W dzisiejszym wpisie chciałbym skupić się na czymś, co odgrywa bardzo ważną rolę w tworzeniu naszej strony internetowej. Tym razem nie będzie nic na wzór briefu, ustalaniu contentu czy priorytetowych elementów strony. Co więc mam na myśli? SEO. Trzy litery, a tak wiele znaczą. Zaczniemy od podstaw- czym jest SEO, jaki jest jego związek z pozycjonowaniem oraz jakie pozytywne efekty może nam przynieść dbanie o nie. 

 

SEO- definicja

Standardowo, bez żadnych zaskoczeń zaczynamy od definicji. Najpierw rozwiniemy sobie jeszcze sam skrót, czyli z ang. Search Engine Optimalization, optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Jeśli miałbym to jeszcze bardziej uprościć, to mógłbym powiedzieć, że jest to pewnego rodzaju proces polepszania witryny www, a tym samym jej pozycji.

 

SEO, a SEM

 

Skrót SEO bardzo często możemy usłyszeć w towarzystwie innego, a mianowicie SEM. Jaka jest między nimi różnica? Search Engine Marketing, to działania marketingowe, czyli wszelkie ruchy mające na celu promowanie naszej strony/brandu. Mogą to być zarówno słowa kluczowe, jak i płatne linki, a nawet pozycjonowanie promowane. Z tym ostatnim zapewne spotkaliśmy się nie raz, wpisując jakąś frazę w wyszukiwarce i otrzymując listę proponowanych materiałów, na górze umieszczone były te z wykupioną pozycją. Z jednej strony daje nam to większą szansę zauważenia nas, ale z drugiej ja sam np. już automatycznie omijam takie treści i przewijam do tych, które znalazły się tam “naturalnie”

 

Dobrze, ale zboczyłem z tematu. Wracając do SEM…Jest to bardziej rozbudowane pojęcie, które zawiera wiele podkategorii i właśnie jedną z tych głównych będzie SEO.  

 

 

Black hat SEO

W celu zwiększenia jakości stron oraz znajdujących się na nich treści Google stworzyło pewne wytyczne. Dzięki temu wyniki wyszukiwań miały stać się mniej manipulowane. Jeśli osoba prowadząca witrynę nie stosowała się do do nowopowstałych reguł narażała się tym samym na to, że utraci obecną pozycję (w wyszukiwaniach oczywiście). 

Może jeszcze powiem o tym skąd wzięło się to określenie, ponieważ trzeba przyznać, że jest to dość kreatywny pomysł. Nie wiem, czy ktoś z Was ogląda(ł) westerny, ale w tego typu filmach mieliśmy zazwyczaj “konflikt dobra ze złem” i w sposób symboliczny rozróżniano bohaterów reprezentujących obie strony- biały kapelusz i czarny kapelusz…no i proszę, tak oto mamy black hat SEO.

 

Co zaliczmy do black hat SEO?

 

  • Keyword stuffing, czyli zwyczajne upychanie słów kluczowych bez kontekstu. 
  • Wymiana linków i artykułów (z linkami) tylko i wyłącznie w celu ich pozyskania, bez żadnych wartości wzbogacających stronę. 
  • Cloaking, opierający się na tworzeniu dwóch wersji strony- jednej dla użytkownika, a drugiej dla botów.
  • Ukrywanie treści (oraz linków), czyli wstawianie tekstu o kolorze tła lub wielkości równej 0. Niezauważalne dla czytelnika, ale dla robotów już tak. 
  • Spam np. w komentarzach pod wpisami mający na celu nieadekwatne promowanie innych treści (np. z umieszczeniem linka)
  • Bezwartościowa treść, która nic nowego nie wnosi lub też jest wręcz kopią czegoś, co zostało już opublikowane. 

