Prowadzenie strony w postaci sklepu internetowego jest coraz popularniejsze. Można pokusić się wręcz o stwierdzenie, że korzystanie z takiej formy staje się codziennością i jest równie popularne co sklepy stacjonarne. Złożyło się na to wiele czynników i na pewno zaliczymy do tego wygodę oraz globalność oferowanych usług i produktów. 

Jest jednak jedna niezwykle istotna kwestia jeśli chodzi o prowadzenie własnej działalności e-commerce – banalna, logiczna, ale konieczna. Mowa oczywiście o witrynie www. To wybranie odpowiedniego narzędzia do jej stworzenia może przesądzić o ostatecznym rezultacie projektu i dalszym prowadzeniu strony. 

Ubogie opisy produktów, nieczytelne drzewo kategorii, mało przejrzysty lub ograniczony system płatności – te i inne czynniki składają się na konstrukcję i funkcjonowanie sklepu internetowego. Jeśli będą one niedopracowane lub wręcz złe możemy tym sprawić, że klient zrezygnuje z zakupów. 

To m.in. właśnie dlatego też tak ważny jest wybór dobrego kreatora sklepu internetowego. 

Wyniki z badania „E-commerce w Polsce 2021” pokazują, że aż 77% polskich internautów robi zakupy online. Dodatkowo w porównaniu z okresem sprzed pandemii koronawirusa 33% osób częściej korzysta z usług sklepów internetowych, a 30% konsumentów kupuje obecnie więcej produktów, zamawiając je z platform e-commerce. 

Wygląd i funkcjonalność witryny do e-handlu są szczególnie ważne w przypadku małych serwisów e-commerce. Duże sieci mogą liczyć na efekt skali – małe zamówienia, ale w dużych ilościach. Z kolei jeśli mówimy już o small busines’ie,  to tutaj każda transakcja może mieć znaczenie.

Takie przedsiębiorstwa mogą dopiero rozpoczynać swoją przygodę z e-commerce, ale też często znajdą się takie, które chcą poszerzyć swój stacjonarny punkt sprzedaży, o sklep online.  

 

 

Sposób na szybki i  dobry sklep internetowy

Prostym i wydajnym sposobem na zbudowanie własnej strony sprzedażowej jest skorzystanie z kreatora sklepu internetowego. Platformy e-commerce oferują gotowe, sprawdzone rozwiązania –  najczęściej spotkamy się z szablonami (darmowymi lub też nie), ale w przypadku niektórych narzędzi będziemy mogli skorzystać też z gotowych sekcji, dzięki którym własną witrynę można zbudować z „informatycznych klocków” lub po prostu stworzyć wszystko od początku do końca samodzielnie. 

 

Co bierzemy pod uwagę dokonując wyboru narzędzia do e-commerce

W rankingu kreatorów sklepów internetowych dla małego biznesu zwracaliśmy uwagę na czynniki, takie jak:

  • elastyczność i łatwość obsługi – zakładamy, że mały e-commerce nie może raczej liczyć na sztab specjalistów w dziedzinie  IT, więc dobry kreator powinien być przejrzysty nawet dla tzw. laika
  • możliwość integracji z dodatkowymi oprogramowaniami – wliczmy tutaj m.in. płatności internetowe w różnych formach, umożliwienie klientom rezerwacji terminu itp.
  • narzędzia SEO – odpowiednie wypozycjonowanie strony w wyszukiwarkach jest ważne jeśli chcemy dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów. Kontrola wyników umożliwia udoskonalanie treści i promowania sklep za pomocą działań organicznych, a nie tylko i wyłącznie płatnych 
  • stosunek ceny do oferowanych opcji – jest to ważne, ponieważ np. cena na początku może wydawać się korzystna, ale w ostatecznym rozrachunku oferta nie będzie posiadała wszystkich niezbędnych narzędzi do prowadzenia strony i po ich doliczeniu okaże się ona mniej opłacalna niż inne. 

Ceny, które zostaną podane w zestawieniu, dotyczą abonamentów, które pozwalają uruchomić już w pełni działający sklep internetowy, czyli za tym idzie, będą one zawierały już implementację systemu płatności, koszyk itd.

