Kod błędu 503 – co oznacza i jak go naprawić?
Zacznę od brutalnej prawdy. Jeśli w Twojej witrynie pojawił się błąd 503 (Usługa niedostępna), nie możesz go ignorować. Informuje on, że Twoja strona ma poważny problem, choć nie wiadomo jeszcze jaki.
Pobawmy się w detektywów oraz dobrych programistów, którzy poradzą sobie z każdą trudnością!
Kluczowe wnioski:
- Kod błędu może mieć różne przyczyny.
- Jego naprawa jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowanie Twojej strony.
- Istnieje co najmniej 5 skutecznych metod naprawy błędu 503 na „zwykłej” stronie oraz w WordPressie.
Może Cię również zainteresować:
Co oznacza kod 503?
Błąd 503 Usługa niedostępna to kod stanu odpowiedzi HTTP, który wskazuje, że Twój serwer działa prawidłowo, ale w tej chwili nie może obsłużyć żądania. Jest to dość ogólny komunikat o błędzie i trudno na pierwszy rzut oka określić jego dokładną przyczynę.
To dosyć frustrujące. Na początku możesz nie mieć żadnego tropu. Jeśli masz trochę szczęścia to przyczyną będzie po prostu tryb konserwacji podczas aktualizacji wtyczki, motywu lub podstawowego oprogramowania.
Ale gdy problem zaczyna się powtarzać, może mieć to wpływ na ilość odwiedzin na stronie oraz spowodować problemy z jej zarządzaniem. Konieczne jest więc znalezienie rozwiązania.
Pozwól, że Ci w tym pomogę.
Odmiany błędów 503
Błąd 503 ma różne odmiany (co nieco ułatwia jego identyfikację).
Oto te, z którymi spotkasz się najczęściej:
- 503 Usługa niedostępna
- 503 Usługa chwilowo niedostępna
- Błąd serwera HTTP 503
- Błąd HTTP 503
- Błąd 503 Usług Niedostępna
- Serwer tymczasowo nie jest w stanie obsłużyć Twojego żądania z powodu przestojów konserwacyjnych lub problemów z wydajnością. Spróbuj ponownie później.
Niezależnie od tego, jak wygląda komunikat o błędzie 503, musisz szybko zabrać się do pracy. Zanim jeszcze odbije się to negatywnie na Twoich użytkownikach.
Co powoduje błąd HTTP 503?
Ponieważ kod błędu nie daje prostej odpowiedzi na to, czego dotyczy usterka, czas pobawić się w detektywa. Na szczęście mamy kilka tropów, które możesz sprawdzić na początek.
Omówię je teraz szczegółowo, a Ty sprawdź, czy dane rozwiązanie sprawdza się u Ciebie. Jeśli nie – przejdź do następnego kroku.
Naprawa kodu 503 na stronie
Istnieje 5 typowych rozwiązań, które są skuteczne w przypadku większości błędów 503 – serwer czasowo niedostępny.
Zatem: co możesz zrobić?
1. Uruchom ponownie serwer
Dosyć często pojawia się przeciążenie w łańcuchu serwerów hostujących Twoją stronę internetową. W takim wypadku po prostu uruchom ponownie serwer. A jeśli Twoja witryna jest hostowana na wielu serwerach, uruchom ponownie wszystkie z nich.
2. Sprawdź, czy Twój serwer przechodzi konserwację
Podczas konserwacji większość serwerów się wyłącza. Możesz sprawdzić, czy stało się tak właśnie u Ciebie, jeśli masz dostęp do ustawień administracyjnych. Sprawdź opcje konfiguracji, a dowiesz się, na kiedy są zaplanowane sesje automatycznej konserwacji. Możesz je wyłączyć, gdy lubisz mieć pełną kontrolę nad sytuacją.
3. Napraw błędne konfigurację zapory sieciowej
Zapora sieciowa to strażnik Twojej witryny: chroni ją przed złośliwymi gośćmi lub atakami typu rozproszona odmowa usługi (DDoS). Jak każda zapora, także ta wirtualna może mieć swoje słabsze punkty.
Na przykład wadliwa konfiguracja zapory powoduje, że uzna ona żądania z sieci dostarczania treści za atak na serwer i odrzuci je, powodując błąd 503 Usługa niedostępna.
Sprawdź zatem konfigurację swojej zapory, żeby zlokalizować i rozwiązać problem.
4. Przejrzyj dzienniki po stronie serwera
Mój drogi pamiętniczku… dziś pojawił się problem w moich dziennikach – serwera i aplikacji. Co mam zrobić?
Najdroższy użytkowniku! Dzienniki aplikacji przedstawiają całą historię Twojej strony internetowej, a dzienniki serwera informują o sprzęcie obsługującym serwer. Przejrzyj oba typy, a wyświetlą się wszelkie niepokojące informacje.
Bądź dobrym administratorem – usuń przeciążenie serwera.
