Jeśli prowadzisz profesjonalną stronę www, potrzebujesz dobrego logo. Niektórzy twórcy witryn korzystają z gotowych projektów, których tysiące można znaleźć w internecie. Jest to z pewnością związane z chęcią zaoszczędzenia. W końcu profesjonalny projekt logotypu kosztuje niemałe pieniądze. W dłuższej perspektywie może się jednak okazać, że zlecenie stworzenia go profesjonaliście lub samodzielne wykonanie będzie bardziej opłacalne.

Logo na stronie www

Logo witryny internetowej to przede wszystkim ważny element identyfikacji wizualnej. Ma szczególne znaczenie zwłaszcza na stronach firmowych. Powinno wzbudzać u użytkowników strony pozytywne emocje i budować wizerunek marki. 

Gotowe logo to najczęściej projekt dostępny online. Można go nieznacznie modyfikować, na przykład umieszczając na nim dowolnym napis. W większości wypadków da się też edytować krój liter. Czasami dostępna jest również opcja zmiany koloru. 

Dlaczego lepiej unikać gotowych projektów?

Z używaniem gotowych logotypów wiąże się kilka poważnych problemów. Najbardziej istotne są trzy wady. 

Niska jakość

Tanie lub darmowe logotypy są najczęściej tworzone przez amatorów lub grafików z niewielkim doświadczeniem. Powoduje to, że trudno wśród nich znaleźć wysokiej jakości projekty. większość z nich nie wyróżnia się niczym, niektóre są po prostu nieestetyczne.

Mało oryginalny wygląd

Podstawowym zadaniem logotypu jest stworzenie oryginalnego wizerunku. Nie da się tego osiągnąć używając projektu, który został wykorzystany wiele razy. Strona internetowa, na której użyty jest powtarzalny logotyp nie osiągnie takiego rezultatu. Będzie ją można łatwo pomylić z dziesiątkami, a nazwę setkami innych witryn. 

Ograniczone możliwości edycji

Jak już wspomnieliśmy, gotowe logo można zmieniać. Zakres modyfikacji jest jednak bardzo ograniczony. W praktyce niemożliwe jest dostosowanie takiego logotypu do wyglądu strony www. 

Kwestie prawne

Z wykorzystaniem gotowego logotypu mogą wiązać się problemy z prawem autorskim. Nie każdy projekt można dowolnie wykorzystywać. Często gotowych logotypów nie można używać w celach komercyjnych, co znacząco ogranicza ich użyteczność. 

Jeśli nie gotowe logo, to co?

Do wyboru są dwie możliwości: można zlecić stworzenie logotypu profesjonaliście lub spróbować je zaprojektować samodzielnie. Ta pierwsza opcja sprawdzi się w przypadku, gdy dysponujemy jakimkolwiek budżetem. Proste projekty mogą kosztować kilkaset złotych. Za bardziej oryginalne, stworzone przez grafików z doświadczeniem, można zapłacić nawet kilkadziesiąt tysięcy. 

Samodzielne stworzenie logo wymaga pewnych umiejętności i zmysłu estetycznego. konieczna jest też znajomość przynajmniej jednego programu graficznego. Nie wiąże się za to z kosztami. Osoby, które interesują się grafiką powinny rozważyć takie rozwiązanie. 

Podsumowanie

Gotowe logo jest tanie, łatwo dostępne i można go użyć na stronie praktycznie natychmiast. Dlatego jego użycie może na początku wydawać się dobrym pomysłem. Z jego użyciem wiąże się jednak wiele problemów i z pewnością warto zainwestować czas i środki na stworzenie oryginalnego, niepowtarzalnego projektu.