 

1. WebWave

Cena pakietu dla sklepu internetowego – 20 zł/miesiąc w promocji, 40 zł/miesiąc w wersji standard

Wszystko w jednym za niewielkie pieniądze – tak najkrócej można scharakteryzować WebWave. Z polskiego kreatora sklepów internetowych skorzystało już blisko 430 tys. osób. WebWave zajął tutaj jednak pierwsze miejsce w rankingu nie ze względu na popularność, ale funkcjonalność z punktu widzenia małych firm.

Zacznijmy od podstaw. Po pierwsze, WebWave nie pobiera żadnych prowizji za prowadzenie sklepu, a z tym możemy spotkać się dość często jeśli mówimy już o rynku e-commerce.  W cenie abonamentu dostajemy m.in. bezpłatną domenę www na rok, nieograniczoną przepustowość oraz brak limitu na pliki, liczbę podstron i skrzynek pocztowych na własnej domenie. Do tego dochodzi również darmowy certyfikat bezpieczeństwa SSL, który nie tylko uchroni nas przed pojawianiem się komunikatu “Niebezpieczna” przy adresie URL i tym samym zniechęceniu potencjalnego klienta do skorzystania ze strony, ale też, a wręcz przede wszystkim podniesie bezpieczeństwo przekazywanych przez użytkowników danych podczas składania przez nich zamówienia lub w ogóle wejścia na stronę. 

 

Budowanie strony sklepu

Druga kluczowa zaleta to intuicyjna konfiguracja. Żeby stworzyć własny e-sklep, nie trzeba mieć informatycznej wiedzy. W kreatorze dostępnych jest blisko 100 gotowych szablonów. Wszystkie są darmowe, ale i tak  nie to jest ich największym plusem.

Każda strona stworzona przy pomocy WebWave jest responsywna, czyli będzie dopasowana do urządzenia, z którego korzysta klient sklepu. Będzie tak samo funkcjonalna na komputerze stacjonarnym, laptopie, tablecie i smartfonie (ułożonym pionowo lub poziomo). Witryna może się automatyczne formatować pod sprzęt mobilny, ale możliwie jest też stworzenie osobnego widoku dla konkretnych typów urządzeń.

Ponadto szablony nie są “sztywne”. Zdjęcia, bullet pointy, opisy, przyciski oraz inne elementy można dowolnie konfigurować i przestawiać metodą „przeciągnij i upuść”, dokładnie tam gdzie chcemy. Nie musimy trzymać się sztywno określonych sekcji. W kreatorze można posługiwać się poziomicami oraz pracować na warstwach, trochę tak jak w programie graficznym. W ten sposób dużo łatwiej zachować porządek w projekcie. Nic też nie stoi na przeszkodzie, żeby zaimportować wygląd poszczególnych podstron z makiety wykonanej w zewnętrznym programie. Stronę można także stworzyć od zera w samym kreatorze, wybierając pusty szablon uniwersalny. Kompromisem pomiędzy szablonem i w 100% własnym projektem mogą być też gotowe elementy takie jak galeria zdjęć, slider czy np. formularz kontaktowy. 

Dlaczego jest to tak ważne? Małe sklepy często oferują kilka lub kilkanaście towarów, a nie setki, jak giganci branży e-commerce. Ba, czasami dana marka sprzedaje tylko jeden produkt, za to wyspecjalizowany i przeznaczony dla bardzo konkretnego grona odbiorców.

Zamknięty szablon bez możliwości (lub z ograniczoną możliwością) edycji może ograniczać proces projektowy lub – co gorsza – przedstawienie i podkreślenie zalet oferty, jaką daje konkretny sklep.  Taki, który jest otwarty, pozwoli lepiej uwypuklić cechy produktu, które przekonają klienta do zakupu. 

 

 

Efekty i integracje

Jeśli chodzi o efekty i inne dodatki wizualne, które mogą przekłuć uwagę odbiorcy, to w WebWave bez kodowania można dodawać animacje, efekty Ken Burns (wolne powiększanie części obrazu strony internetowej, przydatne przy zdjęciach, w galeriach czy sliderach) oraz parallax (płynne przewijanie elementów www, które nadaje stronie głębię). Kreator daje też dostęp do darmowego banku ponad 300 tys. zdjęć, więc odchodzą koszty związane z kupowaniem zdjęć stockowych. Z ikon również można korzystać bezpośrednio w narzędziu.

