Już nie raz mówiłem o tym, że sprzedaż online non stop się rozwija i coraz więcej osób wybiera właśnie tę formę zakupu. Możemy spotkać się z platformami umożliwiającymi sprzedaż przy użyciu konta, czy też po prostu profilu, ale też z osobistymi stronami internetowymi, które pełnią rolę e-sklepu. Prowadzenie sprzedaży w sieci jest już na tyle ważne dla rynku, że większość najpopularniejszych marek oprócz sprzedaży stacjonarnej, prowadzi również tę online. Ta forma nie jest jednak jedynie dla dużych przedsiębiorstw. To również odpowiednia metoda dla mniejszych działalności, niezależnych twórców i freelancerów.  Zastanawialiście się jednak czy są takie produkty, które sprawdzają się dużo lepiej i cieczą się znacznie większą popularnością, dzięki czemu istnieje dużo większe prawdopodobieństwo, że pomogą w rozwoju naszego biznesu? Oczywiście nie ma żadnego przymusu i nikt nikomu nie mówi co sprzedawać, a czego nie (no może z małymi wyjątkami), ale są takie pozycje, które zdecydowanie warto rozważyć i dzisiaj się z Wami nimi podzielę.

 

Kto jest Twoim klientem

Jak w większości przypadków, tak samo przy sprzedaży online warto określić swoją grupę docelową. Jeśli mamy już utorowany zakres tematyczny produktów, które chcemy sprzedawać powinno to być dla nas znacznie prostsze – czy to branża beauty, technologiczna, “all and nothing” (czyli pomniejsze gadżety), modowa etc. Takie informacje mogą już pomóc zbudować jakoś bazę, a nawet jeśli jeszcze okażą się do tego niewystarczające, to chociaż pozwolą na wykluczenie przynajmniej kilku typów klientów.

Z drugiej strony można zastosować odwrotną selekcję, czyli najpierw wybieramy do kogo chcemy trafić ze swoimi produktami, a dopiero na tej podstawie określamy czym mogliby być zainteresowani – konkretny produkt, jego kolor, forma itd.

 

Co sprzedają w internecie inni

Kategorie, w jakich można sprzedawać online, jesteście w stanie opracować bazując np.  tych, które znajdziemy w największych platformach zakupowych online. W przypadku AliExpress wygląda to następująco:

  • Moda damska
  • Moda męska
  • Telefony i telekomunikacja
  • Komputer, Biuro & Bezpieczeństwo
  • Elektronika użytkowa
  • Biżuteria & Zegarki
  • Dom, zwierzęta domowe & Urządzenia
  • Torby & Buty
  • Zabawki, Dzieci i niemowlęta
  • Zabawa i sport na świeżym powietrzu
  • Uroda, zdrowie & Włosy
  • Samochody i motocykle
  • Narzędzia & Majsterkowanie

a Amazona tak:

  • Echo i Alexa
  • Fire TV
  • Czytniki i e-booki Kindle
  • Książki
  • Elektronika, komputery i biuro
  • Dom i ogród
  • Dziecko, zabawki i gry
  • Artykuły spożywcze
  • Uroda, zdrowie i gospodarstwo domowe
  • Odzież, obuwie i akcesoria
  • Sport i turystyka
  • Gry wideo
  • Muzyka, filmy i programy TV
  • Zwierzęta
  • Hobby
  • Motoryzacja
  • Biznes, przemysł i nauka
  • Karty podarunkowe

Żeby nie sugerować się tylko i wyłącznie platformami nierodzimymi zerknijmy jeszcze jak to wygląda w przypadku Allegro:

  • Elektronika
  • Moda
  • Dom i Ogród
  • Supermarket
  • Dziecko
  • Uroda
  • Zdrowie
  • Kultura i rozrywka
  • Sport i turystyka
  • Motoryzacja nieruchomości
  • Kolekcje i sztuka
  • Firma i usługi e
  • Bilet.pl
  • Allegro Lokalnie

Co prawda w trzech tych przykładach można zauważyć kilka różnic, ale z drugiej strony jest tu też naprawdę dużo tych samych kategorii, które ewentualnie są tylko inaczej nazwane. Zresztą podobnie będzie też w przypadku Alibaby czy np. eBay’a., które tak jak te wymienione powyżej zaliczamy do czołówki, ale o tym wspominałem już w dedykowanym tematowi dropshippingu artykule. Polecam jeszcze przejrzeć produkty oznaczone jako bestsellery. To również może pomóc w ustaleniu, na jakich rzeczach skupić asortyment swojego sklepu.

