Ostatnio kiedy robiłem research do artykułu natknąłem się na stronie WebWave na ich niezwykle rozbudowane case study odnośnie kosztu zlecenia wykonania strony WWW. Temat wydał mi się ciekawy, więc sam postanowiłem w tym trochę pogrzebać.

Dlaczego uważam, że temat kosztów zlecenia strony jest ważny?

Strona internetowa w dzisiejszych czasach niemalże niezastąpionym materiałem, który możemy wykorzystać na wiele sposobów.

Dla wielu będzie spełniała jedynie (ale też aż!) funkcję wizytówki marki. Innym może posłużyć jako platforma do przekazywania informacji o sobie lub o tym co oferujemy.

Stronę internetową możemy również wykorzystać do stworzenia sklepu internetowego. A to jeszcze nie wszystkie zastosowania.

Co może wpłynąć na koszt zleconej przez nas strony internetowej?

Jest wiele czynników, które decydują o ostatecznej wycenie za wykonanie strony internetowej.

Omówię te najważniejsze, żebyśmy mogli przybliżyć sobie bardziej temat. Pozwoli mi to też w ostatecznym podsumowaniu…czy to się opłaca.

Do rzeczy! Do powodów, które wpływają na rozbieżności w kosztach strony internetowej, należą:

Wykonawca projektu strony

Według mnie…i badań rynku, które analizowałem, wybór wykonawcy będzie miał niezwykle duży wpływ na koszt strony. Na rynku jest wiele ofert, a tym samym wiele różnych cen.

Projekt możemy powierzyć agencji, freelancerowi lub sobie samemu. Na dodatek w grę wchodzi poziom umiejętności.

Doświadczony (renomowany) programista zażąda większej kwoty, ale z drugiej strony będzie w stanie wykonać bardziej zaawansowany projekt. Oczywiście osoba mniej doświadczona na rynku również może posiadać wysokie umiejętności, jednak zlecenie wykonania strony jest na tyle dużą odpowiedzialnością, (szczególnie że wiążą się z nią koszta), że mało kto się na to decyduje.

Typ zleconej strony

Jak już zapewne wiecie, wyróżniamy kilka rodzajów stron, z ich odmiennym zastosowaniem.
Należą do nich m.in.:

->Możecie teraz zgadywać, jakie będą koszta za wykonanie tych typów stron, bo już zaraz do tego przejdziemy.

One Page

Strona na “jednej stronie” Przemieszczamy się po niej za pomocą scrollowania.

Landing Page

Strona zazwyczaj stworzona dla celów reklamowych. “Lądujemy” na nią m.in. za pośrednictwem newslettera lub billboardu.

MultiPage

Jest zbudowany z wielu podstron zawierających rozmaite informacje. Bardzo istotna jest w nich dobra nawigacja.

Profesjonalna strona firmowa

Decydują się na nią firmy, które chcą zaprezentować siebie i swoją ofertę w internecie. Często składa się z dodatkowych podstron takich jak blog czy np. portfolio.

Strona internetowa “premium”

Opiera się ona przede wszystkim na efekcie. Wyróżnia się zastosowaniem nowych trendów graficznych oraz dobrym pozycjonowaniem.

Blog

Pozwala na bardziej bezpośrednią komunikację z odbiorcą. Jego forma opiera się na wpisach (zazwyczaj regularnych).

Wizytówka

Zawiera w sobie wyłącznie najważniejsze informacje. Korzystają z niej zazwyczaj osoby/firmy oferujące usługi poza internetem.

Strona internetowa sklepu

Strona WWW ukierunkowana na sprzedaż.

Mógłbym jeszcze wymienić co najmniej kilka kategorii, co automatycznie pokazuje nam różnorodność projektów, których stworzenie możemy zlecić.

Porównajmy sobie np. Wizytówkę z MultiPagem. W pierwszym przypadku osoba tworzy wyłącznie jedną witrynę, a z kolei w drugim jest to już duże i czasochłonne przedsięwzięcie.

Sądzę więc, że różnica kosztów jest jak najbardziej uzasadniona.

Elementy użyte do stworzenia strony

Chodzi tutaj między innymi o ilość podstron, jaką planujemy mieć na naszej witrynie.

W Przypadku Wizytówki teoretycznie wystarczy nam jedna. Jeśli jednak ma to być strona dla firmy albo chociażby sklep, to będzie tego znacznie więcej.

Ilość stron to nie wszystko. W końcu One Page to teoretycznie (zazwyczaj) właśnie jedna strona. Często jednak tego typu projekty zawierają wiele interakcji, które trzeba zakodować na stronie i dopilnować, żeby działały tak, jak to zostało zaplanowane.

Poziom skomplikowania strony

Ta pozycja jest uzupełnieniem tej poprzedniej. Przemieszczając się po Internecie, napotykamy różnego rodzaju strony internetowe. Jedne są proste, a drugie z kolei stawiają na efekt WOW. To wszystko wpływa na koszt strony WWW.

Tak samo jak w przypadku ilości elementów, poziom potrzebnej do zrealizowania projektu pracy odegra tu ważną rolę. Marki chwalące się innowacjami zazwyczaj prezentują się przy użyciu stron korzystających z najnowszych rozwiązań graficznych. Proces tworzenia takiego projektu będzie bardziej skomplikowany.

Pamiętajmy też o tym, że niektóre strony wymagają częstej aktualizacji. Projekt ten nie będzie “bierny”. Musi mieć zakodowane funkcje, które pozwolą na bieżące zmiany.

Ile kosztuje zlecenie stworzenia strony internetowej…oraz jak długo musimy na nią czekać?

Nie ma na to jednej- konkretnej odpowiedzi. Wszystko zależy od wielu czynników. O kilku z nich już Wam powiedziałem.

