Blogi już wiele lat temu zadomowiły się w sieci. Ta forma przekazu na początku była po prostu internetowym pamiętnikiem. Z biegiem czasu mocno się zmieniła. Obecnie to jedna z najpopularniejszych metod przekazywania treści użytkownikom w sieci. W tym wpisie spróbuję wyjaśnić, jak dzięki kreatorom stron www stworzyć profesjonalnego bloga. 

 

Czym jest blog

Blog jest rodzajem strony internetowej, na której dominującą rolę odgrywają teksty. Może być samodzielnym bytem lub częścią większej witryny. Treść bloga stanowią wpisy, nazywane też artykułami. 

Artykuły najczęściej pojawiają się w określonych odstępach czasowych (na przykład co tydzień lub co dwa). Za blog odpowiada zazwyczaj jeden twórca. Istnieją jednak bardziej rozbudowane serwisy, które zatrudniają wielu redaktorów. 

Z reguły wpisy blogowe dotyczą konkretnej dziedziny. O czym najczęściej piszą blogerzy? Rozpiętość tematów jest ogromna. W sieci możemy znaleźć tego typu strony poświęcone hobby, polityce, biznesowi i wielu innym dziedzinom. 

 

Co daje prowadzenie bloga

Korzyści z prowadzenia bloga możemy podzielić na kilka kategorii. Pierwsza z nich dotyczy przede wszystkim osób, które piszą dla własnej przyjemności. Blog to szansa na podzielenie się ze światem swoją pasją. Dobrze prowadzone strony tego typu zrzeszają wokół siebie grupy osób o wspólnych zainteresowaniach. 

Dają tym samym szansę na nawiązanie nowych znajomości czy poszerzenie wiedzy. Blogi często stanowią platformę wymiany poglądów. Nierzadko osoby skupione wokół danego bloga spotykają się w realnym świecie tworząc zaangażowane społeczności. 

Kolejnym plusem prowadzenia bloga jest ćwiczenie warsztatu pisarskiego. To dobre miejsce na zaprezentowanie światu pierwszych próbek własnej twórczości. Dlatego z tej formy przekazu często i chętnie korzystają początkujący pisarze, dziennikarze, copywriterzy i wszyscy, którzy w życiu zawodowym lub prywatnym zajmują się słowem. 

Pisanie na blogu to dobry sposób na stworzenie portfolio. Daje możliwość zdobycia doświadczenia osobom, które nie miałyby szansy “zabłysnąć” w inny sposób. Korzystają z niej na przykład mieszkańcy małych miejscowości, którzy nie mogą liczyć na staże w redakcjach dziennikarskich czy też osoby chcące spróbować swoich sił w copywritingu. Własny blog to miejsce, gdzie można podzielić się swoją twórczością nie tylko ze zwykłymi użytkownikami internetu, ale też potencjalnymi pracodawcami. 

Blog może mieć też znaczenie marketingowe. Coraz więcej firm decyduje się na skorzystanie z tej formy komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami. 

Prowadzenie bloga firmowego jest ważnym elementem content marketingu. Chodzi o działania polegające na promowaniu marki poprzez dostarczanie odbiorcom treści, które są dla nich interesujące. Ten sposób reklamy niesie ze sobą wiele korzyści. 

Po pierwsze, większość użytkowników sieci jest zmęczona tradycyjnymi komunikatami reklamowymi. Uważają je za denerwujące “wypełniacze”, które utrudniają poruszanie się w internecie i w sposób nachalny promują produkty lub usługi. 

Content marketing (w tym tworzenie blogów) działa zupełnie inaczej. Proponuje użytkownikom treści, które są dla nich wartościowe, Dlatego komunikat reklamowy staje się interesujący na tyle, że sami chętnie będą go poszukiwać. 

Blog nadaje się idealnie na narzędzie content marketingowe. Umożliwia tworzenie rozbudowanych, ciekawych artykułów. Ich promocja (na przykład w mediach społecznościowych) pomoże przyciągnąć na stronę stałych użytkowników. 

Co więcej, zwiększy świadomość marki i zbuduje jej pozytywny wizerunek. Zadowoleni z jakości treści użytkownicy chętnie będą dzielić się nimi ze znajomymi, co jeszcze bardziej zwiększy zainteresowanie ofertą firmy. 

