Pomysły na sklep internetowy. Co sprawdzi się w e-commerce w 2023 i 2024 roku?

Ostatnio zaktualizowano: 8 maja, 2024

 

Chcesz poznać pomysły na sklep internetowy? E-commerce wydaje Ci się atrakcyjny? Dowiedz się, jak się do tego przygotować i zainspiruj się propozycjami bazującymi na obecnych trendach! 

 

Może Cię zainteresować:

Jak zarabiać dzięki stronie internetowej?

Marketing internetowy dla małych firm

Kreator sklepu internetowego: jaki wybrać?

 

pomysly-na-sklep-internetowy

Dlaczego warto sprzedawać w internecie?

Pomysł na sklep internetowy? Szuka go wielu głodnych sukcesu przedsiębiorców. Według raportu „E-commerce w Polsce 2023” zakupy online robi już 77% Polaków. Co oznacza, że jest to główny kanał pozyskiwania dóbr i usług dla przeszło 23 milionów osób! 

 

Nie trzeba nikogo przekonywać, jakie wielkie możliwości otwiera ta branża. Nie tylko dla gigantów i ugruntowanych marek, ale też dla firm jednoosobowych.  

 

Dlaczego jeszcze warto założyć swój sklep internetowy?

  • Koszty prowadzenia działalności są niższe niż w przypadku sklepu stacjonarnego: nie musisz płacić np. za wynajem;
  • Nieograniczone wręcz możliwości dotarcia z asortymentem do swojej grupy docelowej i to zarówno w Polsce, jak i za granicą;
  • Elastyczność i bezpieczeństwo: nie musisz mieć dużego budżetu, żeby zacząć, a biznes możesz zamknąć niemal w każdym momencie;
  • Praca zdalna z dowolnego miejsca na świecie.

 

Pozostaje pytanie: od czego zacząć?

 

Pomysł na biznes: jak określić, co sprzedawać?

Zanim wybierzesz swoją niszę, musisz rozważyć kilka kwestii. 

Analiza trendów rynkowych

 

Możesz obrać jeden z dwóch głównych kierunków sprzedaży:

  • wybrać niszę, czyli pewną, ale raczej wąską część rynku, w której znalazłeś niezaspokojone potrzeby;
  • postawić na najbardziej popularne produkty lub usługi.

Jak sprawdzić, co aktualnie interesuje klientów? Jak ustalić działania marketingowe? Skorzystaj z narzędzi takich jak Google Trends, Semstorm bądź Senuto. Wskażą one frazy kluczowe, które są chętnie wyszukiwany przez Twoich potencjalnych klientów. Bazuj na nich, przygotowując swoją ofertę i kampanię reklamową np. w social mediach. 

Badania potrzeb klientów

Nieważne, czy zdecydujesz się na sprzedaż najbardziej „chodliwych” towarów, czy tych niszowych. Początki będą trudne. Żeby Twoje wysiłki nie poszły na marne, zacznij od dogłębnej analizy grupy docelowej swojego sklepu. 

Na początek określ personę, czyli profil idealnego klienta i sposób jego zachowania. Znając te potrzeby, będziesz w stanie bardziej precyzyjnie na nie odpowiedzieć. Postaraj się też wykazać kreatywnością. Niech Twoja oferta będzie oryginalna, zaskakująca lub dowcipna. 

A co jeśli celujesz w bardziej popularną niszę? Pomoże Ci:

  • Znalezienie i przeanalizowanie forów tematycznych oraz komentarzy w internecie;
  • Aktywność na tematycznych grupach na Facebooku;
  • Obserwowanie i analizowanie konkurencji;

Ocena konkurencji

 

Kolejnym krokiem jest dokładna analiza konkurencji. Zadaj sobie pytania:

  • Kto sprzedaje podobne produkty?
  • Jakie są mocne i słabe strony mojej konkurencji?

Pamiętaj, żeby nie kopiować wszystkiego. Twój produkt musi się wyróżnić. Najlepiej, żeby miał coś, co zawodzi lub czego brakuje bezpośrednim konkurentom.

