10 kroków do sukcesu, czyli co musisz wiedzieć przed stworzeniem strony internetowej?
Posiadanie własnej strony internetowej z roku na rok staje się coraz bardziej popularne.
Już nie tylko firmy korzystają z tej formy autoprezentacji.
Dzięki takim udogodnieniom, jakim stały się kreatory stron internetowych, projektowanie nie jest już takie trudne i mogą zająć się nim nawet Ci, którzy nie znają języka kodów. Są jednak rzeczy, które zdecydowanie powinniśmy wiedzieć przed stworzeniem strony internetowej.
Co do nich należy? Przekonacie się w tym artykule.
Od razu chciałem zaznaczyć, że nie są one uporządkowane “wagowo”-po prostu każdy z tych kroków jest istotny w prawidłowym funkcjonowaniu naszej witryny WWW.
No to zaczynamy!
1. CMS
Jego pełna nazwa to content management system. W Polsce jest również znany pod nazwą “system zarządzania treścią”.
Możecie się teraz zastanawiać, dlaczego powinniście wiedzieć o jego istnieniu przed założeniem strony internetowej.
Już spieszę z wyjaśnieniem.
CMS to oprogramowanie, które umożliwia łatwe utworzenie, ale też i dalsze prowadzenie strony WWW. Poza tym wpływa on na wprowadzanie aktualizacji i rozmaitych rozszerzeń.
To za pośrednictwem tego systemu zyskujemy możliwość dodawania lub zmieniania wpisów, zdjęć lub np. materiałów wideo.
Jest to znaczne udogodnienie, ponieważ dzięki systemowi zarządzania treścią nie musimy już brać pod uwagę kodowania, aby stworzyć lub edytować projekt platformy internetowej.
Dobrze, ale co dokładnie kryje się za tym pojęciem?
Jeśli miałbym podawać konkretne przykłady, to na pewno wspomniałbym o kreatorach takich jak: Wix, WebWave, które nawet w swojej domenie ma zawarte “CMS”-> webwavecms.com, czy równie popularny WordPress.
Wybierając jedno z tych narzędzi (nie koniecznie jedno z tych trzech-> możecie skorzystać z mojego rankingu) warto zwrócić uwagę na udogodnienia, jakie oferuje oraz to czy są one dostępne od ręki, czy wymagają zainstalowania dodatkowych wtyczek lub wykupienia specjalnych pakietów.
2.Hosting i domena strony internetowej
Połączyłem te dwa pojęciu z dwóch względów- po pierwsze są one od siebie zależne i powinny “żyć w kooperacji”, a po drugie 10 kroków (w tytule) brzmi lepiej niż 12.
Już kiedyś tłumaczyłem, czym jest domena i hosting, ale dla niewtajemniczonych mogę się powtórzyć.
- Domena będzie wizytówką naszej strony, coś jak imię witryny (nazwastrony.pl)
- Hosting, czyli miejsce na serwerze, które jest nam udostępnione dla naszej strony internetowej.
Wyjaśniłem Wam pojęcia. Przejdźmy teraz do rzeczy.
W przypadku wyboru nazwy domeny polecam postawić na coś charakterystycznego.
Najlepiej, żeby nawiązywało to do naszej firmy/marki.
Sama nazwa nie powinna być też długa. Dzięki temu lepiej zapadnie w pamięć. Należałoby też wybrać odpowiednie rozszerzenie domeny, czyli tzw. końcówkę. Jak się zapewne domyślacie .pl i .com są w Polsce najbardziej popularne.
Z kolei mówiąc o hostingu, powinienem podkreślić, że w ogólnej ofercie mamy kilka możliwości, a mianowicie:
- Serwer współdzielony-znacznie tańszy, ale najprawdopodobniej nie będzie działał zbyt sprawnie z powodu przeciążenia.
- VPS- wirtualna maszyna serwerowa. Tutaj możemy sami wybrać parametry naszego serwera (z czasem zmniejszyć je lub zwiększyć).
- Hosting dedykowany- znacznie droższy, ale jednocześnie najprawdopodobniej najbezpieczniejszy. Otrzymujemy wtedy własną maszynę (fizyczną) i stajemy się całkowicie niezależni.
3. SEO na stronie internetowej
Przed opublikowaniem strony internetowej, a nawet jej zaprojektowaniem warto zastanowić się, jak bardzo istotne jest dla nas SEO. Jeśli zależy nam na dobrym wypozycjonowaniu to powinniśmy zwrócić na to swoją uwagę.
Dlaczego już wtedy?
