Sklep internetowy. Bardzo popularny temat. Szczerze mówiąc zdziwiłem się gdy okazało się, że jeszcze ani razu nie poruszyłem tej kwestii we właściwy sposób. Oczywiście wspominałem o możliwości jego posiadania, ale nigdy nie poświęciłem na to całego artykułu. Nie ma na co czekać. Przyszedł czas by to zmienić.

Jak się zapewne domyślacie, temat e-commerce jest bardzo obszerny. Posiada wiele rozgałęzień. Postaram się jednak wyjaśnić najważniejsze aspekty w jak najbardziej przejrzysty sposób.

Co to jest e-commerce?

Zaczniemy od podstaw, czyli od wyjaśnienia sobie głównego pojęcia. Mówiąc prosto e-commerce określa elektroniczne formy handlu. Zastosowanie tego pojęcia wciąż nabiera większego sensu? Dlaczego? Życie w tzw. wirtualnym świecie wciąż się rozwija. Coraz częściej wybieramy zdalne formy pracy, szkoleń…no i zakupów.

Dzięki internetowej metodzie zaprezentowania swojej oferty, mamy możliwość trafienia do szerszego grona. Nie jesteśmy wtedy ograniczeni wyłącznie do lokalnych odbiorców.

Od czego zacząć?

Jeśli decydujemy się na założenie sklepu internetowego to pierwsze co musimy zrobić to mieć pomysł, ale nie taki “O mam pomysł. Założę sklep i będę na nim zarabiał”.

Rzecz jasna można tak zrobić, ale to nie przyniesie nam rezultatów.

Będzie to skok na głęboką wodę. Jak już wspominałem, e-commerce non stop się rozwija. Ofert sprzedażowych w internecie powstaje coraz więcej, a co za tym idzie, jeśli nie będziemy mieć konkretnego pomysłu na nasz biznes, to nie mamy zbyt dużych możliwości na “wybicie się”.

Zanim przejdziemy do konkretnych działań musimy sobie zadać kilka pytań:

 

Dlaczego chcemy założyć sklep internetowy?

Odpowiedzi na to pytanie może być tak naprawdę wiele. Może najzwyczajniej chcemy zarobić?…A może mamy jakąś pasję/ umiejętności, którymi chcielibyśmy się podzielić?

Często też to bliscy motywują nas do podjęcia jakiegoś przedsięwzięcia.

Ważne jest jednak aby powód był sensowny.

Co chcemy sprzedawać?

Czy będzie to produkt? Materialny lub niematerialny? A może usługa?

Zanim zabierzemy się za zakładanie sklepu, musimy znać jego ofertę.

Pomoże nam to w ogólnej organizacji całego planu. Nie wspominając już o samym projekcie strony. Bez tego nie będziemy do końca wiedzieć jak dokładnie ma on wyglądać. Czy ma być rozbudowany, czy wręcz przeciwnie? W jaki sposób rozplanować kompozycję naszego sklepu internetowego?

Warto zastanowić się, czy ma być ona prosta, czy artystyczna. Jak dokonać takiego wyboru? Znajomość naszej oferty ma nam właśnie w tym pomóc.

Co wyróżnia nas i nasz produkt od pozostałych?

Tutaj wszystko zależy od tego co będzie tym “produktem”.

Jeśli już to ustaliliśmy, to teraz przyszedł czas na to by zastanowić się co tak naprawdę wyróżnia go od pozostałych. Jeśłi jest to tzw. ręczna robota to będzie to o wiele prostsze.

Zdecydowanie więcej trudu przysporzy nam jeśli nasze przedmioty lub usługi, które mają zostać zaprezentowane w sklepie internetowym są często spotykane, powszechne…czyli po prostu osoba zainteresowana będzie miała duży wybór i nie koniecznie zdecyduje się na naszą propozycje.

Tak naprawdę po to to właśnie jest. Zadanie sobie tego pytania- Co wyróżnia nasz produkt? Jeśli zrobimy to wcześniej będziemy wiedzieli-

po pierwsze jakie mamy szanse na rynku, a po drugie jak możemy wyprzedzić konkurencję oraz w jaki sposób się zareklamować.

Do kogo kierujemy naszą ofertę?

Ten krok jest równie ważny jak wszystkie pozostałe. Musimy być świadomi swego odbiorcy/konsumenta. Czego potrzebuje? Co lubi? Gdzie można go spotkać? Gwarantuję, że przyda nam się to nie tylko do samego tworzenia projektu sklepu internetowego i jego stylistyki, ale też do późniejszej promocji, a nawet samych jej kanałów.

