Adres URL: co to jest i jak go używać?

Adres URL. Niby drobna rzecz, a jednak może znacząco wpłynąć zarówno na liczbę odwiedzin na Twojej stronie, jak i na ogólną ocenę witryny przez algorytm Google. Czy wiesz już, co to jest adres URL, jaką ma budowę i jak powinien wyglądać? 

 

Odpowiedź znajdziesz w poniższym wpisie!

Adres URL: co to jest i jak go używać? 1

Adres URL: co to jest?

Adres URL (czyli Uniform Resource Locator)  to unikalny adres (lokalizacja) witryny internetowej, pliku lub bazy danych, składający się z takich części jak protokół i domena (o tym za chwilę). Informują one przeglądarkę jak i gdzie pobrać dane. To właśnie korzystając z adresu URL, możesz odwiedzić jakąś stronę, pobrać plik lub wysłać wiadomość e-mail. 

 

Na przykład adresem tej strony jest: xxx

Różnica między adresem URL a adresem IP

Każde urządzenie podłączone do Internetu, podobnie jak każda witryna otrzymuje własny unikalny adres IP. To swego rodzaju identyfikator, który pozwala się komunikować (wysyłać i otrzymywać informacje online). 

 

Jak to się ma do adresu URL? Ano tak, że zarówno protokół internetowy (IP), jak i adres URL są niezbędne dla każdej strony internetowej. Różnica między nimi polega na tym, że adres IP to adres numeryczny (np. 33.253.79.208)

 

To tak jakbyś zamiast swojego dokładnego adresu (ulicy, numeru domu i miasta) podał znajomym współrzędne GPS. Można, ale nie zawsze jest to wygodne. W codziennym życiu łatwiej się posługiwać tradycyjnym adresem, co nie oznacza, że ten numeryczny jest mniej ważny czy niepotrzebny. 

 

Podobnie wygląda to w internecie. Możesz wejść na stronę wpisując jej adres IP, ale dużo łatwiejsze jest użycie adresu URL. 

Budowa adresu URL

Adres URL: co to jest i jak go używać? 2

Przyjrzyjmy się teraz temu, jak zbudowany jest adres URL.

Oto jego najważniejsze komponenty:

 

Protokół (schemat) HTTP lub HTTPS czyli Hypertext Transfer Protocol lub Hypertext Transfer Protocol Secure. Są to protokoły komunikacji sieciowej pomiędzy serwerami internetowymi a przeglądarkami. Przesyłają wiadomości, pobierają informację za pośrednictwem systemu nazw domen (DNS) i zwracają je do przeglądarki. Dla przeciętnego użytkownika najważniejsza jest jednak różnica między HTTP a HTTPS. Na czym ona polega?

 

HTTPS szyfruje proces transmisji danych, czyli lepiej chroni witrynę internetową. To z kolei poprawia jej pozycję w wynikach wyszukiwania. 

 

Protokoły obejmują także ftps (umożliwiające udostępnianie plików między różnymi hostami), mailto (kierujące użytkowników na konkretny adres e-mail) i file. 

 

Subdomena. Składa się ze słów lub wyrażeń występujących przed pierwszą kropką adresu URL. Najpopularniejszym jej rodzajem jest oczywiście skrót www, który wskazuje, że strona jest dostępna za pośrednictwem internetu.

 

Ale właściciele witryn używają też innych słów, by zorganizować swoje witryny. Na przykład po protokole https:// pojawia się często „support”, „blog” lub „news”.

 

Nazwa domeny. Użytkownicy najczęściej pomijają dwie pierwsze składowe, wpisując do przeglądarki od razu nazwę domeny. Składa się ona z nazwy witryny i rozszerzenia, np. onet.pl, webwavecms.com czy wikipedia.org. 

 

Domena musi być oczywiście unikalna, ponieważ reprezentuje odpowiadające jej adresy IP. 

 

Rozszerzenie domeny, czyli domena najwyższego poziomu TLD. To fragment występujący po nazwie witryny. Możemy rozróżnić:

  • Ogólną TLD (gTLD) tj. .com, .org, .net;
  • Kod kraju TLD (ccTLD) oparty na międzynarodowych kodach krajów tj.  .in, .uk, .pl;
  • Sponsorowaną TLD (sTLD) używany przez pewne organizacje. Na przykład Tralliance Registry Management Company przyjęło rozszerzenie .travel;
  • Nowa gTLD (nTLD), nową generację rozszerzeń tj. .online, .store, czy .tech.

 

Ścieżka do pliku. Znajduje się po prawej stronie TLD i jest nazywana strukturą folderów witryny. To właśnie w ścieżce znajdują się dodatkowe informacje dla serwera WWW, które umożliwiają przeprowadzenie użytkownika do określonej lokalizacji strony, postu bądź pliku. 

 

Co istotne, adres URL może mieć więcej niż jedną ścieżkę do pliku. Każdą z nich dzieli wtedy znak ukośnika (/). Im więcej jest ścieżek do pliku, tym lokalizacja jest bardziej szczegółowa. 

Adres URL: co to jest i jak go używać? 3

To tyle jeśli chodzi o podstawy każdego adresu URL. Ale czy mogą się w nim znaleźć także inne komponenty? Oczywiście! Są to między innymi:

 

Parametry, czyli ciągi zapytań bądź zmienne adresu URL (znajdujące się po znaku zapytania). Zawierają klucze i wartości oddzielone znakiem równości (=). W adresie URL mogą występować też inne zmienne oddzielone znakiem ampersand (&). 

