Webnode opinie – pełna recenzja dla użytkowników na 2023
Ocena:
Webnode to kreator stron internetowych, który wywodzi się z Czech, a z czasem rozrósł się na praktycznie cały świat i obecnie chwali się aż 40 milionami użytkowników. Firma rozpoczęła swoją działalność w 2008 roku i przez te 12 lat naprawdę się rozwinęła. Zatrudniają obecnie ponad 120 osób. Działalność rozpoczęli w Brnie (miasto w Czechach), w głównym ośrodku Informatyki w Europie Środkowej. Obecnie ich siedziba znajduje się w Zug w Szwajcarii. Przygodę z kreatorem rozpoczęli pod nazwą “Westcom” i na początku ich kreator dostępny był tylko w dwóch językach – czeskim i angielskim.
Obecnie możemy z niego korzystać aż w 43 językach. Na ten moment nie ma możliwości korzystania z polskiej wersji językowej, jednak na ich stronie głównej możemy dostrzec informację, że będzie ona dostępna już niedługo.
Webnote reklamuje się jako łatwy w użytku, niewymagający od użytkownika posiadania wiedzy technicznej, umożliwiający założenie strony, która obsługuje więcej niż jeden język (oczywiście w planie wyższym niż podstawowy). Na ich witrynie możemy przeczytać, że już w kilka minut jesteśmy w stanie stworzyć swoją własną profesjonalną stronę lub sklep internetowy. Informują nas również o możliwości skorzystania z ponad stu starannie zaprojektowanych i łatwych do edycji szablonów.
Jedną z jego dodatkowych cech, jest możliwość tworzenia stron prosto z naszego smartfona bądź tabletu, po zalogowaniu się na ich stronie w przeglądarce.
Webnode oferuje nam darmowy dostęp do ich bloga, na którym znajdziemy ciekawe artykuły na temat tworzenia własnej strony internetowej. Poznamy również wiele przydatnych porad i wskazówek o tym, jak zwiększyć ruch na naszej stronie lub w jaki sposób nią zarządzać. Niestety, dostępna jest tylko anglojęzyczna wersja.
Z moich obserwacji wynika, że nie jest to popularny kreator w Polsce. Być może sytuacja się zmieni po opublikowaniu polskiej wersji językowej i Webnode podbije również polski rynek. Na razie w rankingach znajduję się on dosyć nisko.
Dziś postaram się przedstawić kilka faktów o Webnode i go zrecenzować.
Jak stworzyć pierwszą stronę internetową w Webnode?
Wchodząc na stronę internetową, musimy kliknąć przycisk “create a website” a następnie się zalogować (możemy to zrobić również poprzez Facebooka czy nasze konto Google). Po tym działaniu przechodzimy do okienka, w którym mamy do wyboru dwie opcje. Albo tworzymy stronę internetową, albo sklep internetowy.
Załóżmy że chcemy stworzyć stronę sklepu odzieżowego z e-sklepem. Klikamy więc w “sklep internetowy”. Mamy do wyboru wyłącznie szablony.
Zatem zasada jest prosta – wybierasz szablon i na jego podstawie dopasowujesz treści. Niestety szablonów nie jest zbyt dużo. W przypadku sklepu internetowego, obecnie do wyboru mamy ich tylko 14, za to prezentują się całkiem nieźle.
Nie wyróżniają się one szczególnie, za to są przejrzyste i zaprojektowane również pod nieco bardziej wymagających użytkowników. Co ciekawe, kiedy klikniesz w stworzenie sklepu internetowego, tak naprawdę przechodzisz do tej samej strony z szablonami, co przy tworzeniu zwykłej strony internetowej – z różnicą, że masz do wyboru mniejszą ilość szablonów.
Pora wybrać szablon odpowiednio dobrany do naszego sklepu. Kiedy już podejmiemy decyzję i klikniemy na wybrany wzór, wyświetli się okienko. Teraz należy wypełnić w nim dane kontaktowe dotyczące firmy. Musimy jednak pamiętać, że szablonu nie możemy już potem zmienić, a istniejącej treści nie dodamy do nowego wzoru. Warto zatem dobrze się zastanowić przed dokonaniem wyboru.
Następnie przechodzimy do kreatora (w przypadku strony internetowej bez sklepu dzieje się to bez okienka do wpisania danych). Otwiera nam się gotowa strona. Podmieniamy tylko tekst i grafiki, czy zdjęcia.
