Weebly opinie – pełna recenzja dla użytkowników na 2023

Ostatnio zaktualizowano: 8 maja, 2024

Ocena:

Weebly to jeden z najpopularniejszych kreatorów stron www na rynku. Został stworzony w przekonaniu, że „każdy powinien mieć możliwość zrealizować swoje pomysły na działalność w internecie”. Bardzo często możemy go dostrzec i poczytać o nim w wielu rankingach, np tutaj: Ranking Kreatorów Stron 2021. Zazwyczaj umieszczany jest w tych samych zestawieniach co Wix. Możemy zauważyć stale rosnącą liczbę klientów, popularność, oraz duże plany dotyczące rozwoju. Jednak czy wszystko jest tak kolorowe, jak się wydaje?

Czym jest Weebly?

Weebly to kreator stron www założony w 2006 roku, z siedzibą w San Francisco. Poza tym firma ma biura w Nowym Jorku, Scottsdale i Toronto. W 2018 roku został przejęty przez firmę Square. Posiadał wtedy 165 000 płatnych subskrybentów. Obecnie obsługuje ponad 50 milionów witryn na całym świecie. Od niedawna dostępny jest również w polskiej wersji językowej.

Bez wiedzy o kodowaniu możesz stworzyć w nim prostą i funkcjonalną witrynę internetową lub sklep do celów prywatnych, czy też dla swojej firmy. Całość pracy w kreatorze opiera się o mechanizm znany z innych tego typu narzędzi, czyli tzw. drag&drop. Automatycznie generowana jest też wersja mobilna każdej witryny.

Dzięki temu, że firma należy do Square, klienci mogą bez problemu prowadzić handel osobisty. Weebly gwarantuje nam pomoc w obowiązkach związanych z prowadzeniem sklepu internetowego, załatwienie spraw związanych z wysyłką produktów, podatkami i zarządzaniem magazynem.

Dostępne są też aplikacje na Androida i iPhone’a, które pozwalają użytkownikom na korzystanie z kreatora na dowolnym urządzeniu. Od 2020 roku Weebly było oferowane w 15 językach: angielskim, francuskim, hiszpańskim, włoskim, niemieckim, portugalskim, polskim, norweskim, holenderskim, duńskim, szwedzkim, chińskim, japońskim, rosyjskim i tureckim.

Dzięki prostemu interfejsowi oraz niewielkiej ilości funkcji i efektów, opanowanie narzędzia nie powinno zająć dużo czasu. Jest to oczywiście wadą, jak i zaletą. Przy takim dualistycznym podejściu możesz obiektywnie ocenić jego przydatność i pokazać, ile ma do zaoferowania, a ile mu brakuje.

 

 

Jak zacząć?

Pierwszą rzeczą, jaką musisz zrobić, jest stworzenie swojego konta. Potrzebne będzie Twoje imię, nazwisko oraz adres mailowy. Po rejestracji pojawiają się dwa okienka. W tym momencie musisz wybrać, czy chcesz założyć zwykłą stronę, czy sklep internetowy.

Następny krok to wybranie jednego z dostępnych szablonów. Jest ich ponad 40, a w przypadku sklepu 34. Pogrupowane zostały w kategorie tematyczne:

  • business
  • portfolio
  • osobisty
  • wydarzenie
  • blog
  • już wkrótce
  • inne

Dostępne szablony są przejrzyste i wyglądają dosyć profesjonalnie. Przestrzeń wykorzystana jest bardzo dobrze, a banery wyglądają ciekawie. Warto je przejrzeć i wybrać odpowiedni dla siebie – tu zdradzę, że nie musi to być ostateczny wybór (ale o tym niżej).

Po dokonaniu wyboru pojawi się opcja, aby wybrać nową domenę lub podłączyć swoją obecną – o ile taką posiadasz. Możesz też kliknąć na krzyżyk i zrobić to później. Kiedy już się z tym uporasz, czas zająć się właściwym dopasowywaniem motywu – zmianą tekstów, układu poszczególnych elementów, grafik, zdjęć itp.