 

Top produkty

Wbrew pozorom produktów, które cieszą się dużym zainteresowaniem, czy to ze względu na swoją sezonową popularność, czy też ciągłą potrzebę, jest naprawdę sporo, więc każdy “będzie miał z czego wybierać”.

 

Ubrania

Popyt na ubrania będzie zawsze. Grunt to wiedzieć, jakie posiadać w swoim asortymencie. Dostosować je do trendów modowych lub bazować na basic’ach…i oczywiście pamiętać o sezonowości ubrań – szczególnie jeśli nie prowadzimy sklepu internetowego na skalę globalną.

 

Merch

To nawiązuje trochę do ubrań, ponieważ merch bardzo często może być właśnie w takiej postaci, ale mogą to być też gadżety, czy akcesoria. Tutaj należy odpowiednio wytypować kogo merch chcemy sprzedawać. Co jest na topie? – Serial? Film? Muzyka? Jeśli muzyka to jaka? Kto teraz jest popularny lub ma wiernych fanów chcących posiadać coś co nawiązuje bezpośrednio do nich? Obecnie najlepszym tropem będa klasyczne zerpoły rockowe, KPOP i soliści popowi. Można też pomyśleć o sportowcach.

 

Dodatki

Tutaj można mówić o różnego rodzaju akcesoriach, ale najlepiej postawić na:

  • okulary – przeciwsłoneczne, ale też te ochronne przed niebieskim światłem (do pracy przy komputerze)
  • plecaki
  • peruki
  • torby najlepiej bawełniane, eko
  • spinki (mniejsze i większe)
  • pierścionki
  • kolczyki
  • zegarki
  • gumki do włosów
  • opaski
  • bransoletki

 

Akcesoria do kuchni i ogrodu

Tutaj można wybierać między większym srzętem i “dodatkami”. Jeśli zależy nam na tym pierwszym, to musimy jednak dopilnować jakości. Zależy nam na niższych cenach niż w standardowym sklepie, ale jakość nie powinna na tym ucierpieć.

Lepiej jednak skupić się na mniejszych przedmiotach np. spieniacz do mleka, miarki, czy w przypadku ogrodu np. naturalne środki do roślin, akcesoria do plewienia, nawadniacze lub po prostu doniczki.

Można też np. pomyśleć o:

  • termosach
  • przenośnych blenderach
  • ryżoważe

 

Artykuły biurowe

Na zakup tego typu produktów zdecydować się mogą (jak sama nazwa wskazuje) biura, szkoły, ale też np. rodzice zaopatrujący swoje dzieci w potrzebne rzeczy.

  • długopisy
  • papier
  • notesy, zeszyty

 

Etui na telefony i tablety

W przypadku akcesoriów tego typu można zauważyć naprawdę duży ruch. Można skupić się tylko na najpopularniejszych modelach telefonów i tabletów lub zaopatrzyć swój sklep również w te mniej popularne – te które nigdzie nie mogą znaleźć etui dla swoich wymiarów.

 

Zabawki dla zwierząt

Właściciele zwierząt zawsze kupują swoim zwierzakom coś do zabawy, a ponieważ abawki, kości, różdżki dla kotów i wiele innych. Zabawki i akcesoria dla zwierząt domowych są łatwe do zdobycia, lekkie i zabawne w sprzedaży.

 

Produkty eko

produkty ekologiczne z roku na rok są popularniejsze. Ludze coraz bardziej zwracają na to uwagę. Przykładem mogą być np. butelki filtrujące czy siatki na owoce i warzywa.

