Jak założyć sklep internetowy?
Sklep internetowy. Bardzo popularny temat. Szczerze mówiąc zdziwiłem się gdy okazało się, że jeszcze ani razu nie poruszyłem tej kwestii we właściwy sposób. Oczywiście wspominałem o możliwości jego posiadania, ale nigdy nie poświęciłem na to całego artykułu. Nie ma na co czekać. Przyszedł czas by to zmienić.
Jak się zapewne domyślacie, temat e-commerce jest bardzo obszerny. Posiada wiele rozgałęzień. Postaram się jednak wyjaśnić najważniejsze aspekty w jak najbardziej przejrzysty sposób.
Co to jest e-commerce?
Zaczniemy od podstaw, czyli od wyjaśnienia sobie głównego pojęcia. Mówiąc prosto, e-commerce określa elektroniczne formy handlu. Zastosowanie tego pojęcia wciąż nabiera większego sensu? Dlaczego? Życie w tzw. wirtualnym świecie wciąż się rozwija. Coraz częściej wybieramy zdalne formy pracy, szkoleń…no i oczywiście zakupów.
Dzięki internetowej metodzie zaprezentowania swojej oferty, mamy możliwość trafienia do szerszego grona odbiorców. Nie jesteśmy wtedy ograniczeni wyłącznie do naszych lokalnych odbiorców.
Od czego zacząć?
Jeśli decydujemy się na założenie sklepu internetowego, to pierwsze co musimy zrobić to oczywiście mieć na niego pomysł, ale nie chodzi mi tutaj o jakąś spontaniczna myśl w stylu: „O mam pomysł. Założę sklep i będę na nim zarabiać”. Trzeba podejść do tego z głową
Rzecz jasna niektórzy podejmują takie szybkie decyzje odnośnie swoich działań biznesowych, ale nie zawsze pójdą one po naszej myśli.
Jest to w końcu skok na głęboką wodę. Jak już wspominałem, e-commerce non stop się rozwija. Ofert sprzedażowych w internecie powstaje coraz więcej, a co za tym idzie, jeśli nie będziemy mieć konkretnego pomysłu na nasz biznes, to nie mamy zbyt dużych możliwości na „wybicie się”.
Zanim więc przejdziemy do jakiś konkretnych działań, musimy sobie zadać kilka pytań:
Dlaczego chcemy założyć sklep internetowy?
Odpowiedzi na to pytanie może być tak naprawdę wiele. Może najzwyczajniej chcemy zarobić?…A może mamy jakąś pasję/ umiejętności, którymi chcielibyśmy się podzielić?
Często też to bliscy motywują nas do podjęcia jakiegoś większego przedsięwzięcia, ponieważ widzą w naszych umiejętnościach potencjał na biznes.
Ważne jest jednak aby powód był sensowny.
Co chcemy sprzedawać?
Czy będzie to produkt? Materialny lub niematerialny? A może usługa?
Zanim zabierzemy się za zakładanie sklepu, musimy znać jego ofertę.
Pomoże nam to w ogólnej organizacji całego planu działania, ale też pozwoli na stworzenie odpowiedniego projektu strony. Bez tego nie będziemy do końca wiedzieć jak dokładnie ma on wyglądać. Czy ma być rozbudowany, czy wręcz przeciwnie? W jaki sposób rozplanować kompozycję naszego sklepu internetowego, jego nawigacje, podstrony?
Warto zastanowić się, czy ma być ona prosta, czy artystyczna. Jak dokonać takiego wyboru? Znajomość naszej oferty ma nam właśnie w tym pomóc, ponieważ styl wizualny strony bardzo często jest dostosowywany do branży, w jakiej działamy lub staje się wręcz odzwierciedleniem marki.
Co wyróżnia nas i nasz produkt od pozostałych?
Tutaj wszystko zależy od tego co będzie tym „produktem”.