 

Parametrów używa się najczęściej do:

  • Tłumaczeń (posiadanie kodu kraju powoduje tłumaczenie strony),
  • Udostępniania wyników wyszukiwań z wewnętrznej wyszukiwarki witryny,
  • Filtrowania (np. do oddzielenie tematów, kolorów, przedziałów cenowych, czy regionów),
  • Paginacji (umożliwia sortowanie treści np. w sklepach eCommerce),
  • Śledzenia (np. do śledzenia ruchu z reklam i kampani marketingowych). 

 

Fragment (anchor/ kotwica). Pojawia się na końcu adresu URL i zaczyna od hashtagu (#). Kotwica reprezentuje rodzaj zakładki wewnątrz pliku. Np. w dokumencie HTML przeglądarka przewinie do punktu, który odpowiada na zapytanie użytkownika. 

 

Typy adresów URL

Nie wdając się w zbędne szczegóły, mogę powiedzieć, że adresy URL dzielimy na względne i bezwzględne. Te drugie zawierają kompletne informacje, czyli protokół, ścieżkę do pliku, czy parametry. Natomiast względne adresy URL mają w sobie jedynie ścieżkę do pliku. 

 

Adresy możemy też podzielić ze względu na ich funkcję:

  • Kanoniczne adresy URL (warto z nich korzystać w przypadku zduplikowanych treści)
  • Adresy wywołań zwrotnych,
  • Skrócone adresy URL (najczęściej to przekierowanie do dłuższego adresu, można go utworzyć z pomocą Bitly, Shhort.io lub TinyURL).

 

Najlepsze praktyki tworzenia adresów internetowych

Poznajmy teraz 10 praktyk SEO przydatnych dla adresów URL

1. Zadbaj o dobrą strukturę adresów URL

Czy wiesz, że hierarchię adresów najlepiej jest ustalić jeszcze przed stworzeniem witryny? Oczywiście dla każdego oznacza to coś innego, ale… za najlepszą uważa się strukturę prostą, logiczną, łatwą do zapamiętania oraz przekazującą znaczenie użytych słów. Dopiero po ustaleniu struktury adresów wybierz odpowiednie słowa kluczowe dla każdej strony.

2. Użyj protokołu HTTPS

Mając certyfikat SSL, zyskujesz pewność, że nawet jeśli hakerzy przechwycą dane z Twojej witryny, nie będa w stanie ich odczytać.  Protokół HTTPS zwiększa wiarygodność Twojej witryny i wzbudza zaufanie użytkowników. Jest też sygnałem dla Googla, który lepiej pozycjonuje strony z certyfikatem SSL. 

 

3. Ukryj prefiks www

Właściwie nie ma już potrzeby, żeby go używać. Jeśli się jednak uprzesz, adres internetowy Twojej witryny będzie wyglądać na przestarzały. Lepiej jest przekierować wersję www na „nagą” domenę.

 

4. Popraw mylące adresy URL

Jeśli w adresie strony pojawiły losowo wygenerowane liczby mogą być one mylące dla użytkownika. Dużo lepiej wyglądają URL opisujące zawartość strony. Poprawia to nie tylko wygodę, ale też może zwiększyć współczynnik klikalności. 

adres-url

5. Im krócej, tym lepiej

Część adresów URL z automatu używa tytułu strony lub wpisu jako domyślnego adresu. Nie zawsze się to jednak sprawdza. W rzeczywistości wyżej w wynikach wyszukiwania znajdują się te krótsze adresy URL. Wyeliminuj na przykład słowa zapychacze takie jak „i”, „ten”, „dla”. „od” itp. 

 

6. Użyj najważniejszych słów kluczowych

Najlepszą praktyką jest użycie słowa kluczowego znajdującego się już w tytule strony lub wpisu. Nie zapomnij też, by odpowiednie frazy znalazły się w meta opisie. 

 

7. Do oddzielenia słów używaj łączników

Słowa w adresach URL nie powinny być oddzielone spacją lub podkreśleniem. Aby zachować dobre SEO strony, użyj łączników (-). To wystarczający sygnał zarówno dla Google, jak i dla użytkowników, by wskazać gdzie znajdują się przerwy między słowami. 

 

8. Stosuj wyłącznie małe litery

Jeśli użyjesz dużej litery w adresie URL, użytkownik może zostać przekierowany do strony błędu 404. Dlatego popraw wszystkie takie pomyłki, np. przez ustawienie odpowiedniego przekierowania. 

 

9. Przekieruj stare adresy URL

To normalne, że z upływem czasu będziesz chciał coś zmienić w strukturze adresów URL. W takim wypadku użyj stałych przekierowań 301 (pisałem o nich więcej tutaj). Postaraj się jednocześnie, żeby nie było ich zbyt wiele, ponieważ mogą spowolnić witrynę. 

 

10. Usuń daty z blogowych wpisów

Użytkownicy zawsze będą szukać tych najbardziej aktualnych treści. Stąd też adresy URL nie zawierające dat mogą poprawić współczynnik klikalności oraz poprawić pozycję witryny. Unikanie dat umożliwia też tworzenie tzw. wiecznie aktualnych treści (do których możesz wracać i aktualizować bez konieczności tworzenia przekierowań). 

 

Adresy URL stworzone zgodnie z zasadami SEO działają lepiej i wydają się bardziej godne zaufania.