 

 

Pierwsze kroki w edytorze Weebly

Sam kreator nie jest skomplikowany, a jego obsługa nie stanowi dużego wyzwania. Weebly zapewnia, że swobodnie zbudujemy stronę internetową, a ograniczać nas może jedynie wyobraźnia. Znajdziemy w nim wszystkie narzędzia potrzebne do utworzenia wyróżniającej się witryny, bez konieczności posiadania wiedzy technicznej.

Po lewej stronie znajduje się menu funkcyjne. Tutaj możesz wybrać elementy, które chcesz umieścić na stronie, wystarczy „złapać i przeciągnąć”. Na górze widzimy pasek z wyborem grup narzędzi. Znajduje się tam zakładka zbuduj, domyślnie zaznaczona jako pierwsza. Odpowiada za elementy, jakie chcesz umieścić. Następna jest grupa strony, gdzie znajdują się wszystkie podstrony – możesz przełączać się między nimi oraz dodawać nowe. W miejscu zatytułowanym – Motyw znajdziesz opcje zmiany kolorów, motywów i czcionek.
Kolejna zakładka przenosi z edytora do podstrony, jaką jest Weebly App Center. W tym miejscu będziesz mógł pobrać dowolne narzędzie i zintegrować je ze stroną. Jest ich ponad 400. Znajdziesz przeróżne aplikacje z następujących kategorii:

  • eCommerce
  • komunikacja
  • marketing
  • społecznościowe
  • narzędzia idealna funkcja

Spora część aplikacji jest dostępna za darmo. Z reszty będziemy mogli skorzystać dopiero po wykupieniu planu Premium lub po ich opłaceniu.
Jednymi z najciekawszych są – czat na żywo, automatyczne tłumaczenie strony, mapy, szablony do wstawiania audio i filmów w jakości HD, ankiety czy ułatwiające pracę narzędzia do SEO i marketingu. Kolejną zakładką są ustawienia. Dodasz tam redaktorów, edytujesz SEO, edytujesz swoje aplikacje czy zmienisz ustawienia bloga.

 

 

Jak korzystać z Weebly?

Prostota możliwości drag&drop w przypadku tego narzędzia może być zaletą dla amatorów, którzy nigdy wcześniej nie tworzyli stron. Jednocześnie dla bardziej wprawionych okaże się zbyt prosta i ujawni szereg braków, na jakie ma Weebly. A braków jest kilka. Blokowe układanie modułów, czyli brak możliwości na dowolne rozmieszczenie elementów na stronie, przez co nie można zmienić szerokości wybranych elementów, czy ustawić ich inaczej niż “na siatce”. Do tego brakuje jednej z podstawowych funkcji ,,cofnij’’ po wykonaniu jakiejś czynności, może być to dużym utrapieniem i doprowadzić do lekkiej frustracji.

Formatowanie tekstu stanowi wyzwanie. Choć można zmienić rozmiar czcionki oraz ją pogrubić w obrębie jednego elementu, to zmianę tę można wprowadzić tylko w kontekście każdego tekstu na stronie, nie dla wybranego elementu. Przy próbie zmiany koloru przycisku trafisz na ten sam problem. Dodatkowo, aby praca nad stroną przebiegała sprawnie, polecam uzbroić się w zdjęcia oraz grafiki, które chcesz wykorzystać. Kreator Weebly nie ma ich w swojej bazie.

Jednymi z darmowych możliwości kreatora jest dodanie map Google, formularza do newslettera, ankiety, wideo z YouTube czy wyszukiwarki. Ciekawym rozwiązaniem jest też możliwość zmiany szablonu w każdej chwili, nie tracąc przy tym postępów pracy. Wszystko, co napisałeś, pozostanie niezmienne – zmieni się jedynie główny szablon, nawet jeśli zdążyłeś już opublikować swoją stronę.

Co ciekawe, brakuje osobnej podstrony do zarządzania naszym sklepem internetowym.
Zbudujemy go w tej samej zakładce. Dodamy szablon produktów, a dopiero później wyświetli nam się okno z możliwością edycji opisu, ceny czy galerii zdjęć.

