Webflow opinie – pełna recenzja dla użytkowników na 2023

Ostatnio zaktualizowano: 20 lutego, 2024

Ocena:

Webflow to jeden z najpopularniejszych kreatorów stron www, który cały czas jest rozwijany. Jego oferta obejmuje trzy główne komponenty: wizualne narzędzie do projektowania stron internetowych, system zarządzania treścią (CMS) oraz hosting. Program został uruchomiony w 2013, a jego główna siedziba znajduje się w San Francisco.

 

 

Korzystanie z kreatora odbywa się za pomocą znanej nam już funkcji „złap i upuść”. Nie potrzebna jest wiedza o kodowaniu – dla przeciętnego użytkownika to duże ułatwienie. Z drugiej strony, Webflow, w porównaniu do swoich konkurentów, bardziej przypomina zaawansowane programy, takie jak np. Adobe Muse. Można zatem wywnioskować, że nie jest on przeznaczony dla początkujących.

Webflow oferuje możliwość stworzenia w pełni responsywnej strony. W każdej chwili możemy też przełączyć widok wyświetlania, żeby sprawdzić, jak witryna wygląda na komputerze stacjonarnym, laptopie, tablecie czy smartfonie. Ilość dostępnych narzędzi i efektów imponuje. Dzięki nim Webflow umożliwia tworzenie ciekawych witryn, których wygląd i działanie odpowiada najnowszym trendom. Od strony czysto funkcjonalnej to bardzo dobre narzędzie. Tworzenie witryny możesz zacząć od zera lub użyć gotowych szablonów.

Czy Webflow jest łatwy w użyciu?

Aby w pełni wykorzystać potencjał Webflow, potrzeba czasu na opanowanie narzędzi. Trwa to zdecydowanie dłużej niż w przypadku innych kreatorów. Dlaczego? Webflow to prawdziwy kombajn, jednak ilość funkcji i elementów nie idzie w parze z łatwością obsługi. Zwłaszcza, jeśli chcesz użyć bardziej zaawansowanych opcji. Czy zatem Webflow jest łatwy i intuicyjny? Zdecydowanie nie.

Ten kreator nie jest do końca przyjazny użytkownikowi. Nawet doświadczony webmaster może mieć kłopot z szybkim opanowaniem jego bardziej zaawansowanych elementów. Wynika to z tego, że funkcje menu znajdują się w różnych częściach ekranu. Naprawdę ciężko się w tym połapać i tylko praktyka może pozwolić na opanowanie Webflow.

Do tego dochodzi fakt, że ciężko jest zmieniać położenie, rozmieszczenie czy wielkość elementów na stronie. Samo poprawienie treści jest możliwe dopiero po dwukrotnym kliknięciu w pole tekstowe. Przez to praca z Webflow jest dość czasochłonna, zwłaszcza w porównaniu z innymi kreatorami.

W grupie kreatorów z najwyższej półki, Webflow jest najmniej domyślny. Podobne narzędzia są dużo prostsze w użyciu, a ich opanowanie zajmuje mniej czasu. I nie chodzi tylko o użytkowników, którzy nie mają doświadczenia w budowaniu stron. W tym interfejsie gubią się też doświadczeni webmasterzy. Widać wyraźnie, że zabrakło lepszego przemyślenia dla sposobu działania kreatora.

Jak zacząć korzystać z Webflow?

Po zarejestrowaniu się na stronie już na starcie otrzymujemy krótką ankietę do wypełnienia. Musimy odpowiedzieć na pytania dotyczące naszego doświadczenia w pracy z kreatorami, branży, w której pracujemy oraz tego, w jakim celu chcemy zbudować stronę. W zależności, jakich odpowiedzi udzielimy, zostaniemy przekierowani do samouczka albo do podstrony, na której znajdują się wszystkie plany taryfowe.

 

 

Webflow oferuje 4 warianty, od których możemy zacząć tworzenie strony.

Projektant – czyli pusty szablon, na którym możemy stworzyć nasza witrynę, dzięki front-end z wykorzystaniem kanwy. Sami generujemy kod za pomocą projektanta wizualnego. W międzyczasie Webflow przetłumaczy nasz projekt na semantyczny zapis, który będziemy mogli opublikować w Internecie. To rozwiązanie dla zaawansowanych użytkowników.

Portfolio Starter – najprostsza z możliwych opcji. Tutaj zbudujemy swoje portfolio bez konieczności zaczynania od zera. Możemy dostosować każdy piksel do czystego, responsywnego układu lub skorzystać z dostępnych szablonów.

Business Starter – idealny do zaprojektowania profesjonalnej strony internetowej dla firmy. Wygląda podobnie jak w przypadku Portfolio Starter, natomiast w nim znajdziemy zdecydowanie więcej możliwości, jak np. dodanie bloga czy dużej ilości podstron.