W poszukiwaniu dodatkowych funkcji klikamy na plus. Opcji jest całkiem sporo. Możemy dodać tekst, obraz, przycisk, wideo czy też mapę. Nie stworzymy tu jednak żadnej animacji. Dodatkowo na naszą stronę możemy wstawić gotowy formularz do rezerwacji naszych usług, czy możliwość zapisania się do newslettera.
Jako tło mamy opcję użycia gotowych wideo, jednak do wyboru są tylko trzy i nie prezentują się one zbyt profesjonalnie. Ta wersja dostępna jest tylko dla wykupionych opcji premium. Jeśli chodzi o siatki obrazów, jest ich dość mało, natomiast wybór z banku zdjęć wydaje się ubogi. W tym przypadku, lepiej więc skorzystać ze swoich prywatnych materiałów. Nie da się również przesunąć dowolnie obiektów, co utrudnia nam zadanie.
W zakładce “pages” możemy edytować pasek menu i jego zawartość, a także dodać podstronę i zmienić nazwę już zastanych. Mamy możliwość wybrania fontu dla całej strony i tylko w jego obrębie działać. Chcąc przejść w edycję podstrony, klikamy na jej nazwę w pasku menu. Na podstronach działamy analogicznie. Klikając na jeden z naszych produktów i przechodząc na jego stronę, możemy stworzyć galerię, dodać jego różne warianty – jak waga, kolor czy rozmiar lub ustawić aktualną promocję.
W przypadku zwykłej strony internetowej proces jej tworzenia prezentuje się tak samo.
Właściwie to tyle jeśli chodzi o stworzenie strony “naszego” sklepu. Pozmienialiśmy obrazki, zmieniliśmy tekst, dodaliśmy zdjęcia i opisy produktów. Nasz sklep wygląda przejrzyście, ale nie możemy od niego oczekiwać, że będzie mocno wyróżniać się na tle innych, zrobionych przez resztę użytkowników w tym samym kreatorze. Webnode nie daje nam dużego pola do popisu.
Klikając na ustawienia, możemy przejść do opcji ‘’website editors’’ i dodać edytorów naszej strony poprzez wpisanie ich adresów e-mail. W zakładce ‘’online store’’ możemy skonfigurować nasz sklep, wybierając metody płatności, wysyłki, zdefiniować podatek, czy inne szczegóły dotyczące naszych produktów.
Aktywując plany premium dostajemy możliwość pokazania swoich artykułów w porównywarkach cen i śledzenia konwersji w swoim sklepie. Bez problemu połączymy naszą stronę z Google Analytics lub Adsense. Korzystając z usługi rozbudowanej, możemy też uzyskać swój własny adres mailowy, domenę lub dodać kolejne języki dla naszej strony. Mamy również możliwość usunięcia marki Webnode i dodania tylko własnego brandingu.
Korzystanie z Webnode na urządzeniu mobilnym
Wersja mobilna prezentuję się całkiem nieźle. Na telefonie dostępne są wszystkie opcje, które możemy napotkać w przypadku, kiedy korzystamy z kreatora na komputerze. Tworzenie strony nadal wydaje się banalnie proste, a plusem jest to, że poprawki możemy nakładać w każdym dowolnym momencie, bez konieczności użycia komputera.
Warto zauważyć, że wersja mobilna ładuje się nieco dłużej, więc korzystając z niej musimy uzbroić się w cierpliwość. Brakuje tutaj jednak możliwości pobrania aplikacji i korzystania z niej w dowolnym momencie, bez konieczności logowania się w przeglądarce naszego urządzenia mobilnego.
Możliwości w pozycjonowaniu (SEO)
Jeśli chodzi o SEO, to sprawa ma się całkiem dobrze.
Niezależnie, czy masz wybrany pakiet, czy korzystasz z wersji próbnej, możesz dodać podstawowe dane SEO. W tym celu musisz wejść w zakładkę “pages” w aplikacji, a następnie w “SEO page settings”. Nie są to jednak rozbudowane funkcje (brakuje np. alt-tagów), jednak wystarczające dla przeciętnego użytkownika.
Możesz łatwo dodać tagi tytułu, opisy meta i adresy URL, aby zoptymalizować widoczność swojej witryny w wyszukiwarkach.
