Research na temat platform e-commerce to jedna z głównych czynności, jakie wykonują osoby chcące założyć lub przenieść swój sklep do internetu.  

Oczywiście samo przedsięwzięcie i pomysł na e-sklep to bardzo dobre rozwiązanie na biznes w XXIw. W jednym z ostatnich artykułów mówiłem o czym warto wiedzieć, zanim się zabierzemy za jego stworzenie. 

Dzisiaj natomiast chciałbym Was zapoznać z platformami, które umożliwiają nam stworzenie naszej witryny sprzedażowej. 

 

Co to jest e-commerce?

Streszczając całe pojęcie, powiedziałbym, że jest to po prostu e-handel, który będzie opierał się na transakcjach, powiązanych z działalnością gospodarczą. Są one jednak realizowane przy wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań zarówno w odniesieniu do technologii, jak i komunikacji.  

 

W pojęciu tym kryje się nie tylko sklep, ale też całe przedsięwzięcia promocyjne, które są z nim związane. Mogliście to już wiedzieć jeśli czytaliście mój artykuł o e-marketingu.

 

Czym jest platforma e-commerce?

Wiemy już, czym jest samo e-commerce. Teraz analogicznie należy sobie powiedzieć o platformach, które umożliwiają nam działania związane z założeniem i prowadzeniem sklepu internetowego

Tak naprawdę już zdradziłem większość definicji, ponieważ platforma e-commerce to pewnego rodzaju oprogramowanie, za pomocą którego zakładamy nasz e-sklep. Poza tym daje nam ona narzędzia do jego dalszego prowadzania i zarządzania działaniami.  

 

Jeśli miałbym wyróżnić ich zastosowania, to byłoby to:

 

  • sprawowanie kontroli nad sprzedażą
  • umożliwianie kontaktu z klientem 
  • zarządzanie zasobami umieszczonymi w e-sklepie
  • udostępnienie różnych form e-marketingu 
  • umożliwienie integracji z zewnętrznymi aplikacjami
  • ogólna kontrola nad bezpieczeństwem samego utrzymania i sterownia danymi platformy

 

Oczywiście zaawansowanie tych funkcji zależy od tego, jaką konkretnie platformę e-commerce wybierzemy. 

 

Istnieje bowiem wiele jej form- m.in. te na płatnej licencji, dedykowane, Software as a Service (SaaS)…ale największą sławą cieszą się te, które kryją się pod nazwą Open Source

 

Dlaczego one? 

Przede wszystkim wygrywają one tym, że są darmowe, a na dodatek otrzymujemy dostęp do kodu źródłowego, dzięki czemu możemy dokonywać wielu modyfikacji. Według niektórych minusem jest jednak to, że potrafią być one trudniejsze w użytkowaniu niż te platformy e-commerce, które możemy otrzymać w wersji płatnej np. w formie abonamentu. 

 

WooCommerce

 

Jedna z najpopularniejszych platform e-commerce. Zawsze plasuje się w czołówce na rynku polskim. 

Zapewne przynajmniej w pewnym procencie przyczynia się do tego to, że należy ona  grupy Open- Source. 

Sama nazwa sugeruje nam już to, że jest to wtyczka współpracująca z WordPressem, a więc to jego użytkownicy korzystają zazwyczaj z tego rozwiązania. 

To ograniczenie nie przyczyniło się jednak do spadku w statystykach, ponieważ według nich sklepy stworzone przy pomocy WooCommerce stanowią aż 30%. 

 

Będzie to wygodne rozwiązanie dla mniej zaawansowanych przedsiębiorstw, ponieważ do podstawowego funkcjonowania nie wymaga niczego więcej niż stworzenia strony i pobrania wtyczki do systemu e-commerce

Oczywiście możemy też zdecydować się na rozszerzenie funkcjonalności naszej strony i pobranie dodatkowych modułów. Bez problemu znajdziemy te współgrające z używaną przez nas platformą, ponieważ tak jak już mówiłem, należy ona do najpopularniejszych. 

 

 

PrestaShop 

 

Jest trochę młodszy od konkurencji, ale to nie powstrzymuje go od budowania swojej renomy wśród klientów. 

Również jest to platforma e-commerce, należąca do grupy Open-Source. Cieszy się największą popularnością wśród mniej zaawansowanych/ początkujących sprzedawców. Dlaczego? 

Jest dla nich po prostu łatwiejszy m.in. dzięki intuicyjności w jego obsłudze

Pozwala na stworzenie sklepu przy użyciu gotowych szablonów. Jest to jeden z powodów, dla których sprawdzi  się on najlepiej  w przypadku kameralnych sklepów. Założenie tam strony sprzedażowej np. hurtowni nie będzie już najlepszym rozwiązaniem.

Tak jak w przypadku większości platform e-commerce możemy poszerzyć jej możliwości, instalując dodatkowe wtyczki. Musimy się wtedy jednak liczyć z dodatkowymi kosztami.  

Założenie większego sklepu nie będzie już tak problematyczne, a więc jeśli komuś naprawdę zależy akurat na tym- konkretnym systemie, to będzie to dla niego najlepsze rozwiązanie. 

