Czym jest CMS?

Ostatnio zaktualizowano: 6 października, 2022

Wyobraź sobie, że właśnie stworzyłeś swoją pierwszą stronę www. Możesz być z siebie dumny, ponieważ to zadanie wymagało od Ciebie wiele pracy. Od pomysłu na witrynę do opublikowania jej ostatecznej wersji w sieci mija często wiele miesięcy. Jeśli wydaje Ci się, że możesz teraz spocząć na laurach, mylisz się. 

Teraz zaczyna się najważniejszy etap pracy, czyli utrzymanie i aktualizacja strony. To proces, który trwa praktycznie bez przerwy. Aby strona cały czas budziła zaufanie zarówno użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwarek, musisz nieustannie dbać o jej jakość. 

Kiedyś wprowadzanie zmian na stronie wiązało się z koniecznością modyfikacji jej kodu. Właściciel strony musiał więc sam posiadać tę umiejętność albo zlecać to zadanie specjalistom. 

Zwłaszcza ta druga opcja powodowała niemałe trudności. Weźmy na przykład prosty sklep internetowy. Co jakiś czas trzeba zmieniać jego ofertę, dodawać lub usuwać zdjęcia czy opisy produktów. Wprowadzanie tych wszystkich zmian poprzez kodowanie nie tylko wymaga pewnych umiejętności, ale też zabiera dużo czasu. Żeby ułatwić i przyspieszyć proces wprowadzania aktualizacji, powstały systemy CMS.

CMS to skrót od angielskiego wyrażenia Content Management System, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza po prostu system do zarządzania treścią. CMS umożliwia umieszczanie tekstów, grafik czy filmów na stronie internetowej. NIE JEST to program do tworzenia stron www – nie używa się go do jej kompleksowego projektowania. Tak przynajmniej wygląda teoria. 

W praktyce jeden z najbardziej znanych CMSów, czyli WordPress, stał się najpopularniejszym narzędziem do projektowania stron www. Według różnych źródeł na jego podstawie zbudowane jest od 25 do nawet 40% wszystkich witryn. 

CMS – dla kogo jest przeznaczony?

CMS to rozwiązanie, dzięki któremu możliwe jest zarządzanie treścią strony internetowej bez umiejętności kodowania. Celem tego typu narzędzi jest więc ułatwienie edycji informacji zawartej na stronie osobom, które nie należą do personelu technicznego. Dzięki temu modyfikacja strony jest szybka i łatwa. 

Wspomniany wyżej WordPress powstał przede wszystkim z myślą o blogerach. Wielu z nich nie posiada wiedzy umożliwiającej edycję stron poprzez modyfikację kodu. Dlatego potrzebowali oni prostego w obsłudze narzędzia, które umożliwiłoby szybkie dodawanie, usuwanie i edycję postów. CMS okazał się strzałem w dziesiątkę i błyskawicznie zdobył popularność nie tylko wśród twórców blogów, ale też innych typów stron www.

Dzisiaj strony www z CMS to standard. Tego typu narzędzie przyda się w zespołach, w których za edycję treści na stronie odpowiada wyspecjalizowana osoba lub dział. Mowa tu na przykład o stronach firmowych, których treść jest modyfikowana przez marketingowców czy specjalistów od SEO, a często samych właścicieli. Kolejnym typem witryn, w których CMS do strony internetowej to standard, są wspomniane wyżej sklepy internetowe. 

CMS jest rozwiązaniem szczególnie użytecznym w przypadku rozbudowanych i często aktualizowanych witryn. Dlatego jest stosowany na szeroką skalę w serwisach informacyjnych. Dzięki niemu dziennikarze mogą umieszczać swoje artykuły na serwerach bez pośrednictwa web developerów. W związku z tym praca jest znacznie szybsza i w zależności od wielkości redakcji można dodawać nawet kilkadziesiąt czy kilkaset artykułów dziennie. W ten sposób można też oczywiście publikować materiały audio czy filmy. 

Rodzaje CMS

Istnieje wiele propozycji tego typu. Różnią się między innymi możliwościami i trudnością obsługi. Zasadniczo wszystkie służą do dodawania, usuwania i grupowania treści na stronie. Oto kilka najpopularniejszych rozwiązań.

WordPress

To niekwestionowany lider rynku. Jest oprogramowaniem typu open source, a korzystanie z niego nie wiąże się z dodatkowymi opłatami. Można znaleźć wiele dodatków poprawiających jego działanie. Spośród popularnych CMSów jest jednym z najprostszych w obsłudze na podstawowym poziomie, jednak korzystanie z pełni jego możliwości wymaga sporej wiedzy.

Joomla

Przed powstaniem WordPressa to właśnie do tego systemu należała palma pierwszeństwa jeśli chodzi o liczbę użytkowników. Jest to rozwinięcie innego CMSa, a mianowicie Mambo. Joomla cechuje się dobrymi zabezpieczeniami oraz możliwością modyfikacji profili użytkowników. 

Drupal

Podobnie jak Joomla i WordPress to rozwiązanie typu open source. Dobrze sprawdza się w zarządzaniu bardziej złożonymi witrynami. Z tego programu korzysta między innymi słynny Massachusetts Institute of Technology.

PrestaShop

To narzędzie stworzone przede wszystkim dla e-commerce. Umożliwia zarządzanie sklepami internetowymi. Jest popularne zarówno wśród doświadczonych specjalistów, jak i osób początkujących. 