 

 

Pozycjonowanie SEO i kody do wpięcia

Oba aspekty stanowią miłe zaskoczenie. W podstawowej wersji masz możliwość ustawienia na stronie głównej oraz w podstronach tytułu, opisu i słów kluczowych – więcej niż jednego. Możesz to zrobić nawet na samym początku pracy. Cieszy możliwość dodawania alt-tekstów do używanych zdjęć i grafik. Wiele kreatorów zapomina, jak ważne może to być dla pozycjonowania. Przydatne jest również miejsce do wklejenia kodów w odpowiednie sekcje (nagłówek i stopka) z innych narzędzi, takich jak kody śledzenia i kody remarketingowe. Niestety brakuje opcji tworzenia mapy strony oraz pliku robots.txt. Jednak czym byłoby mówienie o pozycjonowaniu bez wspomnieniu o responsywności.

Jak działa RWD w kreatorze?

Responsive web design dobrze „odpowiada” na wprowadzanie zmian na stronie. Układ potrafi się sam dostosować, nie ma konieczności na ręczne poprawki z każdą wprowadzoną zmianą. Jest to w dużej mierze (jak nie tylko) zasługa szablonów, które są dopasowane już na starcie. Również wyżej wspomniany blokowy układ dokłada swoje 3 grosze. Dzięki niemu dopasowanie witryny do każdego urządzenia mobilnego tworzy się automatycznie. Jednak nic nie przychodzi za darmo.

Kreator na urządzenia mobilne

Od niedawna Weebly oferuje aplikację na telefon lub tablet, w której możemy edytować nasze strony. Pobranie i zainstalowanie programu jest dosyć szybkie i proste, jednak od razu widać, że zawiera on tylko część dostępnych w kreatorze funkcji. Oprócz tego, że ładuje się dosyć długo, jego użytkowanie jest bardzo mało intuicyjne i już po kilku minutach mamy ochotę go po prostu usunąć. Być może Weebly nadal pracuje nad jego udoskonaleniem i te problemy niedługo znikną, jednak na tę chwile, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z kreatora na komputerze.

Czy Weebly jest darmowy?

Możemy stworzyć swoją stronę za darmo, lecz aby ją opublikować, trzeba wykupić Plan Podstawowy. Do stworzenia własnej prostej wizytówki czy bloga ta subskrypcja byłaby wystarczająca, jednak dalsze kroki są dostępne w wyższych pakietach. Tak naprawdę większość elementów, z których można zbudować stronę jest tu dostępna. Brakuje tylko kilku możliwości, takich jak dodanie własnego wideo HD lub audio, czy wyszukiwarki. Co ważne – nie będziemy mogli zbudować sklepu.

Za co trzeba dopłacić?

Jak w każdym narzędziu internetowym, po wykupieniu planów premium, otrzymujemy większą paletę funkcji i możliwości oraz brak reklam. W zależności od wybranego pakietu mamy dodatkowo statystyki strony, wyszukiwanie w witrynie, dodawanie plików audio i wideo HD, ochronę hasłem, możliwość współtworzenia strony z innymi osobami czy wysyłkę kampanii mailingowej do grupy 500 osób (ale tylko 5 razy w miesiącu). Dostajemy też dostęp do telefonicznej pomocy technicznej, jednak w przypadku osób nie mieszkających w Stanach Zjednoczonych, ta opcja może okazać się dosyć droga. Istotne jest to, że posiadając Plan Premium i wyższe, będziemy mogli skorzystać z wielu dostępnych aplikacji do pobrania w App Center.

Sklep internetowy w Weebly

Wydaje się, że możliwości sklepowe są dobrze rozbudowane w porównaniu do innych kreatorów stron. Jednak tylko na początku. W podstawowej subskrypcji jest to mocno ograniczone. Jeśli wystarczy Ci niewielki sklep, brak systemu płatności, koszyka oraz wielu innych potrzebnych elementów, aby sprawnie prowadzić działalność e-commerce, to rozwiązanie dla Ciebie. Weebly w najniższym płatnym planie rości sobie prawo do 3% opłaty transakcyjnej, dając możliwość sprzedaży tylko 25 produktów. Dopiero najwyższe abonamenty rezygnują z tych opłat i dają nieskończoną ilość artykułów na stronie, czy możliwość zarządzania magazynem. Ponieważ cała reszta funkcji znajduje się w pakietach wyższych, należy zwrócić uwagę, jakie opcje są w którym. Jednak jeśli zdecydujesz się wykupić pakiet Business lub Business Plus, zyskasz możliwość zarządzania swoim sklepem, sprawdzisz zamówienia, ustawisz karty podarunkowe, wybierzesz opcję płatności, ustalisz koszt wysyłki i wiele więcej. Umieścisz nieskończoną ilość produktów na stronie oraz będziesz mógł zarządzać magazynem. Ciekawą opcją jest wysyłanie maili z porzuconych koszyków. Oczywiście ta funkcja jest w najdroższej wersji. Jednak są rzeczy, których nawet najbardziej zaawansowane pakiety nie są w stanie zapewnić.