 

Słowa kluczowe i ich rodzaje

Jak SEO, to i słowa kluczowe. Nie jest to jednak coś sztywno ustalonego. Nie istnieje lista 100 zwrotów, których mamy używać, aby znaleźć się na wysokiej pozycji wyszukiwań. Oczywiście istnieją narzędzia, dzięki którymi sprawdzimy, czego ludzie szukają w sieci i jakich słów używają, by to opisać. Mogą to być zdania, pytania (np. “Jaki kreator jest najlepszy?”), ale bardzo często są to po prostu hasła- jedno lub kilkuczłonowe (np. ‘ranking kreatorów stron’). Bardzo możliwe, że osoba, używając takich sformułowań, trafi np. na moją platformę. 

 

Jeśli chcielibyśmy podzielić słowa kluczowe na pewne kategorie, to z pewnością należałoby wyróżnić:

  • uogólnione określają np. jakąś działalność, ale nie są maksymalnie sprecyzowane np. “projektowanie stron” 
  • długie ogony, znane też pod nazwą long-tail, to bardziej zawężone zwroty, które powinny składać się z co najmniej 3 wyrazów np. “respononsywne projektowanie stron internetowych” 
  • brandowe, to takie, które jak sama nazwa wskazuje, skupiają się na brandzie, a więc może to być np. nazwa firmy 
  • lokalne zawierają w sobie nazwę miasta lub chociażby regionu. np. “projektowanie stron internetowych Warszawa). Przydaje się szczególnie w przypadku działalności mniej globalnych, a właśnie takich o charakterze lokalnym.

 

Jak ustalić słowa kluczowe

Aby wypozycjonowanie strony przy użyciu słów kluczowych przyniosło nam faktyczne rezultaty, musimy oprzeć je na tematyce, która nas dotyczy, w której jesteśmy coś w stanie zaoferować. Jeśli prowadzimy kancelarię adwokacką, to np. prowadząc dodatkowo content blogowy powinniśmy skupić się na tematach (przynajmniej) okołoprawnych. Słowa kluczowe też powinny zawierać w sobie kwestie wyszukiwane przez osoby, które mogą poszukiwać danej usługi lub informacji. W przypadku takiej strony możemy wykorzystywać każdy z wyżej wymienionych rodzajów fraz- warto podkreślić lokalizacje i zadbać o brand. 

 

SEO- kiedyś i dziś

Jeszcze jakiś czas temu pisanie tekstów na stronę z uwzględnieniem SEO było bardzo krytyczne. Odmiana nie była mile widziana. Jeśli chcieliśmy wypozycjonować chociażby artykuł na temat tworzenia stron internetowych, to traktując “tworzenie stron internetowych” jako frazę kluczową należało się jej trzymać- nic między nią (np.“tworzenie dynamicznych stron internetowych”), ani odmian (np. “tworzeniu stron internetowych”). Oczywiście przed i za nią mogły znajdować się słowa, które stanowiły przedłużenie (sprecyzowanie) zwrotu. 

Obecnie słowa kluczowe możemy rozbijać w zdaniu i co ciekawe nie możemy ich też już “wpychać na siłę” do każdego zdania, bez kontekstu. Nie jest to mile widziane zarówno przez samych czytelników, jak i wyszukiwarki, które są w stanie rozstrzygnąć czy dany tekst ma sens i jaka jest optymalna odległość miedzy domniemanymi frazami kluczowymi, na których chcemy się wypozycjonować. 

 

Co wpływa na właściwą optymalizacje strony pod SEO

Powiedzieliśmy już sobie o słowach kluczowych i ogólnej wartości treści, ale to nie wszystko. 

Podczas tworzenia i dalszego prowadzenia strony warto zadbać o takie elementy jak:

> nagłówki– n1, n2, n3 (najlepiej przynajmniej w niektórych umieścić słowa kluczowe),

> meta-tytuły i meta-opisy 

> ilustracje na stronie 

   – mogą być opisane tematem naszego zagadnienia lub frazą kluczową, której używamy

   – nie powinny być ciężkie- warto je skompresować

> szybkość ładowania strony– na to składa się akurat wiele czynników (chociażby waga zdjęć na stronie), ale ogólnie rzecz jest ona bardzo ważna przy optymalizacji SEO. Nie dość, że boty wyszukiwarek badające witryny www wykrywają problemy w ładowaniu, to dodatkowo  użytkownicy bardzo często sami opuszczają strony, które nie są według nich wystarczająco szybkie, a to składa się ostatecznie słabą pozycję. 