Zobaczmy, jakie są mniej więcej koszta, które musimy ponieść przy zleceniu realizacji strony. Oczywiście to nie są gwarantowane kwoty i czas, ponieważ wszystko zależy od źródła “wyceny” oraz naszych wymagań.

  • One Page 1500 zł-4000 zł
  • Landing Page 1000 zł-3500 zł
  • MultiPage 2500-7000 zł; od 4 tyg.
  • Profesjonalna strona firmowa 2000 zł-4500 zł; do 3 tyg.
  • Strona internetowa “premium” 3000 zł-5000 zł; od 4-6 tyg.
  • Blog 500 zł-2000 zł; do 2 tyg.
  • Wizytówka 1000 zł-2500 zł; do 2 tyg.
  • Strona internetowa sklepu 2500 zł – 7500 zł; od 4-6 tyg.

Zdziwiło mnie, jak te wszystkie koszta są rozstawione. Były przypadki, że ceny były jeszcze wyższe, niż te, które tu umieściłem… wręcz absurdalne, ponieważ nie równały się one z poziomem i zaawansowaniem wykonania.

Czy są jeszcze jakieś czynniki, które wpływają na wysokość kosztów zlecenia strony?

Pewnie, że tak. Ja wcześniej wymieniłem tylko cztery podstawowe, a prawda jest taka, że możemy to rozbić na jeszcze mniejsze części…czyli:

Bardzo spersonalizowany projekt

Jeśli zlecając wycenę kosztu wykonania strony, załączylibyśmy nasze wytyczne, które byłyby niespotykane, to musimy być gotowi na to, że cena nie będzie należała do najniższych.

Dlaczego? Często agencje, a nawet freelancerzy mają już jakiś nawyk albo po prostu szablony, które usprawniają ich pracę, a my tymi podpunktami im to uniemożliwiamy…ale oczywiście mamy do tego jak najbardziej prawo.

W końcu to my płacimy.

Czas realizacji

Zazwyczaj osoby/ firmy oferujące tworzenie projektów stron mają już określone widełki czasu realizacji. W niektórych przypadkach udaje się ten proces przyspieszyć, ale jak już możecie się domyślać, wpłynie to na cenę.

Certyfikat SSL

Niezwykle ważny jeśli nie chcemy, aby Google zasugerowało odbiorcy, że nasza strona jest niebezpieczna.

Mając go, zyskujemy potwierdzenie naszej wiarygodności. Najlepiej jednak aby znaleźć ofertę, w której otrzymamy go gratis.

Skrzynka mailowa

Jest ona niezwykle praktyczna przy posiadaniu firmy/marki. Dzięki takiej dedykowanej skrzynce nasza oferta wyda się znacznie bardziej wiarygodna.

Wiążą się z tym jednak koszta. Aby móc korzystać z takiej poczty, musimy mieć swoją domenę. Warto szukać takich ofert, które udostępniają nam ją łącznie z domeną, ponieważ tym samym znacznie zmniejszymy nasze wydatki. Zdarza się, że Samo przedłużenie ważności skrzynki może wynieść aż 900-1000 zł…czyli dużo!

Hosting

Czyli nasza prywatna przestrzeń na serwerze. Pojemność, jakiej potrzebujemy, zależy od przeznaczenia strony i jej “ciężkości”.

Ceny na rynku wahają się między 200, a 500 zł. Zdarzają się jednak ciekawe oferty, które warto wziąć pod uwagę- np. skorzystanie z pakietów takich jak te od kreatora WebWave, czyli hosting w zestawie z wersją premium na rok za darmo.

Domena

To kolejna rzecz, bez której ani rusz. Na koszt wpływa tutaj m.in. końcówka, którą wybierzemy. Najkorzystniejsze okazje będą w przypadku rozszerzenia .pl i .com. Coroczne opłaty sięgają nawet 450 zł.

Jak uniknąć dużych kosztów zlecenia za stronę?

Aby zaoszczędzić trochę groszy, trzeba wykonać baaardzo dokładny research ofert. Najlepiej wysyłać przy okazji nasze wytyczne, bo wtedy otrzymamy bardziej autentyczną cenę.

Warto przejrzeć wcześniejsze projekty osoby, która miałaby się tym zająć.
Jest jeszcze jedna możliwość, której jestem entuzjastą…, a mianowicie zróbcie to sami.

Oczywiście nie każę Wam teraz nauczyć się kodowania.

Znajdźcie kreator stron, który sprosta waszym oczekiwaniom i działajcie. Możecie rozpocząć projekt od gotowego szablonu lub czystej karty (tej funkcji nie znajdziecie wszędzie, ale jest np. w ofercie od WebWave).

Jeśli nie wiecie gdzie zacząć swoje poszukiwania, to polecam Wam ranking na mojej stronie. Do każdej pozycji macie też podlinkowaną moją recenzję.

Podsumowanie

Jak sami widzicie zlecenie wykonania witryny internetowej to nie taka prosta sprawa. Trzeba wziąć pod uwagę wiele rzeczy. Koszta strony należą do tych głównych. W zależności o typu i poziomu jej wykonania jej ceny potrafią być niskie lub wysokie…lub tak pomiędzy. Osobiście dochodzę do wniosku, że czasem (a nawet zazwyczaj) nie warto.

Jeśli wykonamy projekt przy użyciu kreatora to nie dość, że zaoszczędzimy, to na dodatek będziemy mieli nad wszystkim znacznie większą kontrolę, a cała koncepcja będzie taka, jaką wcześniej zaplanowaliśmy.
Dzięki zminimalizowanym kosztom strony będziecie mogli zainwestować w inne źródła…lub po prostu pojechać sobie za to na wakacje.