Dropshipping – jak zacząć? Wszystkie podstawowe informacje.

Ostatnio zaktualizowano: 8 listopada, 2022

Rozwój własnej działalności lub własnej domeny internetowej potrafi być nie lada wyzwaniem. Założenie własnego sklepu internetowego jest bardzo dużym krokiem w tym kierunku i pozwala na większe możliwości. Szczególnie jeśli postawimy na biznes internetowy. Temat e-commerce jest coraz popularniejszy i znajduje ciągle to nowe rozwiązania na jak najwygodniejsze i najefektywniejsze działania. Dlatego też postanowiłem podjąć się tego tematu i wspólnie z Wami omówić sobie kwestie zakładania własnego sklepu internetowego i mniej zobowiązującej jego formy, czyli dropshippingu.

Czym jest e-commerce 

E-commerce to dość obszerne pojęcie, ponieważ zawiera w sobie wszelkie formy elektronicznego handlu, czyli tak samo jak zaliczymy do niego sprzedaż określonych produktów np.odzieży, to tak samo będziemy mówili o nim w kwestii transakcji czysto usługowych. Pozwolę sobie więc powiedzieć, że e-commerce to nie tylko sklep internetowy, a z kolei dropshipping, który szczególnie weźmiemy dziś pod lupę, to wyjątkowa forma prowadzenia sprzedaży. Dlaczego? Może m.in. dlatego, że prowadzony jest on bez potrzeby posiadania własnej hurtowni?….może coś jeszcze się za tym kryje?

 

 Co to jest dropshipping

Wyjaśniłem już chyba, ze dropshipping to pewna forma e-commerce, ale na czym polega dokładnie? Samo słowo ‘dropshipping” składa się z połączenia “drop” (w tym kontekście po polsku możemy to przetłumaczyć na “podrzucać”) i “shipping” (czyli po prostu przesyłka). 

Dropshipping jest więc pewnego rodzaju modelem logistycznym, który możecie wykorzystać do prowadzenia sprzedaży różnego rodzaju przedmiotów. Z tym że tak jak już wspomniałem, nie musicie tutaj wcześniej kupować określonej ilości asortymentu i wynajmować przestrzeni do jej przechowywania. To leży w rękach hurtowni, z którą współpracuje sprzedawca. On zaś odpowiada za stworzenie wirtualnej przestrzeni, gdzie umieszczona zostanie oferta i zbieranie zamówień, które stamtąd zostaną pozyskane, a następnie przekazanie ich hurtowni.

 

Dropshipping jako alternatywa do standardowego prowadzenia sklepu 

Założenie własnego sklepu internetowego powinno być dobrze przemyślane. Należy ustalić wiele szczegółów – zarówno tych ideowych (kreatywnych), jak i formalnych. Najpierw należy zdecydować jaką ofertę chcemy wybrać – czy to będzie sprzedaż produktów, czy może usług. Ważne jest też to czy rzeczy (i usługi), które ma przedstawiać nasz sklep to nasze własne wytwory, czy coś, co kupujemy od zewnętrznych dostawców. – wpłynie to zarówno na koszta, jak i organizację. Jeśli produkty na sprzedaż tworzymy sami, należy dopracować sam proces, a z kolei jeśli wybraliśmy współpracę, to powinniśmy zdecydować, na kogo stawiamy i dogadać z nim szczegóły. Nie zapominajmy też, że będziemy potrzebowali zarejestrować swoją działalność gospodarczą, aby wszystko przebiegało zgodnie z prawem. Teraz przyszła pora na wybór platformy, na której będziemy zakładali nasz sklep internetowy. Może to być konto w aplikacji, na platformie e-commerce lub własna strona www. Tę ostatnią opcję polecam najbardziej. Dodaje nam niezależności i pomaga lepiej zbudować swój brand. 

Pomimo faktu, że posiadając własny e-sklep jesteśmy w stanie naprawdę dużo zarobić, nie mogę jednak nie przyznać, że jest to dość spory wydatek (szczególnie z ofertą produktową, w której przypadku dochodzą koszta półproduktów, produkcji, i opakowań). Na początku musimy liczyć się z duży wkładem na start – wykupienie przestrzeni magazynowej, zamówienie materiałów do produkowania naszych produktów (lub zakup już gotowych), opakowania na zamówienia i sama ich przesyłka do klientów. Oczywiście te wydatki z czasem nie znikną, ale w momencie gdy zaczniemy już zarabiać na własnym sklepie, będą tylko zwyczajnym kosztem, który bilansuje się wraz z otrzymanym zyskiem.