Store Starter – w nim zbudujemy sklep internetowy wykorzystując przy tym dostępne szablony. Skorzystamy też z gotowych, sformatowanych stron produktów, ich kategorii oraz wszystkich niezbędnych funkcji.

 

Załóżmy, że nie mamy doświadczenia na tyle, by skorzystać z pustego pola i chcemy stworzyć nasze portfolio. W tym celu wybieramy drugą opcję i przechodzimy do kreatora. Pojawia się nam bardzo prosty szablon, który możemy dopasować wedle naszego uznania. Możemy też skorzystać z gotowych rozwiązań, jakie przygotował dla nas Webflow. Firma oferuje nam całkiem sporą ilość gotowych wzorów, uporządkowanych w kategorie, takie jak marketing, zabawa, podróże, moda, fotografia itp. Co ważne, znajdziemy osobne kategorie szablonów dla CMS i E-commerce. Większość z dostępnych wzorów jest płatna. Ich cena zaczyna się od 19$, a za niektóre zapłacimy nawet 149$. W przypadku darmowych szablonów do wyboru mamy 46 opcji. Nie wyglądają już tak dobrze jak płatne, ale są w miarę różnorodne i niewymagający użytkownik na pewno znajdzie coś dla siebie.

Przejdźmy teraz do samego narzędzia i jego obsługi. Po lewej stronie w pasku menu znajdziemy elementy, które możemy umieścić na wybranym szablonie. Są to różnego rodzaju sekcje, jak np. kolumny, sekcje, linki, menu, przyciski, tabele oraz gotowe narzędzia jak: formularz kontaktowy, wideo, mp3, wyszukiwarka, mapy, checkboxy czy widgety social-media (Facebook, Twitter). Lista dostępnych funkcji jest rzeczywiście imponująca, ale większość z nich jest trudna w obsłudze, a sam kreator – skomplikowany. Kiedy już wiadomo, gdzie ich szukać, pojawia się kłopot z ich edycją lub modyfikacją.

Oprócz powyższych opcji, znajdziemy możliwość dodania przejść, czy transformacji dowolnego elementu za pomocą animacji. W tym celu należy kliknąć na ikonę błyskawicy w prawym górnym pasku. Dzięki tej funkcji możemy uatrakcyjnić nasze menu oraz materiały, zmienimy też ich stan po najechaniu kursorem i stworzymy wiele innych ciekawych efektów. Warto pamiętać, że w kreatorze nie znajdziemy dużej ilości grafik, które moglibyśmy wykorzystać. Zatem przed rozpoczęciem pracy nad własną witryną, musimy zadbać o odpowiednie materiały. Kiedy uda nam się już umieścić wszystkie elementy oraz zaprojektować nasze portfolio, czas pomyśleć o jego opublikowaniu. Warto więc dokładnie przeanalizować wszystkie dostępne pakiety.

 

[post-cta-ranking]

 

Ile kosztuje korzystanie z Webflow?

Ceny planów taryfowych nie należą do najtańszych, jednak bez nich nie będziemy w stanie tworzyć stron, które będą spełniały wszystkie swoje funkcje. Opcji jest bardzo dużo, zatem przystąpmy do przedstawienia planów w pierwszej kolejności dla samego konta.

 

 

Plan Indywidualny

Tutaj do wyboru mamy darmowy pakiet Starter i możliwość stworzenia własnych dwóch projektów. Oczywiście brak tutaj wielu możliwości, jest to rozwiązanie jedynie dla zapoznania się z kreatorem.

Kolejnym jest plan Lite, w cenie 24$ za miesiąc. W nim zrobimy 10 projektów, oraz eksportujemy kod HTML strony.

Ostatnim, najdroższym planem jest Pro. W tym wypadku możemy stworzyć nielimitowaną ilość stron, a dodatkowo pozbędziemy się reklamy Webflow z maili wysyłanych przez formularze. Zyskamy również ochronę witryny dzięki hasłu. Jego cena to 42$ za miesiąc.

Plan zespołowy

W tym przypadku do wyboru mamy dwie opcje. Pierwszą z nich jest subskrypcja Team – idealna dla zespołu pracowników. Zawiera wszystkie funkcje planu Pro oraz pozwala nam korzystać z takich czynności, jak możliwość rozliczenia własnych klientów czy użycie pulpitu nawigacyjnego. Jako jej użytkownicy zyskujemy też ulepszoną inscenizację. Koszt takiego pakietu wynosi 42$ za miesiąc za jednego pracownika.