Wprowadzanie treści w CMS

Edycja witryny za pomocą systemu do zarządzania treścią odbywa się z poziomu panelu użytkownika. W większości narzędzi wygląda on podobnie, a jego obsługa często jest intuicyjna. Charakterystyczną cechą systemów CMS jest fakt, że przy wprowadzaniu tekstu nie zmienia się innych parametrów strony, takich jak układ elementów, nawigacja czy kolorystyka. Dlatego ich użytkownicy nie muszą bać się, że przy dodawaniu nowej podstrony czy artykułu przez przypadek wprowadzą niechciane zmiany w wyglądzie witryny. 

Strony oparte o CMS

Wiele osób używa systemów CMS do budowania stron internetowych. To ciekawe rozwiązanie przede wszystkim dla początkujących twórców. Przyda się także blogerom i wszystkim, którym zależy bardziej na treści, niż na oryginalnym wyglądzie strony. Bo właśnie web design jest piętą achillesową tego typu rozwiązań. Strony zbudowane z pomocą CMSów bywają do siebie bardzo podobne. Oczywiście możliwa jest ich bardziej zaawansowana edycja. Niestety, często polega ona na żmudnym i trudnym kodowaniu. 

Projektowanie stron w CMS – czy to dobry pomysł?

Jak już wspomnieliśmy, CMSy nie zostały stworzone w celu projektowania stron, ale ich edycji. Dlatego nie są rozwiązaniem idealnym. Za przykład niech ponownie posłuży nam najpopularniejsze narzędzie tego typu, czyli WordPress. 

Korzystając z tej platformy nawet osoby bez doświadczenia w kodowaniu mogą stworzyć prostą stronę internetową. Wystarczy wykorzystać jeden z wielu dostępnych szablonów. Są one podzielone na kategorie tematyczne, a wybór jest naprawdę duży. 

Problemy zaczynają się, kiedy użytkownik chce edytować wybrany szablon. Okazuje się, że nie jest to takie proste, jakby mogło się wydawać na początku. Praca z CMSem może wydawać się kuszącym rozwiązaniem, kiedy zaczynamy pracę nad stroną. Z biegiem czasu okazuje się jednak, że bez umiejętności kodowania nie zrobimy tu zbyt dużo. 

Co więcej, nie znajdziemy tu wielu niezbędnych opcji, takich jak na przykład możliwość pracy nad wieloma aspektami SEO strony. Z pomocą przychodzą tu wtyczki, czyli dodatki rozszerzające funkcje WordPressa. Popularność tego programu sprawia, że w sieci znajdziemy tysiące rozwiązań dostosowanych do potrzeb wielu grup użytkowników. 

Kryją się tu jednak trzy pułapki. Po pierwsze, chociaż sam WordPress jest darmowy, to wiele wtyczek jest płatnych. Przy tworzeniu strony może się okazać, że potrzeba ich kilkanaście lub kilkadziesiąt. Wtedy projekty drastycznie rosną i łatwo mogą przekroczyć zakładany budżet. Czasami może nawet okazać się, że biorąc pod uwagę poziom kosztów i czasu spędzonego na tworzeniu strony, bardziej opłacałoby się zamówić ją w specjalistycznej agencji.

Kolejny problem wiąże się z szybkością ładowania się witryny. Każda wtyczka wpływa na wydłużenie się czasu potrzebnego do wczytania się strony. Dlatego przy dużej ilości podstron może być on naprawdę długi. 

Wpływa to negatywnie na wrażenia użytkowników, którzy przyzwyczajeni do szybkiego internetu, nie chcą czekać kilkunastu sekund na dostęp do witryny i szybko opuszczają zbyt wolne strony. Co więcej, szybkość ładowania się strony to jeden z podstawowych parametrów branych pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek. Im czas na to potrzebny jest dłuższy, tym niższa pozycja strony w wynikach wyszukiwania.

Ostatni, chyba najpoważniejszy problem to bezpieczeństwo. Wtyczki do WordPressa nie zawsze są tworzone przez doświadczonych programistów. Często zdarza się, że dodatki mają luki w zabezpieczeniach. W związku z tym stają się otwartą bramą dla hakerów, którzy chcą zainfekować stronę wirusami. Biorąc pod uwagę popularność WordPressa, ataki cyberprzestępców na stworzone w nim witryny zdarzają się naprawdę często.

CMS – rozwiązania alternatywne

Systemy CMS mają kilka niezaprzeczalnych zalet – umożliwiają szybką pracę z treścią strony, są raczej proste w obsłudze i nie wymagają od użytkowników specjalistycznej wiedzy. 

Z drugiej strony, ich możliwości są dosyć ograniczone. Tworzenie strony na platformie CMS limituje przede wszystkim możliwości zmiany jej wyglądu. Często jest to możliwe, ale przy użyciu skomplikowanych narzędzi. Dlatego coraz większą popularność zdobywają kreatory stron internetowych. 

Te narzędzia oferują szerokie możliwości projektowania stron, nie tylko o oryginalnej treści, ale też o dowolnie wybranej szacie graficznej i funkcjonalnościach. Ich przewaga wiąże się przede wszystkim z tym, że zostały stworzone zarówno z myślą o zarządzaniu stronami, jak i ich tworzeniu. 

Nie wymagają kodowania, a wiele z nich jest na tyle prostych w obsłudze, że są idealne dla początkujących użytkowników. Nie oznacza to, że są pozbawione funkcjonalności. Nadają się nie tylko do tworzenia prostych projektów jak blogi, strony małych firm czy portfolio. Większość graczy na rynku oferuje możliwość pracy nad SEO strony, czy tworzenia i obsługi sklepów internetowych. 

Więcej na temat kreatorów stron www znajdziesz w moim rankingu. Dowiesz się tam o funkcjach poszczególnych programów tego typu i przekonasz się, który z nich najlepiej sprawdzi się w pracy nad Twoją stroną internetową.