Jeśli mamy większy wpływ na nasz produkt i jego tworzenie to możemy też zastanowić się nad dodaniem mu unikatowych aspektów, które szczególnie zwrócą uwagę naszego docelowego klienta.

Czasem nie musi też to być sam produkt. Może to być też forma pakowania, wysyłki, cena, a nawet sam sposób prezentacji na stronie.

Należy zbadać jakie czynniki są decydujące w przypadku naszej grupy docelowej.

Jaką formę ma mieć nasz sklep?

Tutaj mamy kolejną kwestię do rozpatrzenia. Czy chcemy mieć sklep internetowy z prawdziwego zdarzenia, czy po prostu zależy nam na sprzedaniu kilku rzeczy. Od razu mówię, że w tym drugim przypadku zdecydowanie lepiej sprawdzą się aplikacje typu Vinted lub Allegro lub pojedyncze ogłoszenia na tego typu platformach.

Jeśli jednak faktycznie chcemy wejść w e-commerce i założyć własny sklep internetowy to tak jak już wcześniej podświadomie sugerowałem, najlepszym rozwiązaniem będzie założenie strony internetowej. Dzięki temu nasza oferta będzie w 100% pod naszą kontrolą. To my decydujemy o formie sprzedaży, opisach produktów/usług i kompletnej realizacji.

Tutaj należy jednak podjąć jeszcze jedną decyzję. Kto wykona tę stronę? Czy zrobimy to sami czy może zdecydujemy się na zlecenie tego specjaliście?

Nie będę się tutaj jednak rozpisywał, ponieważ pisałem o tym już wiele razy. Jeśli ten temat Was interesuje to zwyczajnie polecam  zapoznanie się z innymi moimi publikacjami.

Jak (i czy w ogóle) chcemy promować naszą platformę sprzedażową?

Jeśli nasz sklep internetowy powstał jedynie hobbystycznie to raczej nie będzie nam zależało na jego promowaniu. Nie zmienia to jednak faktu, że ja osobiście polecałbym jednak podjąć jakieś kroki, aby nasze starania były najzwyczajniej w świecie bardziej opłacalne.

Gdy widzimy, że funkcjonowanie naszego sklepu internetowego przynosi jakieś rezultaty to czujemy większą motywację lub po prostu jej nie tracimy.  Chcemy, aby nasza oferta była jeszcze lepsza i atrakcyjniejsza do rozważenia.

Z kolei w przypadku gdy istnienie naszej witryny e-commerce ma na priorytetowym celu zarabiać dla nas pieniądze to zdecydowane warto wdrożyć różne formy reklamy.

To, na którą powinniśmy stawiać większy nacisk będzie zależeć od samego produktu i grupy docelowej, do której jest skierowany.

Czy stawiamy na standardowe formy reklam, czy kładziemy nacisk na aktywność w social mediach…i których?

Poza zwykłymi postami, prezentującymi naszą ofertę, możemy też umieszczać inne treści. Lepiej jednak będzie jeśli będą one w jakiś sposób nawiązywały do naszej działalności w sieci.

Można też rozważyć reklamę bezpośrednio w mediach społecznościowych- np. na Facebooku lub Instagramie.

To są podstawowe “rozmyślenia”. Może ich być zdecydowanie więcej. Wiele zależy od naszego produktu/ usługi.

Ile kosztuje sklep internetowy?

Od tego ile zapłacimy za naszą stronę e-sklepu zależy przede wszystkim to, w jaki sposób będzie ona powstawała. Czy zdecydujemy się zrobić ją samodzielnie czy jej wykonanie zlecimy komuś innemu. Możemy też skorzystać z form pośrednich, które umożliwiają założenie sklepu internetowego “u siebie”. Mam tutaj na myśli m.in. Shopify.

Na koszta założenia sklepu i samego jego funkcjonowania, składa się jeszcze kilka aspektów, a mianowicie: domena, hosting, certyfikat SSL, czy też same składki na ZUS.

Warto poświęcić trochę czasu na znalezienie jak najkorzystniejszej oferty. Dlaczego? Rozstrzał cenowy jest naprawdę imponujący. O czym mogliście się przekonać czytając mój artykuł o koszcie zlecenia strony internetowej.  Jeśli rozpatrzymy więcej propozycji i poddamy je analizie to może akurat któraś z nich będzie oferowała niezbędne nam narzędzia (i nie tylko) w pakiecie.

Co musi mieć sklep internetowy?