W przypadku chęci skorzystania z planu Enterprise, idealnego dla przedsiębiorstwa, musimy skontaktować się z Webflow. Oczywiście otrzymamy te wszystkie funkcje, co w planie Team, natomiast cena i dodatkowe możliwości mogą być zależne od rozmiaru naszej firmy.

Powyższe plany obejmowały jedynie korzystanie z kreatora. Teraz przyjrzyjmy się kosztom utrzymania naszej strony na Webflow.

Plany osobiste, blogi i witryny firmowe

Zacznijmy od planu podstawowego, czyli Basic. Jego koszt to 15$ za miesiąc. Jest on wystarczający dla witryn, które nie potrzebują rozbudowanych możliwości. Miesięczna ilość przepustowości na stronie to 50GB.

Kolejną opcją jest pakiet CMS – idealny dla bloga lub innej witryny oferującej głównie treści. Jego cena to 20$ miesięcznie. Zyskujemy więcej przepustowości, wyszukiwanie w witrynie oraz możliwość dodania 3 redaktorów.

W planie Business za 45$ miesięcznie, jesteśmy w stanie stworzyć bloga lub stronę o większym ruchu. Zapewnia nam szybsze ładowanie stron oraz jeszcze większą przepustowość. Możemy dodać aż 10 redaktorów.

Ostatnim jest plan Enterprise i tutaj warunki ustalane są indywidualnie. W tym celu musimy skontaktować się bezpośrednio z Webflow.

Pozycjonowanie: jak wygląda SEO i analityka w Webflow?

Opcje SEO są całkiem rozbudowane. Tytuł witryny czy meta opis wstawisz jeszcze przed samym edytowaniem strony. Twórcy umożliwili także ustawienie indeksacji subdomen. Możesz również wykonywać zaawansowane funkcje, takie jak konfigurowanie przekierowań 301, tworzenie plików Sitemap i edytowanie pliku robots.txt. Po utworzeniu strony wstawisz pozostałe dane SEO (opis, tytuł strony i inne parametry).

Zmiany możemy wybrać zarówno dla całej strony, jak i poszczególnych podstron. Wszystkie powyższe funkcje dostępne są w płatnych planach. Webflow umożliwia także dodanie kodu Google Analytics, co jest dzisiaj standardem, jednak brakuje mu funkcji dodawania alt-tagów i tytułów do zdjęć. Źle to wygląda na tle kreatorów takich jak WebWave Wachlarz możliwości w SEO jest dosyć duży, jednak dla niedoświadczonych użytkowników dostosowanie tych ustawień może być nieco trudne.

E-commerce w Webflow

Webflow oferuje nam sporą ilość szablonów stworzonych specjalnie dla projektowania sklepów. Umożliwiają projektowanie niestandardowych siatek produktów, ich podstron, koszyków zakupowych i płatności. Aby rozpocząć sprzedaż, musimy wykupić jeden z planów eCommerce. Uzyskamy w nim m.in możliwość automatycznego obliczania podatków, płatności PayPal, dostosowania maili transakcyjnych, oferowania niestandardowych opcji dostawy, stworzenia kodów rabatowych czy subskrypcji, a klienci będą mogli bezpiecznie płacić na naszej domenie. Aby jednak skorzystać z wszystkich funkcji, konieczne będzie wykupienie planów wyższych niż Starter czy Lite.

Wsparcie techniczne

Support to naprawdę strome i wysokie schody. Webflow jest rozbudowany i skomplikowany, więc na pewno będziemy potrzebować kilku porad. Oczywiście kreator Webflow oferuje wsparcie, ale dostęp do pomocy zależy od wykupionego pakietu.

Większość użytkowników posiada pakiet darmowy, co wiąże się wyłącznie z pomocą na forum. Jeśli wykupimy pakiet podstawowy, możemy skontaktować się mailem lub przez chatbota. Dopiero kupno jednego z dwóch najdroższych pakietów gwarantuje priorytetowe traktowanie naszych zapytań.

Kreator posiada rozbudowaną bazę wiedzy, czyli tutoriali dotyczących poszczególnych zagadnień. Podzielone są na działy tematyczne, dzięki czemu łatwiej odnaleźć się w edytorze. Całość tej bazy jest w języku angielskim. A jeśli już o tym mowa, należy pamiętać, że Webflow to zagraniczna firma, która nie posiada polskiego przedstawicielstwa, dlatego każdy kontakt będzie odbywał się w ich języku. Jeśli więc nie znasz angielskiego, możesz mieć spory problem.

