Przekierowanie 301 i 302

Ostatnio zaktualizowano: 5 kwietnia, 2024

Trudno Ci zdecydować, czy wybrać przekierowanie 301 czy 302? Zastanawiasz się, jak Twój wybór wpłynie na SEO witryny? A może szukasz konkretnych wskazówek, jak wprowadzić przekierowania dla starej domeny?

Na wszystkie te pytania odpowiadam w tym artykule!

Abstrakcyjne kształty

Co to jest przekierowanie 301

Przekierowanie 301 to przekierowanie stałe. Przenosi użytkowników do nowego adresu URL i sygnalizuje stałe przejście dla wyszukiwarek

Przekierowania 301 użyj, jeśli:

  • zmieniasz na stałe adres URL swojej strony internetowej (np. wtedy gdy po publikacji tekstu i zyskaniu przez niego popularności, wychwycisz literówkę),
  • przenosisz witrynę na nową domenę,
  • przełączasz się z HTTP na HTTPS,
  • chcesz rozwiązać problem ze zduplikowaną treścią,
  • masz zamiar scalić dwie lub więcej stron,
  • trwale zmieniasz strukturę adresów URL swojej witryny. 

Co to jest przekierowanie 302?

Przekierowanie 302 nazywamy tymczasowym. Również przenosi odwiedzających do nowego adresu URL, ale sygnalizuje tymczasowe przejście wyszukiwarkom

Przekierowanie 302 zastosuj, gdy:

  • chcesz przekierować użytkowników do odpowiedniej dla nich wersji strony (na podstawie lokalizacji lub języka);
  • przeprowadzasz test porównawczy A/B dla jakiejś funkcjonalności lub projektu strony;
  • chcesz uzyskać opinię o stronie bez wpływu na pozycję w rankingu starej strony;
  • uruchamiasz promocję i na ten czas chcesz kierować użytkowników na stronę sprzedaży.

Przekierowanie 302 jest Ci więc potrzebne zawsze, gdy planujesz przywrócić w krótkim czasie starą stronę

Jaka jest różnica między przekierowaniami 301 a 302?

Niezależnie od tego, czy użyjesz przekierowania 301, czy 302, efekt będzie taki sam. Z punktu widzenia użytkownika właściwie nie ma żadnej różnicy między tymi przekierowaniami. Jest on po prostu przeniesiony pod inny adres URL. 

Inaczej sprawa wygląda z punktu widzenia wyszukiwarki. Ponieważ przekierowanie 301 jest stałe, cała siła (99%) pozycjonowania przechodzi ze starego adresu na nowy. Natomiast przekierowanie 302 jako te tymczasowe nie przekazuje żadnych wartości SEO

Jest jeszcze jedna istotna różnica: to, co się dzieje, gdy użytkownik wchodzi na stronę drugi raz. Stosując przekierowanie 302, zmuszasz go niejako do wykonania dłuższej podróży do miejsca docelowego. Z kolei gdy użyjesz przekierowania 301, przeglądarka sprawdzi swoją pamięć podręczną i automatycznie przekieruje użytkownika na odpowiednią stronę, bez przeszkadzania serwerowi (to działa, dopóki użytkownik nie wyczyści pamięci podręcznej). 

Z tego też powodu warto najpierw przetestować zmiany za pomocą przekierowania 302 i upewnić się, czy wszystko działa prawidłowo. Dopiero później możesz wdrożyć przekierowanie 301. 

Jak przekierowania 301 i 302 wpływają na SEO?

Przekierowania mają wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Jeśli przekierujesz jeden adres URL na inny, Google będzie wyświetlał tylko jeden z nich. Jak to dokładnie wygląda w przypadku przekierowań 301 oraz 302? 

Spróbuję Ci to wyjaśnić. 

Jak przekierowania 301 wpływają na SEO

Ponieważ przekierowanie 301 informuje Google, że strona została przeniesiona na zawsze, wyszukiwarka zwykle indeksuje oraz pokazuje w wynikach nowy adres URL. 

Przekierowanie 301 bardzo dobrze wpływa na SEO Twojej strony. Sprawdza się zwłaszcza wtedy, gdy któraś podstrona jest przestarzała, uszkodzona lub zniknęła z PageRank (nie pojawia się w wynikach wyszukiwania lub SERP). Dzięki przekierowaniu 301 możesz nadać jej niemal nowe życie. Jest to szczególnie ważne, jeśli strona wyrzuca błąd 404. 

To właśnie dzięki przekierowaniu 301 możesz naprawić niektóre problemy z SEO. W jaki sposób?