Nie wszyscy mogą sobie pozwolić na taką inwestycję od razu. Nie wszyscy też czują się wystarczająco wprawieni, aby prowadzić takie przedsięwzięcie. Dla takich osób jest właśnie drropshipping.- osobiście uważam, że może być dla każdego, ale po prostu takim osobom jest polecany w szczególności. Nie jest to w końcu skok na głęboką wodę. Najpierw uczymy się panowania nad prowadzeniem sklepu i ewentualnymi mniejszymi (lub większymi) działaniami marketingowymi/reklamowymi, a dopiero gdy stwierdzimy, że jesteśmy w stanie pójść o krok dalej możemy zająć się wdrażaniem niezależnego e-sklepu.

Myślę też, że istotną różnica między dropshippingiem i sprzedażą ze 100% odpowiedzialnością za cały proces jest też to, że tym pierwszym dużo prościej jest się zajmować dorywczo lub będąc w ciągłym ruchu (podróżując) – sam nazywam to “cyfrowi nomadzi w wersji ecommerce”. Niektórzy z Was mogliby powiedzieć, że przecież nie tylko w dropshippingu coś takiego się sprawdzi…i przyznaję rację, ale przy okazji chciałbym zaznaczyć, że w takim wypadku musimy mieć w naszym interesie kogoś do pomocy, a nie każdy może sobie na to pozwolić…lub tego po prostu nie chce. 

 

Dropshipping  – jak zacząć

Aby zacząć swą przygodę z dropshippingiem najpierw najlepiej po prostu poznać jego ogólne zasady.

Wybór branży

Kolejnym ważnym punktem jest zadanie sobie pytania, jakiego rodzaju produkty chcemy wprowadzić do swojej oferty. Możecie postawić na te najpopularniejsze, ale o tych niszowych też nie powinniśmy zapominać. Dlaczego? Po pierwsze możemy się w taki, przypadku spotkać z mniejszą konkurencyjnością na rynku, a po drugie mają one już lepiej nakreśloną grupę odbiorców, przez co znacznie łatwiej będzie nam do nich trafić czy to w sposób organiczny, czy poprzez reklamy.

Warto więc te kwestie porządnie przemyśleć, ale jeśli jesteśmy w stanie prowadzić dropshipping z szerokim wachlarzem ofert, to sądzę, że można połączyć obydwa te typy produktów. 

 

Znajomość branży 

Aby praca przebiegała dość płynnie w dropshippingu (i nie tylko) powinniśmy posiadać przynajmniej minimalną wiedzę z dziedziny, która pokrywa się z tym co sprzedajemy- to, że prowadzimy mniej zobowiązującą działalność, nie zwalnia nas ze znajomości swego fachu. To prawda, znajdziemy sprzedawców, którzy nie mają pojęcia o tym co sprzedają, ale to zdecydowanie utrudnia pracę i późniejszy rozwój. Posiadając wiedzę na temat produktów, które oferujemy, nie tylko będziecie w stanie je lepiej zareklamować, ale też w sytuacji gdy klient skontaktuje się z nami bezpośrednio i zada nam kilka pytań co do naszej propozycji, to najzwyczajniej w świecie będziemy wtedy w stanie na nie odpowiedzieć i przy okazji zachowamy status eksperta.

 

Wybór odpowiedniej hurtowni 

Dobrze, to teraz, gdy już ustalicie, w którą stronę chcecie iść ze swoim dropshippingowym biznesem, kolejnym krokiem będzie research. Co prawda produkty, które macie oferować nie będą stricte Wasze, ale jednak w pewien sposób ich jakość będzie budować Waszą renomę na rynku. Należy więc dokładnie wyselekcjonować hurtownie do współpracy i sprawdzić jak wygląda ich oferta – udostępnianie produktów z ich magazynu, dostawa do klienta, kompleksowe rozliczanie reklamacji itp. Takie informacje są ważne zarówno z perspektywy sprzedawcy, który chce wiedzieć, co dokładnie sprzedaje, na jakich zasadach i jak może to przedstawić oraz z perspektywy klienta, który po prostu chce być świadomy, co i jak kupuje.

Jeśli chcemy korzystać z więcej niż jednej hurtowni, w miarę możliwości najlepiej wybrać takie, które będą znajdowały się stosunkowo blisko siebie. Dzięki temu w momencie, gdy ktoś zamówi, produkty z różnych lokali dostawa będzie spójna. Nie zawsze jednak da się to aż tak dopasować, więc pamiętajcie, żeby chociaż zamieścić informację odnośnie czasu dostawy na swojej stronie sklepu. 