Rozwój kreatora Webflow

Webflow to poważna konkurencja wśród kreatorów. Jego oprogramowanie jest nieustannie rozwijane i modyfikowane. Wymogi rynku zmieniają się, a ilość użytkowników wymaga, aby narzędzie spełniało ich rosnące oczekiwania. Sama firma wyraźnie komunikuje, że jej kreator jest dedykowany przede wszystkim dla profesjonalistów, zajmujących się na co dzień web designem. Dlatego kolejne zmiany i wersje Webflow są publikowane regularnie. Co ciekawe – kreator zamieszcza na swojej stronie informacje o nadchodzących aktualizacjach.

Webflow bardzo dobrze radzi sobie w mediach społecznościowych, a do tego zespół prowadzi wartościowego bloga. Artykuły dotyczą tworzenia stron internetowych, najnowszych trendów i kierunków rozwoju sieci. Znajdziesz także sporo faktycznie przydatnych linków, porad czy filmów.

Plusy i minusy Webflow

Webflow, jak każde narzędzie, z pewnością posiada swoje mocne strony. Jednak co należałoby w nim poprawić?

Wady Webflow

Minusem posiadania tak wszechstronnego narzędzia będzie na pewno cena. W porównaniu do konkurencji, Webflow wypada dosyć drogo, a jego plany wydawać się mogą skomplikowane.

Jest nieintuicyjny i dość ciężki w obsłudze. Aby pojąć jego działanie i funkcje, musimy poświęcić sporo czasu. Użytkowanie wymaga chociażby minimalnej wiedzy na temat projektowania stron, dlatego nie jest on skierowany do wszystkich. Ponieważ zestaw e-commerce Webflow jest wciąż rozwijany, możliwości sklepu internetowego, nie są tak rozbudowane jak w przypadku innych popularnych kreatorów.
Dużą wada jest to, że interfejs Webflow nadal nie jest w 100% zgodny z Firefox i Edge (a są to jedne z najpopularniejszych przeglądarek). Do minusów możemy zaliczyć też support. Przy tylu funkcjach i nie intuicyjnym interfejsie, z pewnością napotkamy wiele problemów, dlatego tak bardzo brakuje możliwości skontaktowania się z firmą telefonicznie. W internecie możemy przeczytać wiele negatywnych opinii użytkowników, skarżących się właśnie na kontakt z Webflow.

Plusy korzystania z kreatora

Zdecydowanie jest to profesjonalne narzędzie, w którym podczas tworzenia, bezproblemowo wygenerujemy możliwy do eksportu kod HTML. Idealnie nada się dla firm i przedsiębiorstw. Dostępne plany umożliwiają nawet rozliczanie klientów przez Webflow. Kolejnym mocnym plusem są funkcje CSS i JS umożliwiające tworzenie animacji, jak i łatwe zarządzanie w całej witrynie.

Istotną rzeczą jest też certyfikat SSL, który dostajemy w cenie, po to by zapewnić nam bezpieczeństwo w sieci. Sam produkt jest jak połączenie narzędzia do tworzenia stron internetowych z systemem CMS. Zbudujemy w nim pełni responsywne witryny internetowe, a także dostosujemy wersje mobilne. Dodatkowo mamy możliwość skorzystania z wielu materiałów pomocniczych, filmików instruktażowych czy szkoleń.

Podsumowanie

Czy warto korzystać z Webflow? Ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Na pewno oferuje bardzo dużo możliwości i od początku widać, że jest to potężne narzędzie.

Mimo że Webflow to profesjonalny program, to tworzenie w nim strony internetowej może być frustrujące i męczące. Słaba ergonomia, nieintuicyjny interfejs i rozplanowanie kreatora czy też dosyć długi czas na jego naukę, z pewnością nie stoją po jego stronie. Na pewno nie polecamy tego narzędzia osobom, którym zależy na czasie, ani tym, którzy szukają kompletnego i zoptymalizowanego narzędzia.

Odradzamy go także osobom, które dopiero zaczynają przygodę z tworzeniem stron, bo mogą się naprawdę zniechęcić. Aby korzystać z kreatora, należy posiadać przynajmniej podstawową wiedzę techniczną na temat tworzenia stron. Ceny, w porównaniu z polskimi kreatorami, są wysokie. Nie oszukujmy się – to ważna kwestia. Zwłaszcza że nie idzie to w parze z łatwością użytkowania kreatora.

Komu możemy polecić Webflow? Webmasterom, grafikom i ludziom związanym z branżą od wielu lat i posiadającym naprawdę duże doświadczenie. Na pewno znajdą w nim, to czego potrzebują. Jeśli natomiast nie masz doświadczenia w tworzeniu stron i oczekujesz od kreatora gotowych rozwiązań i stworzenia swojej strony w jeden dzień – Webflow niestety nie jest dla Ciebie. Koniecznie sprawdź nasz ranking i znajdź idealny kreator dla siebie!