1koszyk 

 

Dość nowa propozycja na rynku. Jest to polski produkt, który umożliwia nam stworzenie sklepu na wiele sposobów. Zakładając konto, możemy wygenerować linki do poszczególnych produktów i umieszczać je, chociażby na naszych mediach społecznościowych. Domyślam się jednak, że większość z nas interesuje bardziej zaawansowana forma sklepu. 

Na to też możemy liczyć. Wystarczy, że założymy swoją stronę internetową i połączymy ją z 1koszyk. Coraz więcej kreatorów stron umożliwia tę metodę. Do ich grona należy m.in. WebWave i Wix. Poza samym linkiem możemy również umieścić na stronie widżet koszyka.

 W tym narzędziu pozytywnie zaskoczyło mnie to, że w pakiecie otrzymujemy nawet kuriera, a sam koszt naliczany jest od sprzedanych produktów.

Jeśli na naszej stronie e-sklepu chcemy stworzyć złudzenie jego namacalności to otrzymujemy tu również funkcje “wirtualnego spaceru”. Nie jest to może coś niezbędnego, ale wydaje się być dość ciekawym rozwiązaniem. 

Na ten moment wydaje mi się jednak, że oferta 1koszyk znacznie lepiej sprawdzi się w przypadku małych albo średnich sklepów

 

Shoper

 

Również jedno z czołowych platform, które właśnie niedawno przejęło Shoplo, wykupując 100% udziałów za ponad 17 mln. 

Shoper to oprogramowanie należące do grupy SaaS, czyli tych z opłatami abonamentowymi, które umożliwiają stworzenie strony przy pomocy gotowych szablonów. Sklepy takie utrzymywane są na serwerze dostawcy. W przypadku  platformy e-commerce, jaką jest Shoper będzie to Polska. 

Narzędzie to umożliwia zintegrowanie samej platformy sprzedażowej z dodatkowymi- zewnętrznymi serwisami. Czyli jeśli tworzymy sklep za pomocą Shoper możemy połączyć go ze stronami takimi jak Allegro lu po prostu naszymi mediami społecznościowymi. 

Rozwiązania, jakie oferuje sprawdzą się dobrze zarówno w przypadku małych jak i dużych firm. W przypadku gdy mamy dodatkowe fundusze, a chcemy jeszcze bardziej poszerzyć możliwości e-sklepu radziłbym dokupić do niego dodatkowe aplikacje.

Magento 

 

Kolejna z popularniejszych pozycji na rynku. Nie znajdziemy jej jednak w pierwszej trójce. Nie będzie to jednak spowodowane słabszą jakością usługi, jaką oferuję, ale tym, że znacznie przeważająca część klientów to posiadacze większych przedsiębiorstw. 

Dlaczego?

W sklepie od Magento możemy umieścić nawet kilkaset tysięcy produktów, a więc nawet w przypadku hurtowni nie będziemy mieli żadnego problemu. 

Możemy skorzystać tutaj z trzech form i wybrać albo tą darmowa, jaką jest Magento Open-Source lub poszerzoną o niektóre funkcje -spersonalizowaną wersję płatną Magento Commerce, a nawet taką, która zostanie zapisana na chmurze- Commerce Cloud.

Jeśli chodzi o same udogodnienia, to do tych szczególnie zachęcających będą należały udostępnione nam narzędzia analityczne, a także możliwość zarządzania kilkoma sklepami z jednego panelu administracyjnego. Jest to szczególnie przydatne gdy nasza firma posiada duże zasoby lub ma takie plany na (najbliższą) przyszłość.

 

Alternatywa platform e-commerce

 

Czy mamy na rynku coś, co pozwoli nam na założenie sklepu internetowego bez potrzeby angażowania w to specjalnej platformy e-commerce?

Oczywiście, że tak. Możemy po prostu założyć stronę internetową, która stanie się naszą witryną do sprzedaży produktów

Coraz więcej kreatorów stron umożliwia stworzenie sklepu bezpośrednio na ich urządzeniu. Tak jest np. w przypadku WebWeve, które poza integracjami takimi jak wcześniej wspomniany 1koszyk oferuje założenie e-sklepu poprzez zwykłe zaprojektowanie witryny…ale oczywiście z uwzględnieniem dodatkowych funkcji takich jak udostępnienie regulaminu, wybór płatności i dostawy, czy też dodawanie oraz edycja produktów. 

Wydaje mi się, że takie rozwiązanie jest równie wygodne. Szcególnie jeśli chcemy, aby nasza firma/sklep posiadał stronę, na której nie tylko zaprezentujemy naszą ofertę, ale także podzielimy się innymi informacjami albo nawet będziemy prowadzić dodatkowy content np. w formie bloga. 

 

Podsumowanie

Rozpoczęcie swojej działalności e-commerce to nie tylko dobre rozwiązanie dla nowych przedsiębiorstw. Warto rozważyć to również w przypadku gdy posiadamy już jakiś stacjonarny punt sprzedaży. To jaką platformę (i czy w ogóle platformę, a nie sklep-stronę internetową) wybierzemy, jest zależne w dużym stopniu od wielkości naszej oferty i planowanego poziomu zaawansowania całej witryny. 

Ważne jest, żeby dostosować wszystko do naszych (i potencjalnego klienta) potrzeb.