 

Dropshipping – co sprzedawać

Oczywiście zaraz wymienię najpopularniejsze kategorie w sprzedaży dropshippingowej, ale chciałbym jeszcze zaznaczyć, że oczywiście kluczowe jest znaleźć taką branżę, która będzie cieszyła się dużym zainteresowaniem, ale równie ważne jest to, aby w momencie zabierania się za ten interes mieć jakieś podstawy w tej dziedzinie, a nawet się nią interesować. W ten sposób uda Wam się zachować wizerunek profesjonalisty. 

Dropshipping jest popularny w wielu kategoriach i z roku na rok ten rynek się powiększa. Do najpopularniejszych z nich zaliczamy:

  • dropshipping odzieży i akcesoriów, krótko mówiąc moda 

  • dropshipping gadżetów i zestawów hobbystycznych 

  • dropshipping sprzętów elektrycznych 

  • dropshipping  zabawek 

 

Poza nimi z w tym formacie możemy również prowadzić sklepy internetowe z: 

  • jedzeniem (standard lub stricte bio)

  • produktami beauty (kosmetyki, akcesoria, pielęgnacja)

  • motoryzacją 

  • meblami i sprzętem domowym 

  • książkami

Najważniejsze jest to, aby znaleźć swoją niszę.

 

Działalność gospodarcza a dropshipping

Dropshipping to nie zwykłe ogłoszenie w stylu sprzedam/oddam i można by było pomyśleć, że aby go prowadzić musimy założyć własną firmę i nie mylilibyśmy się …a przynajmniej nie kilka lat temu. Z korzyścią chyba dla wszystkich w 2018 to się zmieniło i od tamtego momentu sprzedaż dropshippingową można prowadzić bez działalności gospodarczej. Wszystko rozliczane jest na warunkach działalności nierejestrowanej. Co prawda będzie się to wiązało z pewnym  limitem przychodu miesięcznego  (50% wynagrodzenia minimalnego brutto określonego na dany rok) oraz jeszcze dwoma warunkami:

  • nie mamy wspólników do prowadzenia sprzedaży

  • nie posiadaliśmy firmy ani spółki w przeciągu ostatnich 5 lat 

Można by pomyśleć, że to spore ograniczenia, ale z drugiej strony i tak jest to coś, co pozwala nam zacząć. 

 

Dropshipping – ile można zarobić 

Zależy. Wiem, że to niezbyt konkretna odpowiedź, ale jest to naprawdę zależne od wielu czynników. 

W związku z tym, że popularność dropshippingu ciągle rośnie, pojawia się coraz więcej przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje sklepy właśnie w ten oto sposób. Konkurencyjnie więc każdy z zainteresowanych będzie miał dość spore wyzwanie, żeby wybić się wśród reszty. Jeśli chodzi o sam zysk z dropshippingu, to szacunkowo otrzymujemy od 15 do 30 % marży od transakcji. Na niską skalę nie jest to zbyt wiele, ale z drugiej strony przypominam, że nie ponosimy większych kosztów i przy okazji nie narażamy się na jakiekolwiek straty. To właśnie mocna strona dropshippingu – mniejsze ryzyko. Nie tylko nie ponosimy nieprzewidywanych kosztów, ale również nie potrzebujemy aż tylu rąk do pracy żeby zająć się logistyką.

…a jeśli swoją ofertę odpowiednio oprawimy (dobrze prowadzony marketing, wybór jakościowego asortymentu czy np. odróżniająca nas od reszty strona internetowa), to z pewnością będziemy w stanie sprostać konkurencji i zacząć zarabiać 

 

Dropshipping – zalety i wady 

Dropshipping nie jest bez wad. Co prawda jest dużo prostszy od prowadzenia własnego sklepu internetowego na pełnej odpowiedzialności, ale daje nam też przez to pewne ograniczenia. Mówi się, że powinno zaczynać się od zalet i  kończyć też na zaletach. Ja postąpię trochę przewrotnie. O plusach już trochę zdążyłem wspomnieć w międzyczasie, także przyszła pora na wady dropshippingu. 