  • Ustaw przekierowanie 301 dla wszystkich starych lub nieaktualnych stron, kierując użytkowników do bardziej aktualnych i tym samym bardziej wartościowych treści.
  • Usuń przekierowanie strony z mapy witryny (zyskasz pewność, że Google na pewno ich nie zaindeksuje).
  • Używaj algorytmu 301 do kierowania ruchu ze stron z protokołem HTTP (bez certyfikatu bezpieczeństwa) do stron z protokołem HTTPS (mających certyfikat SSL). Takie witryny są przez Google faworyzowane.
  • Unikaj pętli przekierowań (np. ze strony A do B, z B do C i z C do A). Za takie działanie najprawdopodobniej zostaniesz ukarany w rankingu stron.
  • Znajdź i napraw wszystkie uszkodzone strony oraz przekierowania.
  • Zamień przekierowania 302 na przekierowania 301 (jeśli zdecydujesz, że strona zostanie usunięta na stałe). 

Ekrany z kodem

Jak przekierowania 302 wpływają na SEO?

W przypadku przekierowań 302 zazwyczaj indeksowany i wyświetlany w wynikach wyszukiwania jest stary adres URL.  

Nie stanie się tak jedynie wtedy, gdy Google uzna, że użyłeś przekierowania 302 przez pomyłkę. Może tak się stać po kilku dniach, tygodniach miesiącach lub nawet od razu po użyciu przekierowania 302. 

Jeżeli więc 302 pozostaje na swoim miejscu przez długi czas, może zmylić wyszukiwarki. Zdarza się, że zaczynają traktować adres jako stałe przekierowanie (301).

Nie bez znaczenia jest też wpływ przekierowania 302 na doświadczenie użytkownika. Jeśli zostaje on przeniesiony do treści, której się nie spodziewał, najprawdopodobniej zwiększy się współczynnik odrzuceń Twojej witryny. 

Czy zmieniać przypadkowe przekierowania 302 na 301?

Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od tego, jak Google obecnie traktuje przekierowania. Mógł przecież ocenić przypadkowe 302 jako 301, więc ich zmiana nie ma już sensu. 

Jeśli nie masz pewności, wklej przekierowany adres URL do odpowiedniego narzędzia w Search Console. Gdy pojawi się komunikat „Adresu URL nie ma w Google”, oznacza to, że wyszukiwarka traktuje przekierowanie jako stałe (301). Niestety, to dość czasochłonne, jeśli masz dużo przekierowań.

Szybszą metodą jest indeksowanie z pomocą audytu witryny Ahrefs. Tutaj sprawdź raport przekierowań pod kątem ostrzeżenia „Przekierowania 302”. Jeśli takie się znajdą, kliknij, by wyświetlić adresy URL. Następnie posortuj je według „Ruchu organicznego” od wysokiego do najmniejszego i porównaj z wynikami Google Search Console. Pozwoli Ci to sprawdzić, czy przypadkiem nie użyłeś przekierowania 302 do trwałego przeniesienia. Na szczęście zmiana 302 na 301 rozwiązuje problem. 

Jak ustawić przekierowanie na WordPress?

W WordPressie istnieje wiele sposobów na skonfigurowanie przekierowania 301. W tym artykule skupię się na tych najprostszych metodach. 

Metoda pierwsza: wtyczka Redirection

Wtyczka Redirection jest darmowa i świetnie nadaje się do ustawienia przekierowania 301 na poziomie strony

  1. Zainstaluj i aktywuj wtyczkę na WordPress.org (pełen poradnik, jak to zrobić znajdziesz tutaj).
  2. Przejdź do przycisku „Narzędzia”, a następnie „Przekierowanie”, by uruchomić kreator konfiguracji wtyczki i go uzupełnić.
  3. Kliknij przycisk „Dodaj nowy” na karcie „Przekierowania”, by utworzyć pierwsze przekierowanie. 
  4. Skonfiguruj ustawienia:
    1. W „Źródłowym adresie URL” wprowadź oryginalny (pierwotny) adres.
    2. W „Parametrach” zapytania zostaw ustawienia domyślne.
    3. „Docelowy adres URL” to nowy adres, do którego chcesz przenosić użytkowników.
    4. Grupa będzie pomocna, jeśli chcesz zaprowadzić porządek w przekierowaniach. 
  5. Na koniec kliknij „Dodaj przekierowanie”.

Jeśli zmiany nie zostały wprowadzone, wyczyść pamięć podręczną i jeszcze raz sprawdź przekierowanie. 

 

Programistka w pracy

 

Metoda druga: plik .htaccess

W przypadku migracji domeny dużo lepiej sprawdzają się pliki .htaccess. Aby uzyskać do niego dostęp będziesz potrzebował (lub potrzebowała) oprogramowania do zarządzania serwerem, posiadającego przeglądarkę plików (np. DirectAdmin lub cPanel) lub poprzez klienta FTP (na przykład FileZilla). 

Kroki, które musisz wykonać są następujące niezależnie od wybranego rozwiązania:

  1. Znajdź plik .htaccess.
  2. Stwórz i pobierz jego kopię zapasową (pomoże Ci to wrócić do poprzednich ustawień, jeśli popełnisz błąd).
  3. Przejdź do edycji pliku (w przypadku klienta FTP pobierz go na swój dysk a do edycji użyj narzędzia typu Notepad).
  4. Zapisz zmiany (w przypadku klienta FTP zapisany plik musisz przesłać na serwer).