 

 

Pozostałe funkcje lub ich brak

Stworzenie czegoś bardziej autorskiego, a mniej szablonowego, musi zostać okupione wpisaniem kodu HTML. Słabym rozwiązaniem jest również pisanie artykułów, a raczej ich dodawanie na blog. Za każdym razem musisz dodawać wszystkie elementy od nowa. Brakuje gotowego wzoru artykułu, w który można wkleić treści i obrazki, a kreator sam dopracuje resztę. Pamiętajmy o tym, że blog jest spójny, kiedy posty wrzucamy w tej samej formie. Zdecydowanie brakuje też grafik i zdjęć, których moglibyśmy użyć, aby urozmaicić naszą witrynę. Jednak zdecydowanie większą niedogodnością jest brak możliwości powrotu do poprzedniej wersji strony. Co jeśli opublikujesz coś, czego nie chciałeś lub coś pójdzie nie tak, jak miało? Wtedy czeka Cię kontaktowanie się bezpośrednio z supportem, a to nie jest przyjemne. Dlaczego?

Pomoc techniczna dla Polski praktycznie nie istnieje

Baza wiedzy jest bardzo obszerna. Niestety dostępna jest tylko w języku angielskim i francuskim. Mimo to materiały okazały się w miarę jasne i zrozumiałe. Plusem jest to, że znajdziesz w nich zrzuty ekranu, co zdecydowanie pomoże Ci zlokalizować daną opcję na stronie.

Weebly zapewnia nas o kontakcie ze swoimi użytkownikami 24h na dobę, jednak tak naprawdę odpowiadają na czacie jedynie w godzinach pracy w Stanach Zjednoczonych, co jest sporym utrudnieniem dla każdego, kto mieszka w innej strefie czasowej. Moja próba skontaktowania się z supportem, niestety nie zakończyła się pomyślnie. Czat nie odpowiada (a podobno jest), formularz wysłany o godzinie 13:00 poinformował mnie, że pytam w nieodpowiednim czasie i otrzymam odpowiedź od 24 do 48 godzin. Zadanie pytania przez Social Media (Facebook) przyniosło odpowiedź po 4 godzinach. Pomoc techniczna przez telefon jest tylko w najwyższych pakietach. A skoro o nich mowa, przejdźmy do konkretów i przyjrzyjmy się kosztom korzystania z Weebly.

Jaki jest koszt korzystania z Weebly?

Jak już zostało wspomniane – Weebly nie oferuje możliwości skorzystania z darmowego konta. Znajdziesz w nim 4 płatne pakiety. Pierwszy plan Connect – bardzo podstawowy, za jedyne 5$ za miesiąc (pobierane rocznie) lub 8$ (pobierane miesięcznie). Jednak ta subskrypcja, pozwala tylko na opublikowanie naszej strony i jako jedyna nie posiada darmowej domeny w cenie. Stworzymy dzięki niej prostą witrynę, natomiast sporo funkcji nas ominie. Bardzo istotne jest to, że nie założymy w niej sklepu internetowego, a na naszej stronie pojawiać się będą reklamy Weebly.

Kolejny jest pakiet Pro. Jego koszt to 12$ lub 18$. Ta opcja otwiera przed nami szereg ciekawych możliwości, których nie znajdziemy w podstawowym planie, jak np: dodawanie bardziej zaawansowanych elementów, brak reklam, możliwość utworzenia własnego sklepu internetowego czy dodania edytorów strony. Otrzymamy też wsparcie techniczne oraz nielimitowaną ilość miejsca, a na naszej stronie nie pojawią się już reklamy. W tym pakiecie założymy już sklep internetowy, jednak z bardzo podstawowymi funkcjami. Warto też zauważyć, że obowiązywać nas będzie opłata transakcyjna, która wynosi 3% od każdej sprzedaży.