5. Przeszukaj kod swojej witryny, żeby znaleźć błędy
Czasami to wszystko nie wystarczy. Przeglądarka wciąż może pokazywać niedostępność na Twojej stronie www. W takim wypadku musisz pobawić się w programistę.
Zdaję sobie sprawę, że może być to dla Ciebie trudne. Na takie sytuacje zostały stworzone specjalne maszyny programistyczne.Wykorzystaj to! Przeprowadzą Cię one przez dokładny proces debugowania i pozwolą Ci znaleźć miejsce, w którym pojawił się błąd. Teraz wystarczy, że go naprawisz i po problemie 🙂
Jak naprawić błąd 503 w WordPressie
Postanowiłem poświęcić osobne miejsce WordPressowi, bo wiem, że wielu z Was działa głównie na nim. Na szczęście tutaj też jest co najmniej 5 sprawdzonych i dosyć prostych metod naprawy kodu 503.
Tymczasowo dezaktywuj wtyczki
To jedna z najczęstszych przyczyn: brak zgodności z wtyczkami. Aby ustalić, co się dzieje, musisz wyłączyć wszystkie w swojej witrynie. W tym celu użyj klienta FTP lub FileZilla.
Uwaga: cały proces może zająć Ci sporo czasu, ale prawda jest brutalna: należy sprawdzić każdą wtyczkę po kolei. Gdy trafisz na tę powodującą błąd, odinstaluj ją lub zastąp innym narzędziem.
Dezaktywuj motyw swojej witryny
Niestety, także Twój motyw może powodować problemy ze zgodnością. I kolejna przykra informacja: WordPress nie powróci do motywu domyślnego, jeśli po prostu zmienisz nazwę folderu motywu lub całego katalogu.
Musisz uzyskać dostęp do bazy danych WordPress, logując się do phpMyAdmin. To właśnie tutaj zobaczysz aktualną nazwę swojego motywu. Zmień go na jeden z motywów domyślnych.
Jeśli po tej akcji błąd 503 zniknie, spróbuj ponownie zainstalować swój motyw witryny lub przywrócić najnowszą kopię zapasową.
Tymczasowo wyłącz sieć dostarczania treści (CDN)
Nie zadziałało? Szukamy dalej. Jeśli korzystasz z sieci CDN, szybkim sposobem jej sprawdzenia jest tymczasowe wyłączenie. Będzie to dosyć proste, gdy jesteś podłączony do Kinsta CDN – wystarczy w panelu kliknąć przycisk Wyłącz.
Gdyby nie udało Ci się go znaleźć, sprawdź bazę wiedzy swojej usługi. Tam na pewno znajdziesz szczegółowe instrukcje.
Ogranicz interfejs API WordPress
Może nie jest to najczęstszy błąd, ale na pewno najczęściej wyszukiwany: kod błędu API/503. Problem dotyczy zwłaszcza WordPress Heartbeat, czyli interfejsu API wbudowanego w platformę. Używa go do automatycznego zapisywania treści, wyświetlania powiadomień o wtyczkach, powiadamiania o tym, że ktoś inny pracuje nad postem, do którego próbujesz uzyskać dostęp itd.
API działa z dużą częstotliwością, żeby niczego nie przeoczyć i zużywa sporo zasobów serwera. Właśnie to może prowadzić do jego przeciążenia i wyskakiwania error 503.
Sprawdź, czy jesteś na dobrym tropie: tymczasowo wyłącz interfejs API Heartbeat. Nie wyłączaj go jednak całkowicie – spowoduje to usunięcie wielu przydatnych funkcji. Zamiast tego spróbuj go spowolnić, np. instalując wtyczkę Heartbeat Control. Z jej pomocą zmniejszysz częstotliwość interfejsu do najmniejszej możliwej wartości.
Zwiększ zasoby swojego serwera
Błąd 503 nadal wyskakuje? Rozważ kolejną ewentualność: przyczyną może być brak zasobów serwera. To oznacza, że musisz uaktualnić swój plan hostingowy i sprawdzić, czy to pomaga.
Zdarza się to dosyć często wśród użytkowników, którzy korzystają z taniego hostingu WordPress (mają one tendencję do ograniczania zasobów).
Wskazówka: nie musisz od razu aktualizować swojego planu. Najpierw skontaktuj się z obsługą klienta hostingowego i omów z nimi błąd 503 (oraz czynności, które już miały miejsce w związku z naprawą). Zespół wsparcia powinien pomóc Ci w ustaleniu przyczyny i doradzić, czy konieczna jest aktualizacja planu.
Komunikat o błędzie 503. Podsumowanie
Błędu 503 nie można lekceważyć: wpływa on na doświadczenie użytkownika oraz decyduje o tym, czy będzie chciał wrócić na Twoją stronę.
Dlatego to takie ważne, byś spróbował wszystkich możliwości, aby go usunąć. Mam nadzieję, że metody podane w tym artykule Ci na to pozwolą!