Na SEO na naszej stronie mają wpływ nie tylko teksty i słowa kluczowe, ale także grafiki i cała oprawa.
Aby wszystko funkcjonowało jak najlepiej, już od samego początku powinniśmy opracować całą koncepcję działania naszej witryny WWW, w kierunku SEO. Dzięki temu zachowamy spójność contentu na dłuższy czas.
Poza tym należy też pamiętać o istnieniu meta-opisów, alternatywnych opisach zdjęć, stosowaniu hierarchii nagłówków, czy nawet wybraniu “przyjaznego” (bardziej klikalnego) adresu URL.
To wszystko przyczynia się do podniesienia naszego SEO.
4. Struktura i oprawa wizualna strony internetowej
Jest to ważny aspekt naszej strony internetowej. Znacznie lepszym odbiorem cieszą się platformy WWW, które przykuwają uwagę swoim wyglądem.
Mawia się, że liczy się wnętrze (w przypadku strony internetowej będą to treści). Oczywiście jest to jak najbardziej prawda, o czym świadczy m.in. wcześnie wspomniane SEO, ale to wygląd przyciąga naszą pierwszą uwagę.
Warto więc zadbać o to, aby zmotywował on naszego odbiorcę do zaangażowania się w resztę treści, które oferujemy na naszej stronie.
5. Kto robi stronę internetową?
Tytuł nagłówka może brzmieć trochę enigmatycznie, ale chodzi mi najzwyczajniej w świecie o ustalenie tego, kto zrealizuje projekt strony internetowej.
Wspominałem już o kreatorze i kodowaniu. Teraz wystarczy tylko, że rozwinę tę myśl.
Do tych najdłuższych stażem możliwości tworzenia strony należy, jak się zapewne domyślacie, zlecenie jej wykonania programiście. Stworzenie takiej platformy zajmie dłuższą ilość czasu, ponieważ powstaje ona dosłownie od zera. Wszystko zależy też od poziomu, który ma ona sobą reprezentować i jej złożoności.
Znacznie szybsze w otrzymaniu rezultatów będzie przekazanie zadania jej wykonania osobie pracującej na narzędziach typu kreator stron.
Kolejną opcją, czyli tą, którą zdecydowanie bardziej polecam jej wykonanie i opublikowanie strony samodzielnie.
Nie dość, że nasza kontrola nad całym projektem będzie najpewniejsza, to na dodatek wiele na tym zaoszczędzimy.
Za przykład może nam tu posłużyć kreator WebWave. Już korzystając z bezpłatnego pakietu, jesteśmy w stanie skorzystać ze wszystkich funkcji, jakie ma w ofercie. Jeśli jednak chcielibyście mieć swoją, spersonalizowaną domenę (jeśli uważnie czytaliście, to wiecie, że jest to jak najbardziej wskazane) to najbardziej opłaca się wykupić pakiet premium, ponieważ w nim mamy domenę .pl za darmo na rok.
6. Cel istnienia strony internetowej
Zanim stworzymy stronę, powinniśmy wiedzieć, dlaczego chcemy aby ona powstała.
W ostatnim artykule, który dotyczył kosztów zlecenia wykonania strony internetowej, wspominałem o ich różnych formach. Mam tutaj na myśli Landing Page, Wizytówkę lub np. Bloga.
Samo to jest już pewnego rodzaju wyznacznikiem celu strony…ale dlaczego w ogóle uważam, że jest to istotna rzecz do ustalenia?
Jeśli wiemy w jakim (przede wszystkim) celu ma nam służyć zaprojektowana strona to będziemy w stanie lepiej opracować całą jej koncepcje i proces działania/ funkcjonalność.
Przykładowo jeśli strona, która ma powstać, ma być wyłącznie naszą (lub naszej firmy) wizytówką to w zupełności wystarczy nam strona główna, ewentualnie z jedną podstroną.
Z kolei jeśli ma to być np. platforma dla dużej korporacji, to najprawdopodobniej będzie ona dość obszerna. Trzeba wtedy zastanowić się nad całą nawigacją strony i contentem.
7. Content strony internetowej
Skoro już wspomniałem o contencie… Zanim zabierzemy się za tworzenie strony internetowej, warto zastanowić się, jakie dokładnie treści chcemy na niej umieścić.
Przypuszczalnie planujemy, aby nasza witryna opierała się przede wszystkim na postach blogowych. Może wydawać się to proste, ale nawet za tak mało skomplikowanymi stronami często kryje się wiele pracy.
Należy wiedzieć o czym chcemy pisać. Czy mają to być teksty “spontaniczne” czy może cykle tematyczne.