Z e-sklepem tworzonym w WebWave można zintegrować narzędzia, takie jak Przelewy24, Facebook, 1koszyk, Callback24, Bookero, Czater.pl, Freshmail czy Issuu. Dzięki temu można dodać do swojego serwisu e-commerce gotowe rozwiązania do płatności, mediów społecznościowych, rezerwacji terminów, kontaktu z klientami, wysyłki newsletterów, czy np. publikacji e-booków. 

 

Przy każdej nowej publikacji na sklepie zmiany są automatycznie zgłaszane do Google. WebWave tak jak Wix ma też analizator SEO, który podpowiada, co zrobić, żeby strona lepiej się pozycjonowała. Platforma dostaje też plusa za bogatą bazę wiedzy. Zawiera ona materiały, które pokazują lub opisują jak krok po kroku stworzyć e-sklep od podstaw i ulepszać go, dodając nowe elementy. Dodatkowym walorem jest też bardzo dobrze rozwinięty i sprawny support, z którym można skontaktować się mailowo, telefonicznie i przy użyciu chatu. 

 

 

2. Wix

Ceny pakietów dla sklepu internetowego – od 60 do 125 zł/miesiąc

W przypadku tego kreatora ilość gotowych szablonów do wyboru zdecydowanie zachęca do wykorzystania jednego z nich (w sumie jest ich ponad 500, a wzorów opracowanych typowo pod e-sklepy – ponad 100). Korzystając z nich mamy możliwość edytowania poszczególnych elementów strony.

Mamy tu też opcje skorzystania z systemu Wix ADI, czyli Artificial Design Intelligence. który może nam zaproponować szablon na podstawie wskazanych preferencji. Po odpowiedzeniu na kilka pytań dotyczących profilu biznesu sztuczna inteligencja stworzy przykładowy wzór sklepu internetowego.

Trzeba przyznać, że jeśli chodzi o aplikacje dotyczące sklepu, to są one u Wix’a dość rozbudowane i (Wix App Market). Daje on również możliwość podpięcia popularnych systemów płatności (dopasowanych do kraju działalności). Poza tym użytkownik może też skorzystać z narzędzia Wix SEO, które służy do optymalizacji strony pod wyszukiwarki. 

W przypadku kreatora, który oferuje nam Wix strony, jakie otrzymamy, będą responsywne, czyli takie, które są dostosowane zarówno do komputerów, jak i urządzeń mobilnych. Jest to obecnie bardzo istotne z punktu widzenia doświadczeń użytkowników oraz realizowania przez nich zakupów. Poza tym część urządzeń analitycznych bierze pod uwagę działanie witryny właśnie w wersji na mobile. Jest tak np. w przypadku Google Search Console. 

Wix oferuje dość podobne możliwości co WebWave, przegrywa jednak pod względem ceny. Najtańszy plan dla e-commerce to koszt 60 zł miesięcznie. Przepustowość jest nieograniczona nawet w najtańszej taryfie, ale dostępna pamięć na media jest niestety ograniczona do 20, 35 lub 50 GB (w zależności od wybranego planu). Kolejnym minusem w ofercie Wix’a jest to, że  nie oferuje on darmowej skrzynki pocztowej. Żeby mieć spersonalizowany adres e-mail, trzeba osobno zapłacić za pakiet Google Workspace, a w przypadku prowadzenia sklepu internetowego profesjonalna skrzynka mailowa jest jak najbardziej mile widziana. 

 

 

3. Zyro

Ceny pakietów dla sklepu internetowego – standardowo od 40 do 90 zł/miesiąc, a w ramach promocji cena wynosi od 17,10 do 58,50 zł/miesiąc

Zyro to kolejny kreator sklepu internetowego, który może być dobrym rozwiązaniem dla małych firm. On również nie wymaga informatycznej wiedzy. Tak samo jak w przypadku WebWave i Wix, pozwala skorzystać z gotowych szablonów oraz edytować witrynę przy użyciu systemu drag and drop.

