strony blogowej na podstawie szablonu, najlepiej będzie wybrać wzór zaprojektowany specjalnie z myślą o blogu. Dzięki temu łatwiej będzie go później dostosować do własnych potrzeb– zmienić np. kolorystykę, czy przesunąć i edytować elementy.

 

Istota bloga- aktualne wpisy

Niezależnie z której metody skorzystamy, trzeba zwrócić uwagę na dwie funkcjonalności, które będą bardzo ważne przy zakkładaniu i i późniejszym aktualizowaniu bloga.

 

Lista artykułów

Jest to element, który najczęściej pojawia się na stronie głównej bloga. Mogą też być wkomponowane w zakładkę w pasku menu. Kttóre rozwiązanie jest lepsze warto rozstzrygnąć we wstępnym projekcie lub nawet przy samej koncepcji.

Jak sama nazwa wskazuje, na listę artykułów skłądają się uszeregowane wpisy.

To jeden z najważniejszych elementów witryny bloga. Ułatwia nawigację i umożliwia użytkownikom dotarcie do pożądanych informacji oraz samo stwierdzenie czy nasze treści trafiają w ich gust.

 

Wzory artykułów

One z kolei ułatwią tworzenie następnych podstron z wpisami. Dzięki skorzystaniu z takiego rozwiązania  nie będzie konieczności projektowania wyglądu każdego wpisu od początku.

Wystarczy utworzyć jeden lub kilka wzorów artykułów, a następnie uzupełniać je tekstem. Będzie to szczególnie przydatne w przypadku gdy nasze treści na blog mają ustalony jakiś format, którego chcemy się trzymać

Takie wzory pomogą nam właśnie w zachowaniu spójności i przyśpieszą proces pisania oraz samej publikacji postów.

 

Jak wstawić i wyróżnić artykuł

Wiemy już jakie udogodnienia niosą za sobą listy oraz wzory artykułów. Zanim jednak będziemy mogli z nich skorzystać musimy wiedzieć jak udostępniać na naszym blogu nowe materiały.

Przykładowo na stronie WebWave działa to w następujący sposób W zakładce artykuły klikamy nowy artykuł lub po prostu korzystamy później ze wzoru i możemy już dodawać nasze treści.

Warto też pamiętać o tytule i meta-opisie oraz pilnować, aby adres URL do artykułu nie był zbyt długi. Ja np. też zawsze zwracam na to uwagę na swojej stronie.

Jeśli chcemy aby nasz najnowszy wpis został wyróżniony na tle pozostałych musimy po prostu oznaczyć go na liście jako “nowy”. To banalnie proste, ale dzięki temu nasi użytkownicy będą wiedzieli gdy pojawi się coś nowego.

 

Mówiłem Wam o hostingu i domenie. Poza nimi bardzo istotne jest też ogólne bezpieczeństwo naszego bloga. Powinien on posiadać certyfikat SSL, dzięki któremu nasza strona nie będzie oznaczona jako ta niebezpieczna dla użytkowników.

Jeśli nie czujemy się pewnie w kwestii SEO to można też rozważyyć skorzystanie z aplikacji, która nam w tym pomoże.

Po za tym pamiętajcie, aby CMS, na którym opiera się Wasz blog był zawsze aktualny.

Takie udogodnienia oferują w swoich pakietach kreatory stron. Nie wszystkie dadzą nam to wszystko, a jeśli tak to warto zwrócić uwagę  na różnice w cenach.

Najlepiej będzie sprawdzić, który z nich posiadda też dodatkowe funkcje i udogodnienia, które pozwolą na jak najlepsze prowadzenie naszego typu bloga.

W przypadku domeny mogę polecić Wam teraz WebWave, ponieważ oferują ją oni na rok za darmo, a więc uda się tu jeszcze dodatkowo zaoszczędzić.

 

 

Na co jeszcze zwrócić uwagę podczas zakładania bloga

Sam wybór właściwego narzędzie to dopiero początek drogi do sukcesu, Przy tworzeniu bloga trzeba zwrócić uwagę na wiele aspektów. Oto najważniejsze z nich.

 

Poznaj swoich przyszłych czytelników

Zanim przystąpimy do pracy nad blogiem, musimy zobaczyć, co interesuje odbiorców. Musimy ustalić do kogo chcemy przede wszystkim trafić ze swoimi materiałami- czyli ustalić tzw. grupę docelową. Dopiero potem możemy zastanawiać się nad sprecyzowaniem tematyki naszego bloga.