Pakiet Business za 25$, lub 35$, zawiera już wszystkie dostępne funkcje. W tym pakiecie zyskamy wiele przydatnych opcji, głównie dotyczących naszego sklepu internetowego. Nie pobierana jest prowizja od sprzedaży, możemy zarządzać magazynem, dodać kupony promocyjne i różne warianty produktów, a nasi klienci mogą nas zrecenzować.

Ostatnim planem jest Business Plus, którego cena wynosi już 38$, lub 46$.
Tak naprawdę nie różni się on bardzo od poprzedniego, z taką różnica, że będziemy mogli stworzyć kampanie mailingowe oraz dostać informację o porzuconych przez użytkowników koszykach. Dziwi zatem aż taka różnica w cenie.

 

 

Czy warto korzystać z Weebly?

Łatwy i prosty w obsłudze? Tak
Opublikujesz stronę w kilka minut z prostego szablonu? Tak
Stworzysz swoją indywidualną stronę? Nie
Poczujesz się, jakbyś tworzył dzieło? Nie
Czy stworzysz swoją stronę za darmo? Nie

Czy warto?

Nie ma jednej odpowiedzi. Jeśli szukasz miejsca, gdzie w kilka kliknięć stworzysz stronę lub wizytówkę swojej firmy i nie zależy Ci, aby się wyróżniała na tle konkurencji, to dobre miejsce dla Ciebie. Jest prosty, minimalistyczny i łatwy w użytkowaniu, lecz jednocześnie nie jest tak bardzo intuicyjny, jakby się mogło wydawać. Odnalezienie wielu, nawet najbardziej  banalnych funkcji sprawiło mi problem. Plusem są szablony, które prezentują się dobrze, a ich wybór jest całkiem spory. 

W przypadku, kiedy preferujesz indywidualne podejście i chęci rozwijania własnej strony,muszę odradzić korzystanie z Weebly. Brakuje w nim wielu, nawet tych podstawowych funkcji i materiałów, bez których nie stworzysz profesjonalnie wyglądającej witryny. Kolejnym minusem jest support. W razie napotkania problemu, bardzo ciężko skontaktować się z nim przez chat, a jeśli spróbujesz się dodzwonić, bądź pewien, że dostaniesz dosyć spory rachunek za telefon.

Muszę za to przyznać, że mocną stroną Weebly jest to, że pozwala nam na skonfigurowanie strony za pomocą kodu HTML i CSS, a nawet wyeksportowanie jej do edycji na innej platformie. Jednak z tej opcji skorzystają jedynie bardziej doświadczeni użytkownicy. App Center to kolejny plus Weebly. Oferuje wiele dodatkowych opcji zwiększających możliwości Twojej witryny, a ich dodawanie jest banalnie proste.

Cenowo Weebly wypada zdecydowanie gorzej niż reszta kreatorów dostępnych na rynku. W najtańszym planie nie znajdziemy żadnych dodatkowych funkcji, ani nie stworzymy swojego sklepu. Plan Pro, który kosztuje podobnie, jak w przypadku innych kreatorów, oferuje nam dużo mniej niż konkurencja. Jeśli chodzi o najdroższe plany, kosztują one zdecydowanie więcej niż u innych. Jak dla mnie, za tę cenę powinniśmy się spodziewać fajerwerków, a obecnie jedyne, co możemy zrobić, to się rozczarować.

Podsumowanie

Jeśli chcesz szybko stworzyć własną stronę i nie angażować się bardzo w jej projektowanie, Weebly jest dla Ciebie. Jeśli należysz do wymagających użytkowników i chcesz, aby Twoja witryna wyglądała oryginalnie i profesjonalnie, raczej nie będziesz usatysfakcjonowany. Szybciej zniechęcisz się do wszelkich kreatorów i będziesz skłonny wydać tysiące złotych na projekt i kodera. A to nie jest konieczne, kiedy są dostępne inne naprawdę dobre narzędzia. Chcesz dowiedzieć się jakie? Sprawdź nasz ranking i wybierz kreator idealny dla Ciebie.

 

Przeczytaj także:

Opinie o WebWave

Opinie o Wix