 

  • trudności ze zbudowaniem własnej marki 

  • niska marża – wielkość zamówienia ma tutaj bardzo duże znaczenie 

  • mniejsza kontrola nad całym procesem – przykładowo może okazać się, że klient zamówi produkt, którego ostatni egzemplarz właśnie został sprzedany w innym sklepie współpracującym z tą samą hurtownią

  • możliwe problemy prawne z dystrybucją niektórych marek 

  • duża konkurencja – nie możemy pozwolić sobie a ustalenie zbyt wysokich cen, ponieważ nie oferujemy produktów unikatowych i jeśli nie u nas ktoś kupi je u konkurencji 

  • komplikacje przy posiadaniu podczas współpracy z kilkoma hurtowniami jednocześnie – jeśli nie dopilnujemy wykluczenia takich sytuacji, może się zdarzyć, że klient zamówi od nas produkty z różnych hurtowni, które znajdują się w oddalonych od siebie lokalizacjach 

 

Jak już na chwilę nadałem trochę dramatyzmu tej bajkowej ofercie, to pora, aby po deszczu wyszło słońce i znowu powiemy sobie, dlaczego jednak dropshipping jest mimo wszystko naprawdę ciekawym i korzystnym rozwiązaniem, szczególnie jako dodatkowa forma zarobku. 

 

+mniejsza odpowiedzialność za całe przedsięwzięcie 

+nie musimy przejmować się procesem reklamacji i zwrotów 

+nie ponosimy kosztów za utrzymywanie lokalu, który pełniłby funkcję naszej hurtowni

+unikamy zagrożenia, że nie sprzedamy jakiegoś produktu 

+nie musimy zamawiać przewoźnika/dostawcy  – w wielu przypadkach hurtownie już współpracują z określoną firmą i wysyłka zamówienia jest bardziej zautomatyzowana

+zyskujemy na czasie – wiele standardowych obowiązków związanych z prowadzeniem sklepu w przypadku dropshippingu nas nie obowiązuje, więc mamy więcej czasu na inne przedsięwzięcia lub po prostu odpoczynek 

+niski próg wejścia na rynek – nie musimy całego kapitału, aby założyć swój własny sklep internetowy 

+możemy eksperymentować z różnymi kategoriami produktów – jeśli nie widzieliśmy zbyt dobrych efektów sprzedając ubrania dziecięce możemy spróbować się “przebranżowić” i zacząć oferować akcesoria sportowe 

 

Koszta dostawy przy składaniu zamówienia 

Od tego, jaką formę zapłaty za dostawę wybierzemy, może zależeć to, jaką ilość potencjalnych klientów przyciągniemy. Każdy indywidualnie musi więc przeanalizować, co najbardziej będzie mu się opłacało. Spójrzcie na to z różnych perspektyw:

  • bezpośredniej opłacalności 

  • czynników marketingowych 

  • długofalowych kosztów/zysków

 

Do najpopularniejszych sposobów określania wysokości płatności za dostawę jest:  

 

  • Flat fee, czyli  stała opłata niezależnie od wielkości, wagi i ilości zamówienia. Najlepiej skorzystać z tego rozwiązania jeśli nasza oferta jest dość jednolita. Pamiętajcie też, żeby by podczas ustalania nie popaść w skrajności. Jeśli np. ustalimy zbyt wysoką kwotę, a w naszej ofercie znajdują się te drobne i tanie produkty, takie coś zniechęci. Szczególnie podczas zakupu pojedynczej sztuki. 

 

  • Dostawa za darmo – Tutaj już musimy się liczyć się z tym, że oferując taką formę, poniesiemy tym samym pewne dodatkowe koszta. Myśląc jednak bardziej szerokopasmowo zauważymy, że dzięki temu będziemy w stanie skusić do zakupu więcej osób. Niektóre osoby rezygnują z zakupu pomniejszych produktów, tylko dlatego, że z przesyłką nie są już one tak opłacalne

 

  • darmowa dostawa po przekroczeniu konkretnej kwoty – to już jest pewien kompromis.  Przesyłka nie zawsze jest za darmo, ale przy większych zakupach już tak. Nie jesteśmy już przy nim tak stratni. Motywujemy do większych zakupów. Bardzo często osoby robiące zakupy przez internet dodają do koszyka dodatkowe (mniej potrzebne) rzeczy, ponieważ ich zakup jest bardziej opłacalny niż opłata za transport. 

 

  • Koszt dostawy zależny od typu produktu, jego wagi i ogólnej objętości –  rzadziej spotykana forma w sklepach internetowych, ale są produkty, w których może okazać się nieunikniona np. meble. (te o większych wymiarach i wadze będą wymagały specjalnego transportu i dodatkowych zabezpieczeń)

 