Wszystko powinno mieć swój porządek.
Jeszcze więcej pracy przy planowaniu contentu jest w przypadku dużych wydawnictw. Poza samym podziałem na kategorie, znajdziemy tam przynajmniej kilka odgałęzień.
Na dodatek warto też zastanowić się nad contentem na social mediach. Najlepiej sprawdza się zabieg, w którym są one “wsparciem” dla udostępnianych na stronie materiałów. Niektórzy jednak preferują odcięce tych dwóch źródeł. Oczywiście jeśli zrobimy to z rozmysłem, to nam się to najprawdopodobniej sprawdzi.
Poza tematami na swoje główne platformy firmy często opracowywują tematy na tzw. zapleczówki, czyli strony, które nawiązują do firmy/marki, tak aby jeszcze więcej odbiorców mogło do nich trafić.
8. Grupa docelowa strony internetowej
Bardzo istotne w tworzeniu strony, a raczej przed jej stworzeniem jest wybranie swojej grupy docelowej.
Dlaczego? Określenie swojego targetu pozwala nam się bardziej sprecyzować.
Warto zacząć już przy samym projekcie.
Będziemy mogli dostosować wtedy wygląd strony i sposób jej działania pod głównych odbiorców, a tym samym zyskamy większe szanse na to, że zainteresują się tym, co mamy do zaoferowania.
9. Responsywność strony internetowej
Ci co czytają mnie regularnie, będą wiedzieli, co mam na myśli.
Responsywność strony, czyli tzw. RWD to nic innego jak dostosowanie widoku strony do urządzeń mobilnych.
Dlaczego to takie ważne przy tworzeniu strony?
Nie da się ukryć, że coraz więcej osób przeglądając internet, częściej korzysta z telefonów niż komputera.
Jesteśmy cięgle w ruchu, więc jest to dużo bardziej praktyczne. Tak samo w przypadku gdy zlecamy komuś wykonanie strony lub gdy decydujemy się wykonać ją sami powinniśmy uwzględnić opcje RWD.
Co ciekawe niektórzy tworzą strony z naciskiem na urządzenia mobilne i to właśnie ta responsywna wersja jest dla nich wtedy priorytetowa.
10. Zabezpieczenie strony internetowej
Nie chodzi mi tu o żadne polisy OC czy AC. Rzecz tyczy się innego rodzaju zabezpieczeń.
Zanim wybierzemy firmę lub freelancera do zlecenia mu wykonania strony….albo po prostu kreator, na którym zrobimy to sami, powinniśmy zapoznać się z zagrożeniami, jakie czyhają na naszą stronę i jak się przed nimi zabezpieczyć.
Najlepiej będzie więc gdy wybierzemy ofertę, która da nam wszystko w pakiecie. Co mam między innymi na myśli mówiąc “wszystko”?
Na pewno hosting i domena są pewnego rodzaju zabezpieczeniem, ale o tym już mówiłem. Bardzo ważny dla naszej strony będzie SSL, ponieważ bez tego Google będzie sugerować użytkownikom internetu, że nasza witryna jest niebezpieczna.
Co jeszcze?
Ważne jest oprogramowanie, na którym pracuje nasza strona. Powinno być ono regularnie aktualizowane.
Poza ogólnymi systemami zabezpieczeń strona powinna być monitorowana 24/7.
Sami raczej nie chcielibyśmy się tym zajmować, szczególnie jeśli się na tym nie znamy. Lepiej zostawić to specjalistom.
Niestety czasem dochodzi do awarii lub ataków na witryny WWW. Możemy wtedy stracić część zmian, które wprowadziliśmy.
Jak temu zapobiec?
Musimy zadbać o to, żeby zachowywane zostały kopie zapasowe.
Przykładowo korzystając z WordPressa, wykonujemy je samodzielnie, a z kolei w przypadku kreatora od WebWave są wykonywane bez naszej ingerencji i przechowywane na serwerze.
Podsumowanie
No dobrze…przedstawiłem Wam najważniejsze kroki, które trzeba odhaczyć przed tworzeniem strony.
Poza nimi przed założeniem strony internetowej możecie również zrobić lekki research i sprawdzić jak wyglądają i funkcjonują strony o podobnej tematyce do tej Waszej…ale proszę bez żadnych plagiatów.
Oczywiście polecałbym Wam zastanowić się jeszcze indywidualnie nad tym czego dokładnie potrzebuje Wasza strona WWW, ponieważ każda witryna ma stałe punkty, ale są też te, które wyróżniają ją od reszty i warto je uwzględnić.
Działajcie!