Jeśli już to ustaliliśmy, to teraz przyszedł czas na to, by zastanowić się, co tak naprawdę wyróżnia go od pozostałych. Jeśli jest to tzw. ręczna robota, to powinno być to dla nas o wiele prostsze.
Zdecydowanie więcej trudu przysporzy nam jeśli nasze przedmioty lub usługi, które mają zostać zaprezentowane w naszym sklepie internetowym, są często spotykane, powszechne…czyli po prostu osoba zainteresowana będzie miała duży wybór i niekoniecznie zdecyduje się na naszą propozycję.
Tak naprawdę po to to właśnie jest. Zadanie sobie tego pytania – Co wyróżnia nasz produkt? Jeśli zrobimy to wcześniej, będziemy wiedzieli:
- po pierwsze jakie mamy szanse na rynku
- po drugie jak możemy wyprzedzić konkurencję oraz w jaki sposób się zareklamować
Do kogo kierujemy naszą ofertę?
Ten krok jest równie ważny jak wszystkie pozostałe. Musimy być świadomi swego odbiorcy/konsumenta. Czego potrzebuje? Co lubi? Gdzie można go spotkać? Gwarantuję, że przyda nam się to nie tylko do samego tworzenia projektu sklepu internetowego i jego stylistyki, ale też do późniejszej promocji, a nawet samych jej kanałów – wpisy gościnne na innych stronach, reklamy w mediach społecznościowych, banery w wersji “na żywo” itp.
Jeśli mamy większy wpływ na nasz produkt i jego tworzenie to możemy też zastanowić się nad dodaniem mu unikatowych aspektów, które szczególnie zwrócą uwagę naszego docelowego klienta.
Czasem nie musi też to być sam produkt. Może to być też forma pakowania, wysyłki, cena, a nawet sam sposób prezentacji na stronie.
Należy zbadać jakie czynniki są decydujące w przypadku naszej grupy docelowej – na co zwraca największą uwagę i co ostatecznie determinuje jej decyzje o zakupie.
Model biznesowy sklepu internetowego
Kiedy już ustalicie sobie, do kogo chcecie kierować swoją ofertę, gdzie Wasi odbiorcy najczęściej przebywają, czego oczekują, co jest im potrzebne etc. możemy zacząć się zastanawiać jaki model biznesowy sprawdzi się Wam najlepiej – tak żeby nie tylko zdobyć klientów, ale też zauważyć z tego pewne zyski.
Na ten moment do tych najbardziej powszechnych modeli zaliczyłbym:
- B2B ecommerce – to forma, w której współpracujemy z innym biznesem (lub wieloma). Mogą to być hurtownie, detaliści, albo np. nabywcy biznesowi. Nie mamy tu bezpośredniego kontaktu z ostatecznym klientem zakupującym określony (pojedynczy produkt)
- B2C ecommerce – to już bezpośredni konsumentem (business-to-consumer). W przypadku zakupów online B2C będzie dotyczył transakcji zawieranych między sprzedawcami internetowymi a ich klientami.
- Sprzedaż na giełdach internetowych – mówię tu oczywiście o popularnych giełdach, takich jak eBay, Amazon czy np. na polskim rynku Allegro. Znajdziemy tu różne produkty i różne grupy odbiorców.
- Dropshipping – w tym modelu zadania są podzielone. Możemy prowadzić sklep internetowy i współpracować z hurtownią dropshippingową – my sprzedajemy, hurtownia, magazynuje i wysyła do klienta. Więcej na ten temat znajdziecie w moim artykule, który jest właśnie poświęcony temu tematowi.
- DTC – model biznesowy oparty na bezpośrednim kontakcie z konsumentem. Nie ma tu więc mowy o jakimkolwiek pośredniku – czy to sprzedawcy detalicznego, czy hurtowego
Jaką formę ma mieć nasz sklep?