Urządzenia fitness

  • opaski/zegarki sportowe oraz wymienne paski
  • gumy
  • stroje
  • maty

 

Produkty pielęgnacyjne i kosmetyki

Jeśli chodzi o kosmetyki i akcesoria, to asortyment sklepu można uzupełnić pędzlami, gąbeczkami i innymi akcesoriami wykożystywanymi do wykonania makijażu. Z kolei jeśli chodzi o same produkty, to polecam po prostu śledzić, które z nich są popularne, mają pozytywne recenzje i oczywiście być na bieżąco z nowościami. Dzięki czemu może nam się udać posiadać u siebie coś czego inne sklepy jeszcze nie mają,a klienci na to czekają. Jeśli mowa o produktach do pielęgnacji, to do jednych z popularniejszych należeć będą maseczki, a szczególnie te koreańskie.

 

Trendy w wyszukiwaniach

Innym praktycznym sposobem na sprawdzanie aktualnego popytu na dane produkty jest korzystanie z narzędzi, które pozwalają sprawdzać aktualne trendy w wyszukiwaniach. Do lepszych tego typu narzędzi należy m.in. Ahrefs. Jest on jednak płatny, więc jeśli nie chcemy wydawać dodatkowych kwot…szczególnie na początku swojej przygody z prowadzeniem platformy sprzedażowej. Bezpłatnym rozwiązaniem może okazać się Google Trends. Możemy tu wpisać interesujące nas słowo lub frazę i sprawdzić jak wygląda zainteresowanie tematem w danym czasie, kraju, regionie. Możemy też porównać dwa lub więcej różnych zagadnień i sprawdzić, które wyniki wyglądają lepiej. Ja akurat dla testu zestawiłem ze sobą “okulary” i “czapki”, czyli coś, co kojarzy się z okresem letnim oraz zimowym. W tym przypadku nie było zaskoczeń.

Nie jest to może metoda, która można nazwać wystarczającą, ale z pewnością jest pomocna. Szczególnie jeśli mamy wątpliwości co do wyboru pomiędzy kilkoma produktami lub nie wiemy kiedy dokładnie wystartować ze sprzedażą nowego asortymentu.

Sprzedaż online – konkurencja

Jeśli faktycznie jesteście zainteresowani sprzedażą produktów, które są w danym momencie “na czasie” lub też są tzw. evergreen’ami, to musicie też zdawać sobie sprawę z tego, że będziecie mieli sporą konkurencję wśród sprzedawców. Nie mam zamiaru nikogo w ten sposób zniechęcać, ponieważ walka o klienta na rynku sprzedażowym jest niemalże nieunikniona. Występuje zawsze – po prostu czasem ta konkurencja jest mniejsza, a czasem większa. Jeśli działamy w jakiejś niszy lub sprzedajemy własne wybory, to nie będzie ona aż tak zauważalna jak ta w przypadku topowych produktów. W przypadku gdy rzeczy, które mają wejść w asortyment naszego sklepu, cieszą się w sieci dużym popytem, to z jednej strony mamy pewność, że “ktoś to kupi”, ale należałoby też zadbać o odpowiednie przedstawienie produktu, adekwatną wycenę, dostawę i metody płatności. Mówiąc ogólnie, trzeba sprawić, że oferta wyda się potencjalnemu klientowi na tyle atrakcyjna (estetycznie przedstawiona i korzystna cenowo), że zdecyduje się właśnie na jej wybór…Nawet jeśli teoretycznie wokół jest wiele posobnych produktów.

 

Sprzedaż online – podsumowanie

No dobrze. To wiemy “co się sprzedaje” i jak ewentualnie szukać na własną rękę nowych trendy produktów, to teraz każdy z Was, kto nie ma jeszcze platformy, żeby te sprzedaż prowadzić musi zastanowić się nad wyborem odpowiedniego narzędzia do jej wykonania. Na rynku znajdziecie naprawdę spory wybór. Warto jednak sprawdzić dokładnieoferty – domenę, hosting, zabezpieczenia, możliwości sklepu, czy firma dystrybutor urządzenia (kreatora stron lub innego rozwiązania e-commerce) pobiera prowizję od sprzedaży, czy też nie…i wiele więcej. Pomocny może okazać się mój ranking.
Powodzenia!