Dodanie do pliku tego fragmentu kodu sprawi, że stworzysz przekierowanie 301 ze startej pojedynczej strony na nową:

Redirect 301 /stara-strona.html http://www.jakasdomena.pl/nowa-strona.html

Jeśli chcesz ustanowić przekierowanie między dwiema domenami skorzystaj z tego kodu:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(?:www\.)starastrona\.com$ [NC]
RewriteRule ^ http://nowastrona.pl%{REQUEST_URI} [L,R=301]

 

Wskazówki

Warto tu wspomnieć o jeszcze kilku dobrych praktykach. Ustawiając przekierowanie 301, pamiętaj by:

  • Nowa strona była podobna do oryginału (przynajmniej w 70%). Inaczej spadnie SEO Twojej witryny.
  • Po zakończeniu przekierowania uważnie oraz dokładnie sprawdź stronę pod kątem uszkodzonych linków. Upewnij się, że wszystko działa prawidłowo. [o tym mógłby być osobny artykuł].

Jak ustawić przekierowanie na OVH?

Chcesz przekierować nazwę domeny? Możesz to zrobić, gdy::

  • Twoja domena jest zarejestrowana w OVHcloud.
  • Masz dostęp do Panelu klienta OVHcloud wraz z uprawnieniami do zarządzania domeną.
  • Znasz dane logowania do połączenia z przestrzenią dyskową przez SSH (opcjonalnie, gdy chcesz użyć pliku .htaccess).

Zaloguj się do panelu klienta, następnie wybierz zakładkę Web Cloud. Z listy domen w menu po lewej stronie wybierz tę, której dotyczyć mają zmiany. Na karcie danej domeny wybierz zakładkę Przekierowanie, a następnie kliknij w button Dodaj przekierowanie (po prawej stronie).

Zobaczysz okno z wpisaną wybraną przez Ciebie domeną. Na tym etapie możesz uzupełnić pole, dodając nazwę subdomeny (jeśli chcesz ustawić przekierowanie na niej), lub zostaw je puste, jeśli przekierowanie ma dotyczyć całej domeny. W drugim kroku wybierz opcję „Na adres Web”. W trzecim wybierz „Widoczne przekierowanie”, jeśli chcesz, aby docelowy URL był widoczny także w oknie przeglądarki, lub „Niewidoczne przekierowanie”, jeśli w oknie przeglądarki wyświetlił się stary adres – oczywiście z zawartością docelowej strony. Krok czwarty to wybór typu przekierowania (301 lub 302) a w ostatnim, piątym kroku zobaczysz podsumowanie wybranych zmian i prośbę o ich zaakceptowanie.

Przekierowanie w pliku .htaccess

Aby skorzystać z tej opcji, musisz mieć dostęp do przestrzeni dyskowej FTP (tutaj dowiesz się, jak się do niej dostać). Już w samym pliku możesz dodać następujące fragmenty kodu, aby ustawić przekierowanie 301 (a) i 302 (b):

a. Redirect permanent / http://domainTarget.tld/
b. Redirect temp / http://OtherWebsite.tld/site/

Na serwer FTP możesz się dostać także uniwersalną, opisaną wyżej metodą, czyli za pomocą klienta FTP.

Jak przekierować domenę na Nazwa.pl?

Aby przenieść swoją domenę na Nazwa.pl, zastosuj się do poniższych kroków:

  1. Zarejestruj konto na platformie Nazwa.pl, a następnie zaloguj się do „Panelu Klienta”.
  2. Na swoim koncie w Nazwa.pl przejdź do zakładki „Domeny” i wybierz opcję „Przenieś”. Podaj nazwę domeny, którą chcesz przenieść oraz kod Authinfo. Następnie postępuj zgodnie z instrukcjami widocznymi na ekranie. Uzbrój się w cierpliwość – ten proces może trwa od kilku godzin do nawet kilku dni. 
  3. Teraz musisz wykupić usługę przekierowania domeny: Przejdź do „Panelu Klienta Nazwa.pl”, wejdź do sekcji „Przekierowania” i kliknij „Dodaj przekierowanie”. Następnie wpisz adres strony, na którą chcesz przekierować domenę i wybierz rodzaj przekierowania. Zakończ, klikając „Dodaj przekierowanie”
  4. Zaktualizuj serwer DNS i poczekaj na propagację zmian (czasami może być widoczne dopiero po kilku dniach). 

Jak ustawić przekierowanie 301 w WebWave?

Również budując stronę w WebWave, możesz ustawić przekierowanie 301. Zrobisz to w kilku prostych krokach:

  1. Wejdź do swojego Panelu Webmastera, odszukaj odpowiednią stronę i kliknij „Ustawienia adresu”.
  2. Pojawi się lista domen, które podpiąłeś do swojej strony. Wybierz tę, którą chcesz oznaczyć jako główną, a w reszcie zostanie ustawione przekierowanie 301. 

Więcej na ten temat możesz przeczytać w tym artykule