Responsywność w Webnode
Odnośnie wyświetlania stron na różnych urządzeniach – strony są automatycznie dostosowane do urządzeń mobilnych, ale nie mamy dużego wpływu na to, co wyświetli się na telefonie. Dlatego jeśli wejdziesz na swoją stronę z urządzenia mobilnego i coś Ci się nie spodoba, nie będziesz mógł tego dostosować tak, aby przy wyświetlaniu na komputerze pozostało niezmienne. Na smarfonie nasza strona prezentuje się całkiem nieźle, lecz niektóre tła i elementy grafiki wyglądają nieco gorzej. Otwiera się ona też dłużej. Niektóre elementy z pewnością będziemy musieli dopasować na komputerze tak, aby wyglądały one dobrze na innych urządzeniach. W szczególności tekst i rozmieszczenie grafik.
Support dla Polski
Mimo dotychczasowego braku polskiej wersji kreatora, miłym zaskoczeniem było znalezienie możliwości ustawienia języka polskiego w zakładce ‘’knowledgebase’’, gdzie możemy przeczytać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Jednak nie zawsze polska wersja załaduje nam się prawidłowo. Tematów do pomocy jest całkiem sporo, a informacje są dosyć wyczerpujące. Obsługa klienta nie jest rozbudowana. W razie problemów, możemy skontaktować się z nimi jedynie za pomocą maila lub formularza kontaktowego. Na stronie widnieje informacja, że support odpowiada na nasze pytania przez 5 dni w tygodniu, a czas ich reakcji nie zajmie więcej niż 24h. Mimo wszystko brakuje czatu na żywo i numeru telefonu bezpośrednio do firmy.
Ceny w Webnode
W Webnode mamy do wyboru dwa pakiety: Profi oraz Standard. Pakiet standardowy to koszt 9,90 euro miesięcznie, czyli mniej więcej 45 zł. Oczywiście miesięcznie, czyli rocznie zapłacisz ok. 540 zł. Z kolei za pakiet Profi musisz zapłacić 17,90 euro czyli około 77 zł miesięcznie (924 zł rocznie). Dla porównania w kreatorze WebWave (także w wersji polskiej), pakiet premium kosztuje 30 zł (360 zł rocznie), a w Wix 80 zł (960 zł rocznie). W obu kreatorach mamy większą ilość funkcji, a także możliwość stworzenia strony od zera i rozbudowaną pomoc techniczną. W Webnode pakiet standard obejmuje własną darmową domenę na rok,maksymalnie dwie wersje językowe, 2GB przestrzeni na dysku oraz 10GB przepustowości.
Dodatkowo otrzymujemy możliwość skorzystania z Google Analytics i AdSense oraz opcję założenia do 20 kont e-mail. Plan Profi nie różni się mocno od planu Standard. Oprócz wszystkich wcześniej wspomnianych funkcji, otrzymujemy możliwość zoptymalizowania naszych kampanii promocyjnych, dodania różnych wariantów (rozmiarów, kolorów, cen) naszych produktów oraz ustawienia aktualnych promocji dla danych artykułów. W tym planie możemy założyć aż do 100 kont e-mail, a nasza przestrzeń zwiększa się do 5GB z nielimitowaną przepustowością. Do tego mamy możliwość ustawienia dowolnej ilości wersji językowych strony oraz rejestracji klientów bez żadnych ograniczeń.
Wnioski z użytkowania kreatora stron www Webnode
Niestety nie możemy stworzyć strony od zera (jak w WebWave czy Wix) – i tutaj mamy pierwszy minus, przynajmniej dla osób ambitnych, które chciałyby, by ich strona była unikalna i dopasowana pod nich. Jest to natomiast dobre rozwiązanie dla osób, które nie chcą brnąć w temat, tylko szybko i łatwo stworzyć stronę. Jednak jeśli już kreator opiera się na szablonach, warto wyposażyć go w ich większą ilość. Wtedy mógłby zdobyć zainteresowanie szerszego grona użytkowników.
Narzędzia SEO również pozostawiają wiele do życzenia. Konkurencja proponuje w tym zakresie o wiele więcej możliwości.
Nie jestem też pewien, czy podział na “stronę internetową” i “sklep internetowy” jest potrzebny, ponieważ sprowadza się to do tego samego – wybieramy z jednakowych szablonów, tylko zaczynamy przeglądanie od innej zakładki. Wprowadza to użytkowników w błąd.