Kolejna zaleta prowadzenia bloga wiąże się z pozycjonowaniem. Algorytmy przeglądarek internetowych obniżają ranking niezaktualizowanym stronom. Przychylnym okiem patrzą za to na witryny, w których regularnie pojawiają się nowe treści. 

Wpisy blogowe to dobry sposób na poprawę oceny witryny. Pokazują algorytmom (ale też użytkownikom), że strona jest regularnie aktualizowana. Poza tym, długie, merytoryczne wpisy są dodatkowo premiowane i pomagają wypozycjonować witrynę na wybrane słowa kluczowe.

 

W jakim narzędziu stworzyć blog

Tak jak każda inną stronę internetową, blog można stworzyć poprzez kodowanie. To tradycyjna i najstarsza metoda, która ciągle ma swoich zwolenników. Pozwala na pełną kontrolę nad stroną i nadanie jej dowolnego wyglądu. 

Wadą tego rozwiązania jest przede wszystkim fakt, że wymaga znajomości języków kodowania. Będzie więc przydatna wyłącznie specjalistom lub osobom biegłym w projektowaniu stron internetowych. 

Kolejne rozwiązanie to platformy blogowe. W tym wypadku założenie i prowadzenie bloga jest proste. Z tym zadaniem poradzi sobie każdy, kto w podstawowym stopniu opanował obsługę komputera. 

To jednak również nie jest optymalne rozwiązanie. Blogi stworzone na specjalnych platformach są do siebie bardzo podobne wizualnie Poza tym zdarza się, że dana platforma zawiesza lub kończy działalność. Wtedy pojawia się ryzyko, że wszystkie wpisy (o ile nie mamy ich kopii) przepadną. 

Kreatory stron www łączą zalety obu wyżej opisanych rozwiązań. Przy okazji pozbawione są wad, które opisałem w poprzednich akapitach. Z jednej strony umożliwiają stworzenie strony dokładnie według pomysłu autora. Z drugiej są proste w obsłudze. Co więcej, twórca strony pozostaje właścicielem wszystkich treści, które się na niej znajdują. Dlatego nie musi obawiać się utraty danych. 

 

Jak stworzyć blog w kreatorze stron www

Stronę bloga tworzy się w kreatorze z grubsza tak, jak każdą inną witrynę. Przypomnijmy: w większości przypadków mamy do wyboru dwie opcje. Albo tworzymy stronę od podstaw, albo korzystamy z jednego z gotowych szablonów tematycznych. 

W pierwszym przypadku wygląd i funkcjonalność strony zależy w stu procentach od osoby, która ją tworzy. Może ona wybierać spośród gotowych elementów – kształtów, menu, pól tekstowych, przycisków i wielu innych. W zależności od wybranego kreatora możliwości edycji są różne. W prostych narzędziach można umieszczać elementy w z góry ustalonych miejscach. Bardziej elastyczne kreatory dają większą swobodę twórczą. Można tam pozostawić element w dowolnym miejscu. 

W przypadku tworzenia strony bloga na szablonie, najlepiej wybrać wzór zaprojektowany specjalnie z myślą o blogu. Dzięki temu łatwiej będzie go dostosować do własnych potrzeb. 

Niezależnie z której metody skorzystamy, trzeba zwrócić uwagę na dwie funkcjonalności. Będą one bardzo ważne przy tworzeniu i aktualizowaniu bloga. 

Lista artykułów to element, który najczęściej pojawia się na stronie głównej bloga. Jak sama nazwa wskazuje, znajdują się tu uszeregowane wpisy. To jeden z najważniejszych elementów witryny bloga. Ułatwia nawigację i umożliwia użytkownikom dotarcie do pożądanych informacji. 

Wzory artykułów ułatwią z kolei tworzenie kolejnych podstron z wpisami. Dzięki nim nie będzie konieczności projektowania wyglądu każdego wpisu od podstaw. Wystarczy utworzyć jeden lub kilka wzorów artykułów, a następnie uzupełniać je tekstem. Pomoże to zachować spójność i przyśpieszy proces pisania i publikowania postów. 

 

Na co zwrócić uwagę podczas tworzenia bloga

Sam wybór właściwego narzędzie to dopiero początek drogi do sukcesu, Przy tworzeniu bloga trzeba zwrócić uwagę na wiele aspektów. Oto najważniejsze z nich.