Jak powinien wyglądać opis produktów oferowanych w sklepie dropshippingowym

Generalnie rzecz biorąc, opis taki produktów nie będzie różnił się niczym specjalnym w stosunku do tych, które oferowalibyśmy w sklepie internetowym działającym na 100% odpowiedzialności. Aby dobrze sprzedać ofertę, należy zadbać, aby opis był klarowny, prosty, ale też niewybrakowany. Najlepiej już z góry rozwiać wszystkie wątpliwości potencjalnego klienta. Nie musimy wszystkich tych informacji zapisywać w ciągu – te najważniejsze, bardziej streszczone (np. materiał, lokalizacja, wielkość/wymiar, model itp.) powinny znaleźć się na samej górze, a ich rozwinięcia (dla zainteresowanych) poniżej. Pamiętajcie też proszę, że sam tekst to nie wszystko. Klient chce widzieć, za co płaci, dlatego też zawsze powinniśmy załączać zdjęcia. Dobrze wykonane potrafią przesądzić o ostatecznej decyzji zakupu. W kreowaniu “dobrego wizerunku” oferowanego przez nas asortymentu pomoże język korzyści – przekaz opieramy na zaletach i (jak sama nazwa już pewnie Wam zasugerowała) korzyściach, jakie przyniesie odbiorcy zamówienie. 

Na koniec coś bardzo prostego, ale też i ważnego. Niezależnie od tego czy prowadzimy własny sklep, czy korzystamy z metody, jaką jest dropshipping – zawsze mówimy prawdę na temat tego co sprzedajemy. 

 

Hurtownie dropshippingowe w Polsce      

W Polsce dropshopping również nie pozostaje w tyle. Chcąc dołączyć do osób prowadzących tę formę sprzedaży, z pewnością przyda Wam się lista hurtowni, z którymi można współpracować. Każda z nich specjalizuje się w jakiejś określonej branży. 

Od razu uprzedzam, że kolejność na liście jest alfabetyczna, więc nie należy się nią sugerować jako “od najlepszych do najgorszych”.

 

Hurtownie dropshippingowe z odzieżą

  • Aliston
  • Awama

  • BieliznaCentrum

  • Brandsdistribution

  • Brandsgateway

  • Dkaren

  • Elladora

  • Farbotka

  • Firiri

  • Galanter

  • Globaltex

  • Gregorio

  • Hurt IVON-sklep

  • Kalimo

  • Kesi

  • Kontri

  • Lemoniade

  • LivCo Corsetti

  • Manilla Store

  • Matterhorn

  • Merlitz

  • Nife

  • Numoco

  • Parrish

  • Rovicky.eu

  • Sosimply

  • Tabu

  • Tayma

  • Torebki Bomba

  • VMP

  • Wege

  • YourNewStyle

Hurtownie dropshippingowe oferujące produkty drogeryjne

  • Activeshop

  • B2B Ecotrade

  • Eldahurt

  • Sonia

  • TagoGroup

  • Vanitysklep

Hurtownie dropshippingowe oferujące produkty zdrowotne/eko (w tym żywność)

  • Bakaleo

  • Bio Planet

  • Collibre

  • Curble

  • EKOhurt Marti

  • Healthy Branding

  • Laboteka

  • Molpharma

  • Nubio

  • Polbioeco

  • Pronatura

  • Stewiarnia

  • Vivio

Hurtownie dropshippingowe z artykułami dziecięcymi

  • ABC KID

  • Angre

  • Babyono

  • BBTB

  • BenBaby

  • Bimboland

  • Ikonka

  • Kidsdistribution

  • Laker.pl

  • Libra

  • Marko

  • Miki

  • Milly Mally

  • MIZ

  • Najlepsze dla niemowląt

  • Pupus

  • Rekman

  • Scandinavianbaby

  • Super Toys

  • Toystore

  • Zakupowo

Hurtownie dropshipping ze sprzętem do telekomunikacji

  • Begamex

  • Hama

  • Monument9

  • Partner Telecom

  • TelePart

  • TelForceOne

Hurtownie dropshipping z książkami 

  • Azymut

  • Helion

  • Olesiejuk

  • Onepress

  • Prószyński – S-ka

  • Wikr

Hurtownie dropshipping oferujące sprzęt komputerowy

  • AB

  • Incom

  • Komsa

  • Megabajt

  • Techdata

Hurtownie dropshipping oferujące produkty alkoholowe

  • Alkoholehurtowo

  • Hurtowniaalkoholi

  • Orbico

  • Rosiek-rosiek

Hurtownie dropshippingowe z produktami spożywczymi

  • Hurtownia-spozywcza

  • Selgros

Hurtownie dropshippingowe – produkty zoologiczne

  • Aquaplanet

  • Zoohurt

Hurtownie dropshipping z produktami do domu i ogrodu

  • ArtB2B

  • B2M

  • Beast (Toolsbeast)