Tutaj mamy kolejną kwestię do rozpatrzenia. Czy chcemy mieć sklep internetowy z prawdziwego zdarzenia, czy po prostu zależy nam na sprzedaniu kilku rzeczy. Od razu mówię, że w tym drugim przypadku zdecydowanie lepiej sprawdzą się aplikacje typu Vinted lub Allegro, czy też pojedyncze ogłoszenia na tego typu platformach.
Jeśli jednak faktycznie chcemy wejść w e-commerce i założyć własny sklep internetowy to tak jak już wcześniej podświadomie sugerowałem, najlepszym rozwiązaniem będzie założenie strony internetowej. Dzięki temu nasza oferta będzie w 100% pod naszą kontrolą. To my decydujemy o formie sprzedaży, opisach produktów/usług i kompletnej realizacji.
Tutaj należy jednak podjąć jeszcze jedną decyzję. Kto wykona tę stronę? Czy zrobimy to sami, czy może zdecydujemy się na zlecenie tego specjaliście?
Jak (i czy w ogóle) chcemy promować naszą platformę sprzedażową?
Jeśli nasz sklep internetowy powstał jedynie hobbystycznie, to raczej nie będzie nam zależało na jego promowaniu. Nie zmienia to jednak faktu, że ja osobiście polecałbym jednak podjąć jakieś kroki, aby nasze starania były najzwyczajniej w świecie bardziej opłacalne. Możemy oferować usługi i tworzyć produkty, które wliczają się do naszych pasji, ale prowadzenie sklepu wiążę się z finansami i formalnościami, które musimy z czegoś pokrywać…nie wspominając już o zysku.
Poza tym gdy widzimy, że funkcjonowanie naszego sklepu internetowego przynosi jakieś rezultaty, to czujemy większą motywację lub po prostu jej nie tracimy. Chcemy, aby nasza oferta była jeszcze lepsza i atrakcyjniejsza do rozważenia.
Promowanie strony internetowej
W przypadku gdy istnienie naszej witryny e-commerce ma na priorytetowym celu zarabiać dla nas pieniądze to wdrożenie reklam jest tutaj niezwykle ważne. Szczegolnie jeśli nie mamy jeszcze zbudowanej sieci kontaktów. Osoby prowadzące działalność stacjonarną i poszerzające ją na tą w wersji online mają tutaj trochę prościej.
To, na którą reklamę powinniśmy postawiać większy nacisk, będzie zależeć od samego produktu i grupy docelowej, do której jest skierowany
Czy stawiamy na standardowe formy reklam, czy kładziemy nacisk na aktywność w social mediach…i których?
Poza zwykłymi postami, prezentującymi naszą ofertę, możemy też umieszczać inne treści. Lepiej jednak będzie jeśli będą one w jakiś sposób nawiązywały do naszej działalności w sieci.
Można też rozważyć reklamę bezpośrednio w mediach społecznościowych- np. na Facebooku lub Instagramie.
To są podstawowe „rozmyślenia”. Może ich być zdecydowanie więcej. Wiele zależy od naszego produktu/ usługi, więc niestety nie jestem tutaj przełożyć wszystkiego, tak że będzie pasowało do każdego z Was.
Pamiętajcie też, że prowadzenie social mediów i dodatkowego contentu na stronie (najlepiej takiego z uwzględnieniem SEO) pomoże również w budowaniu zasięgów organicznych.
Ile kosztuje sklep internetowy?
Od tego ile zapłacimy za naszą stronę e-sklepu, zależy przede wszystkim to, w jaki sposób będzie ona powstawała. Czy zdecydujemy się zrobić ją samodzielnie, czy jej wykonanie zlecimy komuś innemu. Możemy też skorzystać z form pośrednich, które umożliwiają założenie sklepu internetowego „u siebie”. Mam tutaj na myśli m.in. Shopify. – Więcej na temat platform e-commerce do stworzenia sklepu internetowego znajdziecie w moim artykule.
Na koszta założenia sklepu i samego jego funkcjonowania, składa się jeszcze kilka aspektów, a mianowicie: domena, hosting, certyfikat SSL, czy też same składki na ZUS.