 

Bądź systematyczny

Użytkownicy są przyzwyczajeni do tego, że wpisy pojawiają się w określonych odstępach czasu. Warto więc tworzyć i udostępniać swoje treści na blogu regularnie. Dobrze jest, jeśli będzie to ok. 7 dni. Za maximum przyjmuje się 2 tygodnie.

 

Utrzymuj kontak z odbiorcą

Kolejny aspekt to interakcja z “publicznością” . Warto odpowiadać na komentarze (także te negatywne) i udostępniać możliwość zadawania pytań przesłanych np. poprzez formularz kontaktowy.

Bardzo dobrym rozwiązaniem, a szczególnie w obecnych czasach, będzie zdecydowanie się na prowadzenie profili w portalach społecznościowych. Można stawiać na kilka ich forma, ale najlepiej skupić się na tych , które są najbardziej spójne z naszym contentem i formą jego przekazu. W ten sposób można wokół bloga zbudować społeczność.

 

Zadbaj o dobrą jakość przekazu

Tworząc content na blog internetowy należy pamiętać o jego jakości. Nie chodzi tutaj tyllko i wyłącznie o tekst. Liczy się również to co go otacza, czy jest to np. grafika albo film powinny one być wykonane na poziomie.

Najlepiej postawić na oryginalność, ale też i rzetelne i konkretne materiały.

Nie należy zapominać o formie językowej. Powinna na odpowiadać temu, w jaki sposób komunikują odbiorcy naszych treści. Tutaj znowu wchodzi w grę nasza grupa docelowa.

 

 

 

Najczęstsze błędy popełniane podczas tworzenia bloga

To zrozumiałe, że na początku swojej drogi nie wiemy jak założyć blog i dalej go prowadzić. Jeśli nie zaczerpniemy wcześniej podstawowych informacji to jesteśmy narażeni na popełnienie pewnych błędów. Mogą one wpłynąć negatywnie na projekt witryny lub jej późniejszy odbiór przez użytkowników.

Co do nich należy?:

 

Brak systematyczności w prowadzeniu bloga

Należy on chyba do najczęstrzych błędów. Czytelnicy, którzy nie wiedzą czy mogą liczyć na regularne pojawianie się wpisów raczej nie będą codziennie sprawdzać strony w poszukiwaniu nowych treści. Szczególnie jeśli nnie zastosujemy tutaj funkcji wyszczególniania najnowszego artykułu lub po prostu nie poinformyjemy o nim na social mediach.

 

Zbyt krótkie wpisy

Każdy artykuł powinien możliwie dokładnie wyjaśniać dane zagadnienie. Najlepiej, jeśli zawiera niepublikowane wcześniej informacje. Oczywiście tak jak już mówiłem wcześniej, nie chodzi tu o przedłużanie tekstu na siłe, ale po prostu o wyczerpanie tematu.

 

Brak wcześniejszego  przygotowania tekstów

Lista poruszanych tematów i posty powinny powstawać z przynajmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem. W przeciwnym razie ryzykujemy na dwa sposoby:

  • Po pierwsze, może się zdarzyć, że z jakiegoś powodu zabraknie nam czasu na stworzenie nowego artykułu. Wtedy, jeśli nie mamy nic w tekstowej “poczekalni”, czytelnicy nie dostaną oczekiwanego tekstu.

 

 

  • Po drugie, pisanie to proces twórczy i nie zawsze udaje się stworzyć dobry tekst albo kompletny materiał (w końcu na blogu nie musimy umieszczać wyłącznie treści tekstowych), w krótkim czasie. Właśnie z tego powodu dobrze jest sobie przygotować bazę artykułów do wykorzystania w przyszłości.

 

Brak wytrwałości

Prowadząc bloga trzeba uzbroić się w cierpliwość. Nie można oczekiwać sukcesu po kilku tygodniach. Na sukces trzeba sobie zasłużyć ciężką pracą, a czasem też i kreatywnym podejściem do tematu.

Znani nam obecnie twórcy popularnych blogów często dochodzili do poziomu, na którym się teraz znajdują przez kilka lat. Zdarzają się przypadki, w których to sukces przychodzi szybko, ale często wiąże się to najzwyczajniej ze szczęściem, dobrym promowaniem swojej działalności na blogu albo idealnie trafionym contentem pod grupę docelową.