Wyróżnikiem Zyro są generatory, które pozwalają w łatwy sposób stworzyć politykę prywatności, politykę zwrotów i regulamin sklepu. Co ciekawe, kreator posiada też narzędzia, które podpowiedzą, jak można nazwać swoją firmę lub jakie artykuły pisać na firmowego bloga – wystarczy podać słowa kluczowe dopasowane do profilu przedsiębiorstwa. Przy okazji pamiętajmy, że sam content marketing może być skutecznym sposobem na generowanie ruchu i kreowanie eksperckiego wizerunku firmy. 

Do zalet tego kreatora sklepów internetowych można zaliczyć też integrację witryny z kanałami sprzedaży Facebooka, Instagrama i Amazona, narzędzia do przeprowadzania kampanii reklamowych oraz możliwość korzystania z heatmapy, która najprawdopodobniej okaże się przydatna w procesie projektowym i odpowiednim umieszczaniu treści, tak żeby miały one jak największy wpływ na odbiorcę. 

Minusy? W odróżnieniu od swojej konkurencji, czyli np. platformy WebWave, Zyro nie daje możliwości publikacji darmowej witryny, która może być poligonem doświadczalnym dla docelowego e-sklepu. Aby sprawdzić swój projekt sklepu internetowego już w akcji, należy dokonać opłaty –  w ciągu 30 dni mamy jednak możliwość zrezygnowania z subskrypcji i otrzymania z powrotem wpłaconych przez siebie pieniędzy.

Przepustowość i pamięć są tutaj na szczęście nieograniczone, ale niestety firmowa poczta będzie bezpłatna tylko przez pierwsze 3 miesiące. Patrząc z punktu widzenia małego sklepu, który prowadzi handel na terenie Polski, minusem może być tutaj brak integracji z systemami płatności, takimi jak Pay U (są wersje dla Ameryki Południowej, Indii czy Rosji, ale nie ma polskiego wariantu) czy Przelewy24 (dostępne w większości sklepów, pozwolą nam też na dokonanie szybkiego przelewu w formie Blik’a). Jeśli porównamy ich zbiory materiałów informacyjnych i instruktażowych w bazie wiedzy, do tych które oferuje konkurencja, to można zauważyć, że ich kolekcja jest dość uboga.   

 

 

4. Weebly

Ceny pakietów dla sklepu internetowego – od 51,66 do 163,59 zł/miesiąc*

Weebly to prosty kreator sklepów internetowych. Standardowo dla tego typu rozwiązań dostępna jest opcja wyboru szablonu oraz modyfikowania motywu przy użyciu systemu „przeciągnij i upuść”, czyli tzw. drag and drop.

Do szczególnych wyróżników, które można wymienić w przypadku Weebly, należy m.in. inteligentny system obsługi dostaw, czyli coś, co w przypadku sklepu internetowego będzie ważne zarówno dla jego właściciela jak i klienta. 

Kolejną funkcją, tym razem bardziej przydatną dla sprzedawców jest narzędzie do nadzorowania stanów magazynowych. Może ono znacznie ułatwić codzienną pracę i dać większe poczucie kontroli w prowadzeniu swojego biznesu. Przyda się też w momencie gdy liczba zamówień zacznie wzrastać. 

Tym, co pozytywnie przemawia za tym kreatorem, jest to, że własnym e-sklepem można zarządzać przy pomocy aplikacji mobilnej, co będzie bardzo praktyczne w przypadku osób, które ciągle podróżują lub ich sklep internetowy jest tylko dodatkowym interesem. 

Jako sam kreator Weebly wydaje się być dość ograniczony i staromodny, jednak daje on także dostęp do narzędzi marketingowych typu: newsletter, wiadomości e-mail przypominające o porzuconych koszykach, a nawet kreator kart podarunkowych i kuponów. 

Dostępne systemy płatności to Square i PayPal. To pierwsze nie powinno nikogo dziwić, ponieważ to właśnie ta firma wykupiła Weebly w 2018 roku.