Sklep internetowy musi mieć przede wszystkim “produkt” do zaoferowania…ale to nie wszystko. Jeśli chcemy założyć e-sklep w formie strony internetowej powinniśmy pamiętać o takich aspektach jak domena i hosting strony. To pierwsze przede wszystkim dla budowania rozpoznawalności marki (posiadając swój sklep warto mieć ciekawą i zapadającą w pamięć nazwę), a to drugie dla dobrego funkcjonowania witryny (Przypominam, że hosting jest naszą “przestrzenią” na serwerze).

Powinniśmy też pamiętać o dobrej jakości zdjęciach produktu lub tych zwyczajnie nawiązujących do naszej oferty. Zdecydowanie lepszym odbiorem cieszą się rzeczy zaprezentowane w atrakcyjny sposób.

Tak jak już mówiłem w jednym z nagłówków, nasza strona powinna posiadać co najmniej kilka metod płatności i odbioru zamówienia (ważne przede wszystkim w przypadku produktów fizycznych).

Pamiętaj o RWD

Ten nagłówek pojawia się w wielu moich publikacjach, ale to właśnie świadczy o tym jak bardzo istotne jest uwzględnienie użytkowników urządzeń mobilnych, podczas projektowania e-sklepu.

Bardzo często wchodzimy na witryny sklepowe gdy jesteśmy w trasie, chociażby do pracy. Jeśli nie stworzymy responsywnej wersji naszego sklepu to możemy stracić wielu klientów.

Poza tym korzystając z social mediów do promocji naszej oferty zazwyczaj udostępniamy link przekierowywujący…a gdzie najczęściej sprawdzamy nasze media? Na telefonie. Przynajmniej tak wynika ze statystyk.

Regulamin e-sklepu

Tworząc platformę e-commerce należy stworzyć treść regulaminu, który będziesz mógł podpinać podczas składania zamówienia. Dzięki temu unikniemy wielu nieporozumień i pretensji skierowanych w naszą stronę (od klienta).

Posiadając informacje o polityce firmy i sposobie składania oraz realizacji zamówienia, nie tylko usprawnisz swoją pracę. Nadajemy swojej działalności autentyczności, a potencjalnemu konsumentowi zapewnisz poczucie bezpieczeństwa.

Jakie wybrać formy dostawy i płatności w sklepie internetowym?

Powiedziałbym, że im więcej, tym lepiej. Każdy z nas ma inne przyzwyczajenia.

Jedni wolą płacić gotówką, inni elektronicznie.

Ja osobiście preferuję płatność przed dostawą, ale wiele osób czuje się bezpieczniej, wybierając opcję za pobraniem, więc na pewno zakładając sklep internetowy, powinniśmy rozważyć te dwie formy.

Teraz kolejne pytanie.  Z jakich opcji płatności online będzie mógł skorzystać nasz konsument. Czy będzie to wyłącznie przelew standardowy, czy może jeszcze blik, PayPal lub inne narzędzie/aplikacja. Najlepiej będzie umożliwić przynajmniej te trzy pierwsze, ale wszystko w ramach naszych możliwości. Możemy przecież je poszerzać z czasem.

 

E-sklep jako “przedłużenie” sklepu stacjonarnego

Jeśli posiadacie sklep stacjonarny-“fizyczny” to nic nie stoi na przeszkodzie, aby poszerzyć swoje zasięgi i zaproponować klientom skorzystanie z Waszej oferty w sposób wirtualny.

Bardzo dużo firm korzysta z takiej możliwości. Nie tylko te duże. Nawet te lokalne.

Istotna jest tu jednak dobra organizacja. Jeśli proponujecie bieżący zakup produktów to musicie dopilnować, aby asortyment “na miejscu” zgadzał się z tym w e-sklepie lub był możliwy do wykonania w określonym czasie.

Jeśli nie będziemy nad tym panować może zapanować chaos i istnieje prawdopodobieństwo, że zrazimy do siebie niektórych klientów.

Mimo wszystko uważam, że jest to bardzo dobre rozwiązanie. Sama jego popularność o tym świadczy

 

 

Myślę, że temat sklepu internetowego jest jeszcze niewyczerpany i na pewno powrócę do Was z tematami poszerzającymi wiedzę w tej kwestii.

Mam nadzieję, że dowiedzieliście się czegoś o sklepie internetowym i może też Waszym pomyśle na niego? Czy jest dobry? Czy trzeba nad nim jeszcze popracować?

Posiadanie witryny e-commerce to nie lada wyzwanie, ale sądzę, że opłaca się je podjąć.