Odpowiednio się do tego przygotuj:

  • Uzupełnij swój produkt o usługi dodatkowe. Może być to np. personalizacja produktów;
  • Postaw na wysoką jakość obsługi klienta, bezpieczeństwo zakupów oraz inne dodatkowe korzyści, których nie ma Twoja konkurencja;
  • Nie powielaj błędów powtarzanych w branży. Zastanów się, co można zrobić inaczej, lepiej.

Pomysły na sklep internetowy. Co sprawdzi się w e-commerce w 2023 i 2024 roku? 1

Ocena własnych możliwości

W rozkręcaniu własnego biznesu niezbędna jest także analiza Twoich umiejętności, zasobów i budżetu. 

 

Zadaj sobie następujące pytania:

  • Czy mam wiedzę i umiejętności do prowadzenia sklepu? Ile wiem o tym, jak stworzyć stronę internetową, zarządzać magazynem, obsługiwać płatności i dostarczać towary?
  • Ile pieniędzy planuję zainwestować? Czy mam dostęp do odpowiedniego sprzętu i oprogramowania?
  • Czy mam czas na prowadzenie sklepu? Czy jestem przygotowany na pracę w weekendy i wieczorami?

 

Jeśli w którejś z tych dziedzin brakuje Ci wiedzy lub doświadczenia, koniecznie je uzupełnij. Możesz też skonsultować się z ekspertem ds. e-commerce. 

 

Najlepsze pomysły na sklep internetowy w 2024 roku

Niezależnie od tego, czy zamierzasz pójść w produkty bardziej popularne, czy mniej, powinieneś poznać panujące trendy. Co będzie dobrze się sprzedawało w 2024? 

 

Oto 9 moich propozycji. 

#Odzież sportowa

Sport i inne aktywności cieszą się niesłabnącą popularnością. Stąd pewność, że odzież sportowa i akcesoria nadal będą sprzedawać się dobrze. Wykorzystaj to. Wybierz dyscyplinę – każda z nich ma inne, specyficzne potrzeby. Użytkownicy są w stanie zainwestować naprawdę spore kwoty, jeśli dany strój lub sprzęt ułatwią uprawianie sportu. 

#Wiedza

Sprzedaż swojej wiedzy w danej dziedzinie to dość nietypowy, ale bardzo rentowny biznes. Użytkownicy chcą podnosić swoje kwalifikacje, przebranżowić się lub po prostu zdobyć rzetelne informacje na dany temat. I są w stanie za to zapłacić. Jeśli więc jesteś ekspertem w jakiejś dziedzinie, możesz założyć platformę do tworzenia kursów, tematycznego bloga lub zacząć sprzedawać e-booki. 

 

Wolisz mówić niż pisać? Przygotuj webinar. Wybierz formę na żywo lub nagraj film wcześniej i obserwuj, jak Twoja wiedza się monetyzuje. 

 

#Aromatyczne kawy i herbaty

Uwielbiasz pić aromatyczną kawę lub herbatę? Nie należysz do mniejszości. Ta nisza cieszy się nieustannym zainteresowaniem, a jej popularność rośnie zwłaszcza w okresie jesienno-zimowy. Pomyśl o świątecznych mieszankach, wysokiej jakości dzbankach lub zaparzaczach czy gotowych zestawach prezentowych. Możesz też rozważyć sprzedaż:

  • młynków do kawy,
  • ozdobnych puszek na kawę i herbatę,
  • nieprzeciekających kubków termicznych i termosów.

 

Aby się reklamować, podejmij współpracę z blogerami, którzy tworzą zestawienia pomysłów na prezent lub których content skupia się na profesjonalnych kawach i herbatach.   

 

#Zabawki edukacyjne

 

Dzieci kochają zabawki. Rodzice stawiają na rozwój i edukację. Ty możesz połączyć obie te potrzeby i zaopatrzyć swój sklep w zabawki rozwijające różne umiejętności. 