Nie można przesuwać dowolnie obiektów i korzystać z różnych fontów – ograniczające, ale pomaga to w tworzeniu ładnych i użytecznych pod kątem UX stron – szczególnie dla użytkowników, którzy nie posiadają wiedzy w tym temacie. Ilość dostępnych grafik jest bardzo mała, jesteśmy więc zdani na swoje własne, co może być dodatkowym utrudnieniem dla niektórych klientów. Ponownie nasuwa się wniosek, że Webnode jest stworzony dla początkujących użytkowników. Jednak osobie, która zna jedynie język polski, może być trudno stworzyć stronę, nie mówiąc już o skontaktowaniu się w celu uzyskania pomocy. Funkcje może nie są skomplikowane, jednak znalezienie niektórych z nich może sprawić problem.
Dużą zaletą jest to, czym zespół Webnode sam się chwali, czyli bardzo łatwa w obsłudze aplikacja oraz możliwość stworzenia swojej własnej strony w mniej niż godzinę. Szablony są całkiem przyjemne dla oka i są podzielone na kategorie. Można w pewnym stopniu dostosować stronę do swoich potrzeb. Jednak nie jestem pewien, czy każdy znajdzie coś dla siebie w przypadku założenia sklepu internetowego. Opcji jest bardzo mało i wszystkie wyglądają podobnie. Ciężko będzie zadbać o oryginalny wygląd naszego marketu. Jest za to zachowana responsywność i można zadbać o SEO, a przynajmniej jego podstawy.
Ceny uważam za dosyć wysokie jak na tak małą ilość funkcji i dostępnych materiałów. Plan Profi nie różni się znacząco od planu Standard, a jego koszt w skali roku jest zdecydowanie wyższy. Przykładowo z WIX-a, który ma o wiele więcej opcji tworzenia strony, możesz korzystać w podobnej cenie, a z WebWave (najlepszego w moim w rankingu kreatora) – tak jak już wspomniałem – w dużo niższej.
Podsumowanie
Webnode nie jest konkurencyjny. Daje za mało możliwości w tworzeniu strony i w porównaniu do innych kreatorów wypada dosyć słabo. Jego konkurencja proponuje znacznie więcej ciekawych i rozbudowanych funkcji. Do wyboru mamy jedynie szablony, z praktycznie żadną możliwością ingerencji w nie – nic innowacyjnego. Muszę za to przyznać, że prezentują się one całkiem nieźle, są przejrzyste i zaprojektowane bardzo starannie. Ich wybór w przypadku tworzenia samej strony internetowej jest dosyć duży.
To, czego nie mogę jednak odebrać Webnode to fakt, że aplikacja jest bardzo łatwa w użytkowaniu. Myślę, że każdy dałby sobie z nią radę. Edycja strony opiera się na szablonach, co ułatwia pracę osobom, które nie czują się dobrze w projektowaniu ładnych stron i nigdy nie miały z tym styczności. Jedną z jego głównych zalet jest to, że kreator pozwala przetłumaczyć Twoją witrynę na różne języki. Możemy też w miarę szybko stworzyć własny sklep internetowy.
Z Webnode korzystało mi się dobrze i w miarę intuicyjnie, ale z każdą chwilą nawarstwiła się ilość ograniczeń – tego nie można przesunąć, tego wstawić, tego usunąć… Potrzeba czasu, by oswoić się z działaniem kreatora. Stworzenie strony w kilka minut – jak reklamuje Webnode, nie jest więc raczej możliwe.
Zdecydowanie brakuje tutaj wielu opcji. Jest zbyt mało grafik czy zdjęć, które można wykorzystać. W przypadku płatnych planów możemy stwierdzić, że nie są one tak atrakcyjne, jak u konkurencji. Ich cena jest taka sama, a nawet w niektórych przypadkach nieco wyższa, a możliwości znacznie mniejsze. Zatem zainteresowani ofertą mogą być jedynie użytkownicy, którzy chcieliby aby większość pracy zrobił za nich sam kreator, a oni nie musieliby poświęcać swojego czasu nad zastanawianiem się, jak to zrobić. Wsparcie jest również nieco rozczarowujące. W tym wypadku przydałoby się ułatwić klientom kontakt z pomocą techniczną, a już szczególnie tym z wykupionymi planami Standard i Profi.
Podsumowując, jeśli chociaż trochę znasz któryś z dostępnych języków, należysz do niewymagających użytkowników, potrzebujesz łatwego w obsłudze kreatora i nie masz wizji czy pomysłu na własną stronę – śmiało możesz wybrać Webnode. Z pewnością spełni Twoje oczekiwania. Jeśli jednak podchodzisz do zadania bardziej ambitnie i chciałbyś mieć większy wpływ na wygląd swojej strony – wybierz inny kreator, który pozwoli Ci stworzenie takiej strony, jakiej oczekujesz.