 

Pominięcie SEO

Dotarcie do szerokiej grupy odbiorców będzie dużo łatwiejsze jeśli zadbamy o pozycjonowanie bloga.

Szczególnie jeśli nie weźmiemy pod uwagę innych aspektów, które mogą wpłynąć rozpromowanie naszej działalności blogowej w internecie.

 

Jak zarabiać na założonym przez siebie blogu

W przypadku blogów firmowych ważniejsze jest utrzymywanie bierzącego funkcjonowania strony oraz wykorzystywanie tej formy przekazu w celach prowadzenia content marketingu i wypozycjonowania.

Jeśli jesteśmy jednak twórcą indywidualnym lub blog powstaje pod ręką zaledwie kilku osób to można rozważyć pewne możliwości zarabiania na nim. W zależności od ogólnej tematyki możemy wybrać kilka sposobów.

Są jednak też takie, o których możemy powiedzieć, że są uniwersalne i wystarczy, że zmienimy w nich tylko drobne szczegóły.

Należą do nich przede wszystkim:

 

Reklamy bannerowe

Jest to małoskomplikowany sposób, ale traci trochę na popularności, a na dodatek wtyczki anty-reklamowe często blokują pojawianie się ich na stronie. Nasze zyski są tu uzależnione od kliknięć w reklamę, więc jeśli nasz blog nie ma jeszcze wielu odbiorców (…a na dodatek część z nich blokuje u siebie reklamy) to nie powinniśmy liczyć na astronomiczne kwoty.

 

Programy partnerskie i afiliacyjne

Istnieje cały wachlarz, spośród którego możemy wybierać. Tak samo jak w reklamach banerowych nie jest to trudne zadanie. Wystarczy, że na naszym blogu umieścimy specjalny kod (wraz z linkiem). W ten sposób kiedy ktoś wykonuje jakiś zakup, będzie on połączony z naszym kontem. Z tego wszystkiego otrzymujemy procent.

 

Artykuły sponsorowane

Jeśli o to chodzi, to możemy próbować szukać ofert samodzielnie lub po prostu zarejestrować się w bazie, w której zamieścimy kategorie, które nas interesują oraz widełki cenowe. Należy jednak pamiętać, że w tym przypadku musimy cieszyć się już jakąś renomą….zwyczajnie zainteresować drugą stronę tym, co mamy do zaoferowania. Nie zmienia to jednak faktu, że możemy na tym sporo zarobić.

 

Współpraca z markami

Tak samo jak w przypadku artykułów sponsorowanych, aby nawiązać porządną współpracę, powinniśmy mieć już jakieś zaplecze. Mniej znane osoby również mogą nawiązywać współprace, ale oczywiście będą one mniej korzystne.

 

W każdym z tych przypadków trzeba jednak pamiętać o utrzymaniu wiarygodności bloga- treści reklamowe nie mogą być niespójne z naszym contentem.

 

Podsumowanie

Stworzenie i prowadzenie bloga to dobry pomysł z kilku powodów. Pozwala podzielić się ze światem naszą pasją lub uczyć się wspólnie z odbiorcami nowych rzeczy, ale też i szlifować sam warsztat pisarski. Na dodatek w przypadku blogów branżowych uruchomiona zostaje promocja firmy i poprawa pozycji jej witryny w wynikach wyszukiwania.

Wybierając narzędzie do stworzenia własnego bloga dobrze jest wziąć pod uwagę kilka aspektów. Są to między innymi łatwość stworzenia strony i możliwości odzyskania treści w razie problemów.

Kreatory stron www to moim zdaniem optymalne programy do tego typu zadań. Są łatwe w obsłudze i jeśli dobrze wybierzemy to mogą nam dać pełną kontrolę nad wyglądem witryny oraz jej treścią.

Prowadząc bloga nie można zapominać o jakości publikowanych materiałów. Ważne jest też dobranie odpowiedniej grupy docelowej, posługiwanie się jej językiem oraz odpowiedzi na komentarze. Dobrze jest też prowadzić związane z blogiem profile w mediach społecznościowych.

 

Mam nadzieję, że informacje z tego artykułu pomogą wszystkim, którzy zamierzają i zastanawiają się jak założyć blog. Zapraszam jednocześnie do mojego rankingu. Można tam znaleźć zestawienie najpopularniejszych kreatorów stron WWW, które jak już wiecie mogą okazać się przydatnym narzędziem między innymi w budowaniu i prowadzeniu blogów.