Są to np.:

  • gry planszowe zawierające cyfry i litery,
  • maty edukacyjne,
  • klocki (nie tylko Lego),
  • zestawy małego naukowca,
  • zestawy kreatywne.

 

Pamiętaj, że zapotrzebowanie na te przedmioty okresowo się zwiększa – zwłaszcza w okresach przedświątecznych. Wtedy też warto zainwestować w dodatkowe reklamy swoich produktów. I nie zapomnij o czymś, co wyróżni Twoją ofertę. Czy będą to naturalne materiały, czy może wyjątkowa popularność wśród maluchów? Koniecznie podkreśl to w opisie zabawki!

#Rowery i hulajnogi elektryczne

Coraz więcej osób mieszka w miastach. Coraz więcej mówi się o ekologii i o dbaniu o własne zdrowie. Ludzie chcą też po prostu sprawić sobie przyjemność.

Odpowiedzią na te potrzeby jest rozwój branży rowerowej oraz sklepów z hulajnogami elektrycznymi. Można się na nich przemieszczać dużo szybciej i przyjemniej niż transportem publicznym czy nawet własnym samochodem. 

 

Swój sklep online warto uzupełnić też o klasyczne modele, które również przeżywają rekonesans. 

Pomysły na sklep internetowy. Co sprawdzi się w e-commerce w 2023 i 2024 roku? 2

#Artykuły dla zwierząt

Kolejną grupą klientów, do których możesz trafić, są właściciele zwierząt domowych. Oni poszukują wartościowej karmy, smakołyków oraz akcesoriów tj. legowiska, szelki lub ubranka dla psów. 

 

Sami właściciele też lubią się pochwalić swoim zamiłowaniem do zwierząt. Możesz im zaproponować ubrania z nadrukiem, biżuterię z motywem zwierzęcym czy breloczki do kluczy. 

 

#Naturalne kosmetyki ręcznie wyrabiane

Według raportu Future Market Insight „Natural Cosmetics Market” 2023, wartość rynku kosmetyków naturalnych na świecie w ubiegłym roku wyniosła 36 miliardów dolarów. Do 2028 ta oszałamiająca liczba ma wzrosnąć do 70 miliardów dolarów. 

Czy chcesz mieć w tym swój udział?

 

Postaw na kosmetyki robione ręcznie z naturalnych surowców. Mogą to być mydła, balsamy, kremy lub peelingi. Choć mają one krótki okres przydatności, są chętnie wybierane przez konsumentów ceniących sobie środowisko naturalne. A tych z roku na rok przybywa. 

 

#Ubrania vintage

Coraz głośniejszy jest też trend na zrównoważoną modę. Ubrania z drugiej ręki wpisują się nie tylko w nurt ideologiczny, ale są też mniej obciążające dla domowego budżetu. 

 

Wyjdź naprzeciw swoim klientom: podziel odzież na kategorie i dodaj możliwość flirtowania. Jeśli użytkownicy będą mogli dodatkowo zapisać swoje ulubione produkty, na pewno chętniej wrócą na Twoją stronę. 

#Kamerki samochodowe

Na koniec zostawiłem coś, co z pewnością zainteresuje czynnych kierowców – wideorejestratory. Taka kamera dokumentuje wszystkie wydarzenia na drodze, w tym nieuczciwe zachowania innych kierowców. 

 

W roku 2022 w Polsce sprzedano ok. 200 tysięcy kamer samochodowych (raport „Rynek wideorejestratorów samochodowych w Polsce 2023”). Urządzenie to ma już ⅓ kierowców. Czas dotrzeć do reszty ze swoją ofertą! 

 

Sprzedaż produktów online: podsumowanie

Prowadzenie własnego sklepu internetowego to wyzwanie. Wiąże się z wysiłkiem, poświęceniem, zaangażowaniem. Ale jest też sposobem na finansową wolność i poczucie satysfakcji z pracy. Czy zrobisz temu miejsce w 2024 roku?

 

Jestem przekonany, że warto. Wykorzystaj dostępne wskazówki, zainspiruj się pomysłami i ruszaj do pracy!