Doświadczenie użytkownika (User Experience – UX) to w przypadku strony internetowej całość wrażeń osoby, która korzysta z witryny. Na dobre UX składa się wiele czynników – od wyglądu graficznego, przez łatwość nawigacji, kończąc na szybkości ładowania się strony. Trzeba się skupić nad tym zagadnieniem już na wstępnym etapie tworzenia projektu. 

Bez wątpienia jest to jeden z ważniejszych aspektów tworzenia strony – w końcu powstaje ona z myślą o użytkownikach. W tym wpisie chciałbym skupić się na dobrych praktykach, dzięki którym Twoja strona stanie się przyjazna, a Tobie uda się zatrzymać na niej użytkowników i sprawić, że chętnie do niej wrócą. Oto kilka praktycznych wskazówek, które w tym pomogą. 

Nie przesadzaj z detalami

Wiele osób, które dopiero zaczynają przygodę z projektowaniem stron www chce stworzyć projekt wywołujący “efekt wow”. Uważają, że powinne zachwycić użytkownika świetnymi grafikami, animacjami czy bogatą szatą kolorystyczną. 

Takie podejście to błąd. Użytkownicy oczekują przede wszystkim prostoty i łatwej nawigacji. Zależy im też na szybkim ładowaniu się strony. Zbyt skomplikowany projekt negatywnie wpływa na oba te czynniki. Lepiej postawić na wygląd prosty i funkcjonalny. 

Zadbaj o szybkość ładowania się witryny

Kolejny punkt wiąże się po części z poprzednim – projekt zawierający zbyt wiele detali oznacza “ciężką” stronę, która ładuje się wyjątkowo wolno. Obecnie użytkownicy nie będą czekać na wczytanie się strony kilkanaście sekund. Zamiast tego szybko przejdą do konkurencji. 

Szybkie ładowanie to także ważne zagadnieniem dla Google. Strony w których zadbano o ten aspekt są indeksowane wyżej, a więc łatwiej z nimi dotrzeć do potencjalnych odbiorców. 

Stwórz dobre CTA

O tym zagadnieniu pisałem już szerzej w poprzednim artykule. CTA czyli (call to action – wezwanie do działania) ma najczęściej formę przycisku. Po jego kliknięciu użytkownik dokonuje pożądanej akcji – np. kupuje produkt lub zapisuje się do listy mailingowej. 

Zadbaj o widoczność CTA i jasny komunikat – osoba odwiedzająca stronę powinna szybko dostrzec przycisk CTA i wiedzieć, co stanie się po jego naciśnięciu. 

Używaj ilustracji z głową

Obrazy na stronie bez wątpienia przyciągają uwagę użytkowników. Trzeba jednak pamiętać o ich ilości i jakości. Zbyt duża liczba ilustracji może przytłoczyć odbiorcę i sprawić, że komunikat stanie się niejasne. Poza tym, grafiki mogą spowalniać ładowanie strony.

Dobrym rozwiązaniem jest wybór oryginalnych obrazów, które bezwzględnie powinny pasować do treści strony. Możesz posłużyć się materiałami z banków zdjęć. Pamiętaj jednak, żeby nie były to najczęściej wybierane propozycje. 

Twórz łatwe w odbiorze teksty

Chociaż obrazy i wideo zyskują na popularności, podstawą komunikacji w internecie jest dalej słowo pisane. Postaraj się, aby tworzone przez Ciebie teksty były zrozumiałe. 

Unikaj zdań wielokrotnie złożonych i trudnych wyrazów. Nie przesadzaj z przymiotnikami. Dziel tekst na akapity, używaj śródtytułów i wypunktowań, aby ułatwić zrozumienie treści

Dostosuj stronę do urządzeń mobilnych 

Możliwość swobodnego korzystania ze strony z poziomu smartfonów i tabletów to podstawa. Powtarzam to do znudzenia, ale wiele osób wciąż zaniedbuje ten aspekt. Pamiętaj, żeby dostosować swoją witrynę do urządzeń mobilnych, ponieważ to one odpowiadają już za większośc ruchu w internecie. 

Podsumowanie

Doświadczenie użytkownika to, jak widać, jeden z najistotniejszych elementów, na jaki trzeba zwrócić uwagę podczas tworzenia witryny. Postępując według powyższych wskazówek zaspokoisz potrzeby Twojej grupy docelowej i stworzysz witrynę, z której będzie korzystać się z przyjemnością.