Bez wątpienia można powiedzieć, że kreator ten jest naprawdę łatwy w obsłudze. Jego łatwości w obsłudze towarzyszy jednak też ograniczenie w możliwościach. Samo narzędzie wydaje się dość mało rozwinięte. To, co może do niego przekonywać to właśnie to, co dostajemy poza nim. 

Wybierając to rozwiązanie, trzeba się jednak liczyć z tym, że sam abonament jest płatny w dolarach, dlatego wysokość opłaty będzie zależeć od kursu tej waluty. Może być stabilny, ale nigdy nie mamy na to gwarancji. 

 

 

5. WooCommerce

Ceny pakietów dla sklepu internetowego – bezpłatne w bazowej wersji

Jak sama jego nazwa może już sugerować WooCommerce nie jest klasycznym kreatorem sklepu internetowego. Jest to wtyczka open source do popularnego systemu zarządzania treścią WordPress. Jest przy tym rozwiązaniem darmowym.

Przy jego pomocy można stworzyć zarówno prostą, jak i rozbudowaną wersję  sklepu internetowego. Podobnie jak sam WordPress, WooCommerce można niemal dowolnie skonfigurować, dodając do systemu wybrane przez siebie wtyczki, np. moduły do płatności internetowych czy przesyłek. Czyli korzystając z niego, składamy sklep z pojedynczych elementów, funkcjonalności. 

Tak jak już przed chwilą wspomnieliśmy, sam projekt strony e-commerce jesteśmy w stanie wykonać bezpłatnie lub niskimi kosztami – jeśli swój projekt oprzemy na darmowych pluginach i szablonach. Warto mieć jednak na względzie, że te bardziej zaawansowane wtyczki, które najprawdopodobniej będą nam potrzebne, aby e-sklep funkcjonował tak, jak należy, będą już płatne. Przykładowo: moduł do płatności internetowych może kosztować w okolicach 150 zł.

Wychodzi więc na to, że żeby stworzyć w pełni funkcjonalny sklep internetowy, trzeba się liczyć z wydaniem na start nawet 1000-1500 zł. Po tym już jeśli witryna nie będzie wymagała implementacji nowych modułów, jedynymi stałymi kosztami będą hosting i opłata za domenę.

 

 

Kreator sklepu internetowego dla małych firm – podsumowanie

O czym warto pamiętać, wybierając kreator e-commerce? W przypadku małych firm kluczowym aspektem jest bez wątpienia stosunek ceny do funkcjonalności. Jeśli biznes dopiero startuje i brak nam doświadczenia w tworzeniu stron, warto wybrać kreator z rozbudowaną bazą wiedzy oraz obsługą techniczną w języku polskim, tak aby w razie wątpliwość móc szybko znaleźć odpowiedź na swoje pytanie. 

 

 


 

FAQ  – sklep internetowy 

Jeśli potrzebujecie jeszcze kilku klarownych odpowiedzi, co do zakładania sklepu internetowego poniżej znajdziecie kilka najpopularniejszych pytań, z którymi możemy się spotkać w tym temacie.

 

 

Jak założyć sklep internetowy?

Samo założenie sklepu internetowego nie powinno być aż tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Nie wliczając w to formalności zakładania własnej działalności (jeśli działamy na zasadzie dropshippingu, możemy to w niektórych przypadkach ominąć) uruchomienie platformy do e-zakupów może przebiec naprawdę sprawnie. Szczególnie jeśli zdecydujemy się na skorzystanie z kreatora stron, postawimy na odpowiedni plan, który zapewni nam swobodę prowadzenia witryny sklepowej i wybierzemy gotowy szablon, na którym od razu możemy zacząć działać.

Rzecz jasna jeśli zdecydujemy się na własny projekt, proces może się delikatnie przedłużyć. Przy zakładaniu sklepu internetowego istotna będzie również znajomość tematu lub chęć jego eksploatacji. Bez posiadania większego pojęcia na temat produktów lub usług, które mielibyśmy sprzedawać, nasz interes nie pociągnie zbyt długo.

 

Czego potrzebujemy do założenia swojego sklepu internetowego?