  • Bigstore24

  • Dmuchane

  • Dom Ogród i My

  • Feeby

  • Gardenflora

Hurtownie dropshippingowe z gadżetami

  • Easy Gifts

  • Giftmania

  • H2

  • Macma

  • Prezenty Hurt

Hurtownie dropshipping oferujące akcesoria sportowe

  • DBX Bushido

  • SMJ Sport

Hurtownie dropshippingowe ze sprzętem RTV/ AGD

  • Agdpartner
  • B2B Marema

  • B2B Trade

  • Garyland

  • Unimet

Hurtownie dropshipping – wielotematyczne (tzw. przeze mnie misz masz) 

  • Chinabrands

  • EU trade

  • Euroshop

  • K2 Distribution

  • Kamai

  • MarcinSprzedaje.pl

  • Ultimar

  • ZWUM

Takich hurtowni jest jeszcze więcej, ale jak widać, jeszcze nie wszystkie kategorie produktów cieszą się w tym temacie aż takim zainteresowaniem. Jak możecie wnioskować po powyższym zestawieniu, największy wybór będą mieli ci, którzy chcą rozpocząć swoją działalność w dropshippingu stricte odzieżowym. Jest jednak jedno, ale. Co prawda macie wtedy większy wybór, ale ilość tych hurtowni oznacza też duży popyt i konkurencję. 

 

Najpopularniejsze firmy oferujące pomoc w prowadzeniu działalności dropshippingowej

  • Importify – ta firma specjalizuje się w imporcie produktów oraz wprowadzeniu automatyzacji dla sklepów działających na zasadzie dropshippingu za pośrednictwem WooCommerce, Shopify, Wix lub Jumpseller. Jest więc dość uniwersalna…ale tylko na WordPress’a. Korzystając z tego narzędzia, możemy wyselekcjonować, z których hurtowni chcemy otrzymać towar. Im wyższy plan, tym większy wybór (nawet Amazon i AliExpress) i szersza gama dodatkowych udogodnień.

 

  • Inventory Source –  to platforma, która pozwala zarządzać procesem dropshippingu w bardziej zautomatyzowany sposób. Jego użytkownicy mogą składać zamówienia, śledzić stany magazynowe (m.in. aby uniknąć zamówień produktów, które właśnie się wyprzedały), a także synchronizować produkty z różnych sieci dostawców, a to bardzo ważne przy działaniach na większą skalę – czasem mogą się pojawić pewne problemy w rozliczeniach z takich wielokanałowych zamówień, więc niestety nie jest to też rozwiązanie bez wad. 

 

  • Oberloo to narzędzie, z którego możemy skorzystać jeśli chcemy pracować na Shopify. Stara się jak najbardziej odciążyć jego użytkownika od pracy. i wykonać ją za niego. Jeśli chodzi o sam interface, to uwagę przykuwają informacje, które na nim otrzymujemy, czyli m.in. ilość  odsłon, sprzedaż, rankingi/oceny, w formie gwiazdek, które można przyznawać zarówno poszczególnym produktom, jak i samemu sprzedawcy.  Jak to bywa w ofertach takich narzędzi, nie wszystko dostajemy od razu – np. odblokowanie opcji śledzenia przesyłek oraz monitorowania realizacji zamówień wymaga przejścia na jeden z płatnych planów. Przesuniemy też tym samym kilka limitów takich jak ten dotyczący sprzedaży. 

 

  • Spocket to aplikacja zawierająca w sobie bazę danych, które mogą okazać się niezwykle cenne w prowadzeniu sklepu w modelu dropshippingu.- szczególnie takiego na większą skalę. Przy jej użyciu możemy korzystać z opcji sortowania według krajów. Takie filtrowanie hurtowni i jej produktów pozwoli znaleźć nam najlepsze oferty w stosunkowo bliskiej lokalizacji – takiej, która długość dostarczania przesyłki znacznie nie przeciągnie całego procesu zakupu. 

 

  • Worldwide Brands – w przeciwieństwie do powyżej wymienionych pozycji nie ma planów miesięcznych. Jest natomiast dożywotnia subskrypcja. Kosztuje ona 299 dolarów, a więc jest to już jakiś wydatek, który jak się to mówi, nasza kieszeń poczuje. W zamian jednak otrzymamy dostęp do bazy danych hurtowników i dystrybutorów, którzy zapewniają asortyment w wielu kategoriach. Mówię tu m.in. o literaturze, sztuce, zdrowiu, modzie, wyposażeniu domowym i ogrodu, elektronice itd.  

 

Gdzie prowadzić swój dropshippingowy sklep internetowy

Ci, co mnie już znają zapewne domyślają się mojego nr 1. Mam nadzieję, że reszta też. 