Warto poświęcić trochę czasu na znalezienie jak najkorzystniejszej oferty. Dlaczego? Rozstrzał cenowy jest naprawdę imponujący. O czym mogliście się przekonać, czytając mój artykuł o koszcie zlecenia strony internetowej. Jeśli rozpatrzymy więcej propozycji i poddamy je analizie, to może akurat któraś z nich będzie oferowała niezbędne nam narzędzia (i nie tylko) w pakiecie.
Co musi mieć sklep internetowy?
Sklep internetowy musi mieć przede wszystkim „produkt” do zaoferowania…ale to nie wszystko. Jeśli chcemy założyć e-sklep w formie strony internetowej, powinniśmy pamiętać o takich aspektach jak domena i hosting strony (wspominałem o tym przed chwilą, kiedy mówiliśmy sobie o koszcie założenia strony dla sklepu internetowego). To pierwsze przede wszystkim dla budowania rozpoznawalności marki (posiadając swój e-sklep, warto mieć ciekawą i zapadającą w pamięć nazwę), a to drugie dla dobrego funkcjonowania witryny (Przypominam, że hosting jest naszą „przestrzenią” na serwerze).
Powinniśmy też pamiętać o dobrej jakości zdjęciach produktu lub tych zwyczajnie nawiązujących do naszej oferty. Zdecydowanie lepszym odbiorem cieszą się rzeczy zaprezentowane w atrakcyjny sposób. W przypadku niektórych produktów możemy skorzystać z pomocy modeli (jeśli są to ciuchy, mogą być to też ewentualnie manekiny, które później usuniemy w postprodukcji zdjęć), zastosować ciekawe kompozycje lub nawet postawić na krótkie wideo.
Tak jak już mówiłem w jednym z nagłówków, nasza strona powinna posiadać co najmniej kilka metod płatności i odbioru zamówienia (ważne przede wszystkim w przypadku produktów fizycznych).
Pamiętaj o RWD
Ten nagłówek pojawia się w wielu moich publikacjach, ale to właśnie świadczy o tym jak bardzo istotne jest uwzględnienie użytkowników urządzeń mobilnych, podczas projektowania e-sklepu.
Bardzo często wchodzimy na witryny sklepowe gdy jesteśmy w drodze, chociażby do pracy. Jeśli nie stworzymy responsywnej wersji naszego sklepu, to możemy stracić wielu klientów.
Poza tym korzystając z social mediów do promocji naszej oferty zazwyczaj załączamy link przekierowujący…a gdzie najczęściej sprawdzamy nasze media społecznościowe? Na telefonie. Przynajmniej tak wynika ze statystyk.
Regulamin e-sklepu
Tworząc platformę e-commerce, należy też stworzyć treść regulaminu, który będzie można podpinać podczas składania zamówienia. Dzięki temu unikniemy potencjalnych nieporozumień i pretensji skierowanych w naszą stronę (od klienta).
Posiadając informacje o polityce firmy i sposobie składania oraz realizacji zamówienia, nie tylko usprawniamy swoją pracę. Nadajemy swojej działalności autentyczności, a potencjalnemu konsumentowi zapewniamy w ten sposób poczucie bezpieczeństwa.
Jakie wybrać formy dostawy i płatności w sklepie internetowym?
Powiedziałbym, że im więcej, tym lepiej. Każdy z nas ma inne przyzwyczajenia.
Jedni wolą płacić gotówką, inni elektronicznie.
Ja osobiście preferuję płatność przed dostawą, ale wiele osób czuje się bezpieczniej, wybierając opcję za pobraniem, więc na pewno zakładając sklep internetowy, powinniśmy rozważyć te dwie formy.