 

SEO- koszta

Sprecyzowana odowiedź na to pytanie jest niemożliwa. Nie istnieje ogólnoświatowy, czy też chociażby ogólnopolski cennik optymalizacji SEO. Wiele zależy od tego kto się tym zajmuje. Możemy robić to na własną renkę, a więc jedynym kosztem będzie nasz czas, chyba że postawimy na korzystanie z płatnego programu do monitorowania danych na stronie ogólnych wyników SEO. Innym rozwiązaniem z kolei jest zlecenie tego zadania firmie posiadającej specjalistyczną wiedzą w tym obszarze i tutaj otrzymamy wycenę.

Jeśli prowadzimy działalność możemy też mieć własnego specjalistę od SEO, który po prostu będzie otrzymywał od nas wypłatę. 

 

Narzędzia SEO 

Jak już zasugerowałem w poprzednim akapicie istnieja narzędzia, które pomogą nam w analizie SEO. Część z nich będzie bardziej zaawansowana, a część mniej. 

Jedne będą bardziej intuicyjne, a z kolei inne bardziej techniczne, w których żeby otzrymać niektóre będziemy musieli trochę poklikać. Jak w karzdym wypadku każdy preferuje i potrzebuje czegoś innego, także warto sprawdzić kilka propozycji.

Należą do nich: 

  • Google Analytics (darmowe)
  • Google Search Console (darmowe)
  • Semstorm (płatne)
  • Ahrefs (płatne)
  • Senuto (płatne)

 

Jeśli ktoś z Was miałby w planach stworzenie strony kreatorze…lub już to zrobił, to polecałbym też sprawdzić, czy przypadkiem nie mamy dostępu do takiego narzędzia- posiadają je m.in WebWave, czy też Wix.

 

Zalety SEO

Już prawie kończymy. Chciałbym jeszcze tylko powiedzieć trochę o korzyściach, jakie przyniesie nam znajomość podstaw SEO i wdrożenie ich tak, aby prowadzona przez nas strona była jak najlepiej zoptymalizowana. Oczywiście większości możemy domyślić się już po przeczytaniu powyższych nagłówków, ale myślę, że warto to sobie spisać w jednym miejscu…a więc tak: 

 

  • lepsze wypozycjonowanie (organiczne)
  • większa liczba odwiedzających stronę (konsekwencja dobrego wypozycjonowania)
  • budowanie konwersji (od mniejszych czynności wykonywanych przez odwiedzających stronę do ostatecznego zrealizowania celu)
  • zwiększenie zysków z działalności reprezentowanej na stronie (więcej odwiedzin zwiększa prawdopodobieństwo skorzystania z oferty)
  • szansa na zbudowanie renomy i zwiększenie swojej wiarygodności (wysoka pozycja może sugerować, że treści na naszej stronie są warte uwagi, a tym samym osoba/firma, która ją prowadzi również- rola eksperta)
  • współprace (mając dobrą pozycję, mam szansę na nawiązanie stałej lub jednorazowej współpracy z innymi platformami lub firmami) 

 

Podsumowanie 

 

Poznaliśmy już podstawowe informacje dotyczące SEO. Oczywiście temat nie został przeze mnie wyczerpany, bo chociaż jest to tylko ułamek SEM, to nie ma co ukrywać, ma on duże znaczenie we właściwym prowadzeniu strony. Naprawdę warto o to zadbać. Nawet posiadając już witrynę, warto ją przejrzeć- sprawdzić jej szybkość ładowania i przeanalizować treści, które się na niej znajdują. Może uda nam się coś poprawić- dodać lub odjąć to co klasyfikowało nas do działań black hat SEO?

Tak jak wspominałem, jeśli nie chcemy, to nie musimy się tym zajmować samodzielnie. Zlecenie tego komuś lub opieranie się na badaniach/danych, które otrzymujemy ze specjalistycznych platform jest jak najbardziej dobrym rozwiązaniem.