Sklep internetowy na własnej stronie internetowej. To zdecydowanie najlepsze rozwiązanie w dropshippingu i poza nim. 

  1. daje największą niezależność 

  2. pozwala zbudować brand (w przypadku dropshippingu stworzenie własnego brandu jest trudne)

  3. brak dodatkowych opłat  – przy stworzeniu strony samodzielnie lub wyborze odpowiedniego kreatora, który nam to umożliwi, koszta za prowadzenie witryny www nie będą wysokie

  4. możemy pokazać na niej nasz styl/charakter – nie będzie to jedno z setek tysięcy kąt na platformie e-commerce różniące się tylko wyglądem loga, a zupełnie indywidualna strona 

Rzecz jasna zdaję sobie sprawę, że są jednak wśród Was osoby, które będą wolały skorzystać z platform umożliwiających “wystawianie” swojej oferty dropshippingowej…a przynajmniej na początku, tak żeby zbadać teren. To też bardzo praktyczne rozwiązanie. 

Myślę, że każdy z Was potrafi wymienić przynajmniej trzy takie strony. Od razu mówię…jest ich znacznie więcej, a wliczamy do nich: 

  • Amazon (największa platforma e-commerce na świecie)

  • Alibaba

  • AliExpress (należy do Alibaby)

  • Zalando 

  • Allegro

  • Walmart

  • Wish

  • Groupon

  • Asos

  • eBey (posiada swoje strony w niemalże 30 krajach)

  • Jumia (największa taka platforma w Afryce)

  • Shopee (platforma z rynku południowo-azjatyckiego)

  • Mercado (największe w rejonie latyno-amerykańskim)

  • Flipkart (największe w Indiach)

Kto powinien rozważyć dropshipping

Już na początku wspominałem, że dropshipping powinien sprawdzić się każdemu – w mniejszym lub większym stopniu. Szczególną uwagę na tę formę zarabiania powinni jednak zwrócić uwagę ci, którzy chcą poszerzyć obecną ofertę, prowadzić mniejsze działalności, lub po prostu dopiero testują swoje umiejętności w tym kierunku. 

W dropshippingu mamy wybór – możemy postawić na własną stronę internetową ze sklepem, ale też wybrać platformę typu Allegro czy AliExpress prowadzić swoją sprzedaż bezpośrednio z tego punktu. 

Jak można wnioskować po ogólnych założeniach dropshippingu, jest to też forma prowadzenia firmy, która daje nam więcej swobody czasowej. W końcu nie jesteśmy za wszystko odpowiedzialni i nie robimy tego na własną rękę. Bez problemu możemy prowadzić taki sklep z każdego zakątka świata…byleby był internet oczywiście. 

 

Dropshipping – podsumowanie 

Dropshipping to ciągle żyjący temat. Technologia się rozwija, pojawiają się nowe platformy oferujące różne udogodnienia i możliwości. Co prawda nie daje aż takiej swobody jak prowadzenie własnego sklepu, ponieważ jest to proces, w którym my odpowiadamy tylko za część zadań…no ale właśnie – mamy mniejszą odpowiedzialność. To zdecydowany plus. Zarządzanie sprzedażą od początku do końca samodzielnie może być czasem uciążliwe, szczególnie gdy jest to dopiero nasze pierwsze zetknięcie z takimi zadaniami. Jeśli nie chcemy zrzucać na siebie aż takiego obowiązku lub jeszcze nie jesteśmy na to gotowi, to odpowiedzią może być właśnie dropshipping. Należy pogodzić się z mniejszymi zyskami, ale z drugiej strony też kosztami (szczególnie na początku). Nie zbudujemy z nim także własnego “prawdziwego” brandu, ale w końcu nie każdemu tylko na tym zależy. Myślę, że to korzystny kompromis i świadczy o tym, chociażby fakt (potwierdzony statystykami), że coraz większa część e-commerce obejmuje właśnie te w stylu dropshippingowym. 

Jeśli więc ktoś z Was rozważał tę opcję, to sądzę, że warto. 

 

 


Jeśli nie masz czasu na czytanie całego artykułu na temat dropshippingu i interesuje Cię konkretne pytanie i równie konkretna odpowiedź przygotowałem też FAQ.

Tutaj znajdą podstawowe informacje.

 

FAQ na temat droppshippingu

1. Co oznacza „dropshipping”?

Dropshipping to pewnego rodzaju model biznesowy, który można wykorzystać do prowadzenia sklepu bez posiadania własnego asortymentu i jego zapasu  jakichkolwiek zapasów. Po dokonaniu sprzedaży dostawca wysyła produkty ze swojego magazynu prosto do drzwi klienta. Nie musisz się martwić o przechowywanie, pakowanie ani wysyłanie produktów.