Teraz kolejne pytanie. Z jakich opcji płatności online będzie mógł skorzystać nasz konsument. Czy będzie to wyłącznie przelew standardowy, czy może jeszcze Blik, PayPal lub inne narzędzie/aplikacja. Najlepiej będzie umożliwić przynajmniej te trzy pierwsze, ale wszystko w ramach naszych możliwości. Możemy przecież je poszerzać z czasem (oczywiście np. kreator, z którego korzystamy umożliwia nam takie integracje).
E-sklep jako „przedłużenie” sklepu stacjonarnego
Jeśli posiadacie sklep stacjonarny-„fizyczny” to nic nie stoi na przeszkodzie, aby poszerzyć swoje zasięgi i zaproponować klientom skorzystanie z Waszej oferty w sposób wirtualny.
Bardzo dużo firm korzysta z takiej możliwości. Nie tylko te duże. Nawet te lokalne.
Istotna jest tu jednak dobra organizacja. Jeśli proponujecie bieżący zakup produktów, to musicie dopilnować, aby asortyment „na miejscu” zgadzał się z tym w e-sklepie lub był możliwy do wykonania w określonym czasie.
Jeśli nie będziemy nad tym panować może zapanować chaos i istnieje prawdopodobieństwo, że w ten sposób zrazimy do siebie niektórych klientów.
Mimo wszystko uważam, że jest to bardzo dobre rozwiązanie. Sama jego popularność o tym świadczy.
Strona www dla sklepu internetowego
Jeśli faktycznie zdecydujecie się na posiadanie własnej witryny www, a nie założenie konta na jednej z popularniejszych (lub też nie) platform lub aplikacji zakupowych, to teraz przyszła pora zastanowić się jak chcemy wykonać swój projekt strony.
Oczywiście pierwszą i najstarszą metodą będzie kodowanie. Jeśli się na tym znacie lub macie kogoś, kto mógłby się tym zająć to już wszystko jasne. Oczywiście w tym drugim przypadku będziecie już musieli liczyć się z kosztami. Drugą opcją są narzędzia typu WordPress. Popularne, ale po własnych doświadczeniach stwierdzam, że nie jestem ich fanem. Nie będę rozpisywał się tu dlaczego (Jeśli Was to ciekawi możecie zerknąć na mój artykuł). No i ostatni typ narzędzia, o którym powiem, który możecie wykorzystać do stworzenia strony sklepu internetowego to oczywiście kreatory (w końcu nazwa mojej strony zobowiązuje). Ich do wyboru mamy naprawdę dużo.
Część z nich skupia się bardziej na umożliwieniu tworzenia prywatnych stron, a inne typowo na e-commerce. Są jednak też takie, które spełnią jedną i drugą potrzebę. Te uważam za najlepszy wybór, ale oczywiście jeśli jeśli jesteście nastawieni tylko i wyłącznie na sprzedaż, to te drugie też się sprawdzą.
Który kreator wybrać?
Tutaj czynników, które przesądzą o samej decyzji, będzie sporo. Pierwsza, jaka przychodzi mi do głowy (i zapewne większości z Was również) to cena, ale równie ważne są też możliwości oraz potrzeby (nasze i odbiorców, czyli potencjalnych klientów). Stosunek tych trzech elementów będzie kluczowy. Jeśli chcecie sprawdzić, jakie kreatory polecam, najlepiej będzie, jak sprawdźcie mój ranking.
Sklep internetowy – podsumowanie
Myślę, że temat sklepu internetowego jest jeszcze niewyczerpany i na pewno powrócę do Was z tematami poszerzającymi wiedzę w tej kwestii. Niedługo rusza też mój ranking e-commerce, także tam również serdecznie zapraszam.
Co do tego artykułu mam nadzieję, że dowiedzieliście się czegoś o sklepie internetowym i jak podejść do swojego pomysłu na niego – Czy jest dobry? Czy trzeba nad nim jeszcze popracować?
Posiadanie witryny e-commerce to nie lada wyzwanie i trzeba tutaj ważyć swoje siły na zamiary, ale jeśli przygotujemy się do tego jak należy, to sądzę, że opłaca się tego podjąć.