Przede wszystkim trzeba poznać swoich czytelników. Zanim przystąpimy do pracy nad blogiem, musimy zobaczyć, co interesuje odbiorców. Dopiero potem możemy zastanawiać się nad konkretna tematyką. 

Po drugie, liczy się systematyczność. Czytelnicy są przyzwyczajeni do tego, że wpisy pojawiają się w określonych odstępach czasu. Dobrze jest, jeśli będzie to przynajmniej 7 dni. Za minimum przyjmuje się 2 tygodnie. 

Kolejny aspekt to interakcja z czytelnikami. Warto odpowiadać na komentarze (także te negatywne) czy prowadzić profile w portalach społecznościowych. W ten sposób można wokół bloga zbudować społeczność. 

Tworząc teksty trzeba zadbać o ich jakość. Treści powinny być oryginalne, wyczerpujące i zawierać konkretne informacje. Trzeba też zastanowić się nad językiem. Powinien odpowiadać temu, w jaki sposób komunikują się między sobą odbiorcy bloga. 

 

Najczęstsze błędy popełniane podczas tworzenia bloga

Zdarza się, że początkujący blogerzy popełniają jeden lub kilka błędów, które negatywnie wpływają na powodzenie ich projektu. Oto kilka najważniejszych. 

Najczęstszy z nich to brak systematyczności w prowadzeniu bloga. Czytelnicy, którzy nie wiedzą czy mogą liczyć na regularne pojawianie się wpisów raczej nie będą codziennie sprawdzać strony w poszukiwaniu nowych treści. 

Kolejny problem to zbyt krótkie wpisy. Każdy artykuł powinien możliwie dokładnie wyjaśniać dane zagadnienie. Najlepiej, jeśli zawiera niepublikowane wcześniej informacje. 

Na powodzenie bloga negatywnie wpływa też brak wcześniejszego  przygotowania tekstów. Lista poruszanych tematów i posty powinny powstawać z przynajmniej kilkutygodniowym wyprzedzeniem. W przeciwnym razie ryzykujemy na dwa sposoby.

Po pierwsze, może się zdarzyć, że z jakiegoś powodu zabraknie nam czasu na stworzenie nowego artykułu. Wtedy, jeśli nie mamy nic w tekstowej “poczekalni”, czytelnicy nie dostaną oczekiwanego tekstu.

Po drugie, pisanie to proces twórczy i nie zawsze udaje się stworzyć dobry tekst w krótkim czasie. Właśnie z tego powodu dobrze jest sobie przygotować bazę artykułów do wykorzystania w przyszłości. 

Inny problem to brak wytrwałości. Prowadząc bloga trzeba uzbroić się w cierpliwość. Nie można oczekiwać sukcesu po kilku tygodniach. Na sukces trzeba sobie zasłużyć ciężką pracą. Najpopularniejsi twórcy często latami dochodzili do swojej obecnej pozycji. 

Ostatnim aspektem, o którym często zapominają początkujący, jest SEO. Dotarcie do szerokiej grupy odbiorców będzie dużo łatwiejsze jeśli zadbamy o pozycjonowanie bloga. 

 

Podsumowanie

Stworzenie i prowadzenie bloga to dobry pomysł z kilku powodów. Pozwala podzielić się ze światem hobby i szlifować warsztat pisarski. Umożliwia promocję biznesu i poprawia pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. 

Wybierając narzędzie do stworzenia własnego bloga dobrze jest wziąć pod uwagę kilka aspektów. Są to między innymi łatwość stworzenia strony i możliwości odzyskania treści w razie problemów. Kreatory stron www to moim zdaniem optymalne programy do tego typu zadań. Są łatwe w obsłudze i dają pełną kontrolę nad wyglądem witryny oraz jej treścią. 

Prowadząc bloga nie można zapominać o jakości publikowanych materiałów. Ważne jest też dobranie odpowiedniej grupy docelowej, posługiwanie się jej językiem oraz odpowiedzi na komentarze. Dobrze jest też prowadzić związane z blogiem profile w mediach społecznościowych. 

Mam nadzieję, że informacje z tego artykułu pomogą wszystkim, którzy zamierzają założyć blog. Zapraszam jednocześnie do mojego rankingu kreatorów. Można tam znaleźć zestawienie najpopularniejszych narzędzi tego typu przydatnych między innymi w budowaniu i prowadzeniu blogów.