Oprócz samego pomysłu i koncepcji na sklep internetowy będziemy potrzebowali zająć się jeszcze kilkoma formalnościami, które są niezbędne do tego, by platforma mogła: funkcjonować prawidłowo i “być profesjonalna”. Pierwsze co to adres strony. Należy postawić na własną domenę. Kolejny jest wybór hostingu, czyli przestrzeni na serwerze – jej odpowiednie dobranie do “objętości” e-sklepu uchroni nas m.in. przed problemami z ładowaniem i szybkością witryny. SSL z kolei zabezpieczyć prywatne dane naszych klientów  podawane podczas zamówień przed niebezpieczeństwami czyhającymi w sieci. Oczywiście potrzebujemy też narzędzia, które pozwoli nam wykonać cały projekt i produktów lub usług, które możemy zaoferować. 

 

Czy warto założyć własny sklep internetowy

Jeśli mamy do zaoferowanie jakieś usługi lub produkty na sprzedaż założenie sklepu internetowego jak najbardziej będzie warte przemyślenia. Jeśli już posiadamy jakiś stacjonarny punkt sprzedaży, również można zastanowić się nad założeniem jego wersji online. Pomoże to w rozwoju działalności i dotarciu do większej ilości potencjalnych klientów. Założenia e-sklepu nie należy też wykluczać w momencie gdy nie mamy do zaoferowania własnych wyrobów. Wtedy należy jednak zastanowić się, co może znaleźć się w ofercie sklepu tak, żeby było to coś, co cechuje się sporym popytem, ale też znajduje się w zasięgu naszych mniejszych lub większych zainteresowań/ wachlarzu wiedzy. 

 

Ile kosztuje sklep internetowy?

Nie ma na to konkretnej odpowiedzi. Każdy przypadek będzie trochę inny. Jeśli mówimy o samym koszcie strony www w formie sklepu, to tutaj przesądzi oferta, którą wybierzemy. Ceny pakietów nie mają zbliżonych do siebie cen. W jednych będzie to 40 zł (jeśli trafimy na promocje, to jeszcze mniej), a w innych ponad 100 zł za miesiąc. Kompletna cena będzie również zależna od tego czy w zestawie otrzymujemy takie rzeczy jak hosting, domena, certyfikat SSL lub skrzynka pocztowa. Jeśli nie, będziemy musieli liczyć się z dodatkowymi wydatkami.  Zależy też, co bierzemy pod uwagę. Jeśli mamy w planach sprzedaż produktową, a nie usługową, to tutaj również musimy doliczyć mniejszą lub większą kwotę – jeśli planujemy ręczną produkcję, to musimy zapłacić za półprodukty, a jeśli sprzedaż produktów gotowych, to należy uwzględnić ceny odkupienia ich od hurtowni/producenta. Nie zapominajmy też o opakowaniach na wysyłki. Wychodzi więc na to, że budżet na samą witrynę e-commerce nie musi być duży, a o tym czy inwestycja będzie mniejsza, czy większa może przesądzić to co będzie znajdowało się w naszej ofercie.  

 

Gdzie założyć własny sklep internetowy?

Prowizoryczny sklep internetowy możemy już założyć na zbiorowych platformach e-commerce (tzw. marketpace’y). Zakładamy konto i jeśli strona tego wymaga, dokonujemy opłat lub przekazujemy prowizję z zysków. Sprawdzi się to jednak lepiej w przypadku sprzedaży mniejszej ilości produktów lub “pozbywania się ich” z prywatnych zasobów (odsprzedawania). W przypadku planów prowadzenia profesjonalnego sklepu internetowego powinniśmy postawić na stworzenie własnej witryny www z prywatną domeną z uwzględnieniem nazwy sklepu w url. Platformę e-commerce możemy zamówić u web designera lub wykonać samodzielnie. Ta druga opcja będzie zdecydowanie tańsza. Jeśli nie znamy się na kodowaniu, do projektu najlepiej wykorzystać kreator stron www. Należy jednak sprawdzić opisy ofert, jakie oferują różne firmy, aby wybrać, tę, która będzie najkorzystniejsza. Pomóc może w tym powyższy ranking.