 

2. Czy dropshipping jest legalny?

Jak najbardziej. Forma biznesowa, którą nazywamy dropshippingiem, jest zgodna z prawem. Aby jeszcze lepiej zabezpieczyć swój interes, poleca się zawarcie umowy o współpracy w modelu dropshipping. 

 

3. Jak rozpocząć biznes dropshippingowy?

Jeśli zastanawiasz się, jak założyć własną firmę dropshippingową, to do kilku rzeczy, które będzie trzeba wykonać, zaliczamy:

  • określenie kategorii produktów, które chcemy oferować 

  • research hurtowni i ostateczny wybór tych, z którymi chcemy współpracować

  • założenie sklepu na platformie e-commerce lub najlepiej na własnej stronie internetowej

 

4. W jaki sposób działa dropshipping?

Dropshipping to model biznesowy, który przedstawia się następująco – Klient składa zamówienie w Twoim sklepie, Ty kupisz zamówiony przez niego produkt u swojego dostawcy, a następnie on (niektóre hurtownie dropshippingowe mają dostawę w ofercie)  lub Ty wysyłasz go bezpośrednio do klienta. W ten sposób prowadzimy sklep bez potrzeby posiadania przestrzeni magazynowej. 

 

5. Czy dropshipping jest opłacalny?

Jak najbardziej dropshipping może być opłacalny. Gdyby było przeciwnie, najprawdopodobniej nie rozwinąłby się do aż takie skali. Zauważalne zarobki zauważysz w momencie gdy będziesz otrzymywać dużo zamówień – w dropshippingu zarabiasz na marży. Ten model pozwala jednak wiele zaoszczędzić, ponieważ nie musisz zarządzać własnymi zapasami (w tym kwestią ich przechowywania), ani martwić się, że część z nich się nie sprzeda. Aby opłacalność była dla Ciebie jak najwyższa należy też dobrze przekalkulować koszta przesyłki oraz ewentualnych działań marketingowych. 

 

6. Czy produkty do sklepu internetowego trzeba kupować na zapas?

Nie. Największą zaletą dropshippingu jest właśnie to, że nie musisz wykładać dużego budżetu na start. Piękno dropshippingu polega na tym, że nie musisz posiadać żadnych zapasów. Wystarczy, że zamówisz je u swojego dostawcy, gdy klient dokona zakupu u Ciebie. Warto jednak kupić próbki produktów od dostawców, zanim wprowadzisz je do swojego sklepu internetowego, aby upewnić się, że jesteś zadowolony z jakości produktu i obsługi dostawcy.

 

7. Czy trzeba zarejestrować swoją działalność gospodarczą, aby prowadzić dropshipping?

Od 2018 roku sklep działający a zasadzie dropshippingu można zacząć prowadzić bez posiadania własnej działalności gospodarczej. Należy spełnić tylko kilka kryteriów. 

 

8. Dlaczego warto zatrudniać firmy dropshippingowe?

Aby znaleźć najlepszą firmę dropshippingową, należy jasno określić swoje potrzeby. Czy masz niszę rynkową, która wymaga specjalistycznej wiedzy branżowej i kontaktów w zakresie pozyskiwania produktów? Jakiej pomocy będziesz potrzebować w działaniach marketingowych (np. e-mail marketing, strony docelowe)? Koszt projektu będzie w dużej mierze zależał od zakresu prac i konkretnych umiejętności potrzebnych do jego realizacji. 

 

9. Ile kosztuje wynajęcie dropshippera?

Stawki mogą się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak wiedza i doświadczenie, lokalizacja oraz warunki rynkowe.

Doświadczony “dropshipper” może pobierać wyższe opłaty, ale też pracować szybciej, mieć bardziej wyspecjalizowane obszary wiedzy i dostarczać prace wyższej jakości.

Kontrahent, który dopiero buduje bazę klientów, może wycenić swoje usługi dropshippingowe bardziej konkurencyjnie. 

 

10. Kto płaci za dostawę i ewentualne koszta zwrotu w systemie dropshippingowym?

Jak można się domyślać m.in. na podstawie własnych doświadczeń ze składania zamówień. Każda sklep, jak i dostawca będą mieli różne zasady co do przyjmowania zwrotów. Z uszkodzonymi lub wadliwymi produktami nie powinno być problemu, a wysyłka będzie na koszt dostawcy. Jeśli jednak rezygnacja z otrzymanego zamówienia będzie spowodowana zwykłymi preferencjami, to w takim przypadku to klient musi liczyć się z dodatkowymi kosztami.